۱۳۸۸ آبان ۱۹, سه‌شنبه

http://h.imagehost.org/0541/3_14.jpg

تلاش جهانی برای لغو حکم اعدام احسان فتاحیان

سازمان عفو بین‌الملل اعضای خود را فراخوانده تا با اقدامی فوری به حکم اعدام احسان فتاحیان، فعال سیاسی ۲۸ ساله کرد اعتراض کنند. در اطلاعیه سازمان عفو بین‌الملل که دوشنبه شب (۹ نوامبر / ۱۸ آبان) منتشر شده، آمده است که احسان فتاحیان که در تیرماه سال ۱۳۸۷ در کامیاران دستگیر شده، به اتهام محاربه از طریق اقدام علیه امنیت ملی در زندان سنندج در استان کردستان ایران به سر می‌برد. قرار است وی در روز چهارشنبه ۲۰ آبان ۸۸ اعدام شود. در این اطلاعیه به احتمال اعدام دو شهروند ایرانی کرد دیگر نیز اشاره شده که گفته می‌شود احتمال دارد به تلافی کشته شدن ماموران دولت در دو ماه پیش صورت گیرد. عفو بین‌الملل می‌نویسد که احسان فتاحیان احتمالا در زندان شکنجه شده است. وی در دادگاهی بدون وکیل در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به ۱۰ سال حبس در تبعید محکوم شد. هم فتاحیان و هم دادستان به این حکم اعتراض کردند. به نوشته عفو بین‌الملل دادگاه تجدیدنظر در ژانویه ۲۰۰۹ تشکیل شد و حکم فتاحیان را به خاطر عضویت در گروه مسلحی غیرقانونی "محاربه" اعلام کرد. عفو بین‌الملل احتمال داده است که این گروه "پژاک" بوده باشد. به نوشته سازمان عفو بین‌الملل، دو متهم دیگر به نام‌های حبیب‌الله لطیفی (دستگیر شده در اکتبر ۲۰۰۷) و شیرکو معارفی (دستگیرشده در اکتبر ۲۰۰۸) در زندان سنندج در انتظار اجرای حکم اعدام‌اند. قاضی دادگاه سنندج دستور اجرای حکم اعدام این زندانیان کرد را دریافت کرده و این بیم می‌رود که حکم اعدام هر سه نفر اجرا شود. سازمان عفو بین‌الملل از اعضای خود خواسته که در اقدامی فوری با فرستادن پیام از مقامات دولت ایران بخواهند، اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان را متوقف سازند و در حکم اعدام دو زندانی دیگر محکوم به اعدام نیز تجدید نظر کنند. همچنین کمپین بین‌المللی برای دفاع از حقوق بشر در ایران در اطلاعیه امروز سه‌شنبه خود همراه با اعتراض به حکم اعدام احسان فتاحیان، از آیت‌الله لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، درخواست کرده، حکم اعدام این فعال سیاسی کرد را متوقف کند.
http://i35.tinypic.com/20fo7s.jpg

واکنش دادستانی به اظهارات رییس پلیس آگاهی درباره اجرای "حدود" اسلامی


اصغر جعفری دولت آبادی

دادستان تهران از اظهارات اخیر رییس پلیس آگاهی درباره اجرای "حدود" اسلامی انتقاد کرده است

در پی اظهارات اصغر جعفری رییس پلیس آگاهی ایران مبنی بر آمادگی پلیس برای اجرای "حدود" اسلامی، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران گفت اگر دستگاه قضایی بخواهد ضعف های پلیس را مطرح کند می تواند، اما قرار نیست این حرف ها به مطبوعات کشیده شود.

عباس جعفری دولت آبادی که امروز سه شنبه، 19 آبان در در دانشکده علوم قضایی سخن می گفت، همچنین گفت "در مطبوعات مشاهده می کنیم که پلیس مسایلی را در حوزه قضایی مطرح می کند که موجب تضعیف هر دو نیرو می شود."

آقای دولت آبادی گفت: "امروز دستگاه قضایی با تدبیر سکوت کرده ".

دادستان تهران همچنین از پلیس خواست که شان دستگاه قضایی را حفظ کند.

اعلام آمادگی پلیس آگاهی پلیس برای اجرای "حدود الهی"

اصغر جعفری، رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی ایران پیشتر از اینکه مجازات "قطع ید" در ایران اجرا نمی شود انتقاد کرده و گفته بود پلیس آماده است این "حدود الهی" را اجرا کند.

این سخنان آقای جعفری واکنش های فراوانی را به همراه داشت از جمله اینکه، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران در پی انتشار این سخنان در رسانه ها گفت اجرای احکام از سوی دادسراها یا سازمان زندان ها صورت می گیرد و ربطی به پلیس ندارد.

رییس پلیس آگاهی گفته بود در صورت اجرای حدود الهی بیش از 90 درصد از جرائمی که در حوزه سرقت اتفاق می افتد دیگر رخ نخواهد داد و بهتر آن است که با اجرای این حدود به وظایف شرعی و عقلی خود عمل کنیم نه اینکه به فکر رضایتمندی غربی ها باشیم.

اجرای این حدود که در برخی کشورهای اسلامی رواج دارد همواره مورد انتقاد شدید جوامع غربی بوده است.

