۱۳۸۸ بهمن ۲۹, پنجشنبه


انتقاد موسوی و کروبی از 'مصادره' راهپیمایی ۲۲ بهمن

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر مخالفان دولت ایران با انتقاد از فضای امنیتی ایجاد شده برای مراسم سالگرد پیروزی انقلاب ایران، از شرکت کنندگان در راهپیمایی این روز تشکر کردند.

به گزارش سایت سحام نیوز (پایگاه رسمی حزب اعتماد ملی)، آقای موسوی و آقای کروبی چهارشنبه شب (۲۸ بهمن - ۱۷ فوریه) در ملاقات با یکدیگر از "مصادره" حضور راهپیمایان در مراسم ۲۲ بهمن به نفع "اهداف و اغراض سیاسی" یک گروه خاص و همچنین توسل به خشونت برای جلوگیری از آشکار شدن حضور معترضان در این راهپیمایی انتقاد کرده اند.

بشنوید


حکومت ایران تدابیر امنیتی بی سابقه ای را در حاشیه مراسم روز ۲۲ بهمن در تهران اجرا کرد و مأموران انتظامی و امنیتی با خشونت از حضور بسیاری از معترضان و رهبران آنها در راهپیمایی این روز جلوگیری کردند.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، صبح روز چهارشنبه در یک سخنرانی عمومی، مخالفان دولت را به "غفلت"، "بی عقلی" یا "عناد" متهم کرد و راهپیمایی روز ۲۲ بهمن را "اتمام حجت" با آنان و نشانه حمایت اکثریت مردم از حکومت خواند.

اما آقای موسوی و آقای کروبی در دیدار چهارشنبه شب خود گفته اند: "امسال برای اولین بار در طول سی سال گذشته، در روز پیروزی انقلاب که متعلق به تمامی آحاد کشور است، شاهد شرایط کاملا نظامی و حاکم شدن جو رعب و وحشت در مناطق مختلف و برخورد با نمادهایی بودیم که بخشی از رنگ پرچم این کشور است و این نشانه ای از ضعف و نگرانی خشونت طلبان از حضور سبز مردم است".

مخالفان دولت ایران می گویند که تعداد زیادی از معترضان در میان راهپیمایان ۲۲ بهمن حضور داشتند اما در برابر انبوه نیروهای امنیتی امکان بروز مخالفت خود را پیدا نکردند.

اما هواداران حکومت ایران مخالفان دولت را افرادی کم شمار معرفی می کنند که در برابر حضور گسترده حامیان دولت در روز ۲۲ بهمن امکان ابراز وجود پیدا نکرده اند.

در روز ۲۲ بهمن امسال گزارش هایی از درگیری های پراکنده در مناطق مختلف تهران و چند شهر دیگر ایران منتشر شد، اما مخالفان دولت نتوانستند آنطور که برنامه ریزی کرده بودند از این مناسبت برای نشان دادن مخالفت خود استفاده کنند.

اظهار تأسف سازمان مجاهدین انقلاب

همزمان با دیدار دو رهبر مخالفان دولت در ایران، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، یکی از احزاب اصلی جناح اصلاح طلب در این کشور با صدور بیانیه ای از تحریف حضور راهپیمایان در مراسم سالگرد انقلاب انتقاد کرده است.

در بیانیه سازمان مجاهدین انقلاب آمده است: "راهپیمایی 22 بهمن امسال گسترده تر و پرشورتر از سال های اخیر برگزار شد و این گستردگی و شور بی گمان مرهون حضور آگاهانه و مسئولانه کلیه اقشار و گرایش های مختلف جامعه ای است که بخش وسیعی از آن به ویژه در هشت ماه گذشته نارضایتی و اعتراض خود را به روندهای جاری و رفتار جریان حاکم در نادیده گرفتن حقوق شهروندی و مقاومت لجوجانه در برابر خواسته ها و مطالبات قانونی و مشروع خویش به اشکال مختلف ابراز داشته است".

سازمان مجاهدین انقلاب نسبت به برخوردهای صورت گرفته با مخالفان دولت در جریان راهپیمایی 22 بهمن اعتراض کرده و خواستار آزادی بازداشت شدگان این روز شده است.

پیش تر جبهه مشارکت ایران اسلامی و مجمع روحانیون مبارز، دو تشکل دیگر اصلاح طلبان ایران هم نسبت به اعمال خشونت مأموران حکومتی در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب انتقاد کرده بودند.

تصاوير متفاوت از 22 بهمن