اظهارات "غیر شرعی" رییس پلیس آگاهی

محسن کدیور، کارشناس امور دینی وروحانی منتقد دولت ایران نیز اظهارات رییس پلیس آگاهی ایران را "غیر قانونی" و "غیر شرعی" خواند و به بی بی سی فارسی گفت: اجرای حکم بر عهده ضابط دادگستری است.

به گفته آقای کدیور، بر اساس قوانین اسلام، این سخنان "کاملا غلط" است و پلیس نمی تواند بدون حکم قاضی عامل اجرای احکام باشد و مسئولیتی در این زمینه ندارد.

پیشینه قوانین مجازات اسلامی در ایران

پس از توقف اجرای قوانین کیفری ایران که پیش از انقلاب تصویب شده بود، قانون "مجازات اسلامی" در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، تا تعیین مجازات ها در دادگاه های کیفری ایران، مبنای واحدی پیدا کند.

قانون مجازات اسلامی، به دلیل مغایرت های آن با استانداردهای کنونی مجازات در جهان، از جمله مهمترین مواردی است که ایران را آماج انتقادها قرار داده است.

مدافعان حقوق بشر، شیوه های مجازاتی همچون سنگسار، گردن زدن، شلاق زدن و قطع اعضای بدن را که در این قانون در نظر گرفته شده، مدرن و امروزی نمی دانند.

دستگاه قضایی ایران نیز در سالهای اخیر از در نظر گرفتن چنین مجازات هایی برای مجرمان فاصله گرفته است، تا آنجا که محمود هاشمی شاهرودی، رییس پیشین قوه قضائیه ایران از قضات خواسته بود از صدور حکم سنگسار خودداری کنند و در چند مورد نیز حکم سگنسار متهمان دقیقا در همان روزی که قرار بود اجرا شود از سوی او متوقف شد.

متکی: تا بحث روابط با آمریکا فاصله داریم

متکی

متکی می گوید رویه دیپلماسی این است که هر درخواستی بررسی شود

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به تلاش دولت باراک اوباما برای بهبود روابط با ایران گفته است برقراری روابط میان کشورش و آمریکا به زودی رخ نمی دهد.

آقای متکی که سه شنبه به همراه همتای سنگالی خود در یک کنفرانس خبری در تهران صحبت می کرد، گفت : "تا بحث روابط با آمریکا فاصله داریم."

آقای متکی همچنین خواستار "تصحیح" سیاست های آمریکا در برابر ایران و "برداشتن گام های عملی" از سوی واشنگتن شد.

او گفت: " مسائل بین ایران و آمریکا موضوعی است که می‌تواند با تصحیح سیاست‌های گذشته دولتمردان آمریکا بارقه‌هایی ایجاد کند."

آقای متکی در واکنش به سوالی درباره موضع دولت آمریکا برای بهبود روابط با ایران گفت: " معمول روند دیپلماسی این است که هر درخواستی مورد بررسی قرار گیرد."

او افزود: "در واشنگتن دولت جدیدی كه بر سر كار آمده است مواضع و مسائلی را مطرح كرده است؛ ما سعی كردیم این مواضع اعلامی را مورد توجه قرار دهیم چه در مواردی كه در مسیر تغییر سیاست‌های پیشین بوده است و چه مواردی كه در حوزه برخی رویكردهای جدید بین‌المللی مثل خلع سلاح بوده است؛ سعی كردیم به آن‌ها رویكرد مثبتی نشان دهیم."

پیش تر آیت علی خامنه ای، رهبر ایران آقای خامنه ای سخنان آشتی جویانه مقامات آمریکایی را "لبخند تاکتیکی" توصیف کرده بود که فقط کودکان را فریب می دهد و گفته بود "اگر مسئولان کشور باهوش، مجرب، پخته و دل در گرو منافع ملت داشته باشند، فریب این لبخند ها را نخواهند خورد."

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه ای که به مناسبت سی امین سال تصرف سفارت این کشور در تهران صادر شد، بر برقراری روابط دوجانبه بر پایه احترام متقابل تاکید کرده بود.

در این حال، باراک اوباما و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه های جداگانه ای که به تازگی انجام داده اند، عدم پاسخگویی شفاف ایران به پیشنهادهای اخیر ایالات متحده را ناشی از مشکلات داخلی این کشور دانسته اند.

منوچهر متکی همچنین درباره سه آمریکایی بازداشت شده در ایران گفت که جرم آنها ورود غیرقانونی به این کشور است و سایر موارد مطرح شده درباره آنها در حد اتهام است.

پیش تر عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران گفته بود شین باور، سارا شرود و جاشوا فتال به جاسوسی متهم شده اند.

تحلیگران با اشاره به سخنان آقای متکی می گویند این احتمال وجود دارد که اتهام جاسوسی هنوز به طور رسمی علیه این افراد مطرح نشده باشد.

همزمان خانواده های این سه گردشگر که سی ویکم ژوئیه از مرز حلبچه وارد ایران و دستگیر شدند، روز سه شنبه در گفتگو با خبرگزاری ها بار دیگر بر بی گناه بودن آنها تاکید کردند واز دولت ایران خواستند آنها را آزاد کند.

سیندی هیکی، مادر شین باور به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت خانواده های سه فرد بازداشت شده نمی خواهند پرونده فرزندانشان به موضوع اختلاف های سیاسی میان ایران و آمریکا کشیده شود و آنها تنها می خواهند بر بی گناه بودن آنها تاکید کنند.