۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۹, چهارشنبه

وزیر اطلاعات: جریان فتنه سرکوب شد

خبرنگاری در حاشیه جلسه هیان دولت از وزیر اطلاعات پرسید: با توجه به تبلیغات وسیع رسانه‌های بیگانه و ادعای آن‌ها پیش‌بینی می‌كنید در آستانه سالگرد انتخابات ریاست جمهوری شاهد اغتشاش در خیابان‌های تهران باشیم؟

به گزارش ایسنا، مصلحی در پاسخ خاطرنشان كرد: وضعیت جریان فتنه با سركوبی كه انجام شد آن‌گونه نیست كه بتواند حركتی را انجام دهد.

خبرنگار پرسید: وزارت اطلاعات در مورد دستگیری سران فتنه چه اقدامی انجام می‌دهد؟

وزیر اطلاعات پاسخ داد: ما تدبیر نظام را در ارتباط با این موضوع دنبال می‌كنیم.

خبرنگاری پرسید: گفته می‌شود برخی آقازاده‌ها و خانواده‌های آن‌ها به خارج از كشور سفر كرده‌اند، آیا وزارت اطلاعات در این ارتباط نظارتی انجام خواهد داد؟

مصلحی پاسخ داد: ما در خصوص سفر این افراد به خارج از كشور چیزی نداریم.

نماینده چین: پیشنویس قطعنامه مربوط به ایران تاثیری بر روابط اقتصادی ندارد

پیشنویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با ایران که هم اکنون در نیویورک بررسی می شود، نقض ارتباطات اقتصادی این کشور با سایر کشورها را در نظر ندارد، این مطلب را رسانه های چینی به نقل از منبعی آگاه در هیئت چین در سازمان ملل متحد اطلاع دادند.

این منبع آگاه اطلاع داد: "گروه 1+5 ضمن پایبندی به راهکار دوجانبه (تحریم و مذاکره) نباید (اقدامی اتخاذ کند) که بتواند بر صلح و ثبات در منطقه تاثیر داشته باشد و نباید بازرگانی معمول و احیای اقتصاد جهانی را نقض کند. اینها اصولی هستند ها چین از همان ابتدای مذاکرات بر آنها اصرار داشت و ما معتقدیم که این ها در پیشنویس قطعنامه بازتاب یافته اند".

روز سه شنبه "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن، مسکو و پکن در رابطه با قطعنامه جدید شورای امنیت درخصوص ایران به توافق رسیده اند. در عین حال وزیر خارجه آمریکا خاطر نشان نمود که کشورش تمامی تلاش خود را می کند تا هرچه سریعتر قطعنامه جدید و سختگیرانه در رابطه با ایران تصویب شود.

مصلحی: برای دستگیری رهبران مخالفان، تصمیم نظام را دنبال می کنیم

وزیر اطلاعات ایران اعلام کرد که برای دستگیری رهبران مخالفان دولت "تصمیم نظام" را دنبال می کند.

حیدر مصلحی، در حاشیه جلسه هیات دولت در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره نظر وزارت اطلاعات راجع به دستگیری "سران فتنه" تنها گفت که این وزارتخانه "تصمیم نظام" را دنبال می کند.

آقای مصلحی درباره جزییات این تصمیم و اینکه دقیقا منظورش از تصمیم نظام تصمیم چه شخص یا اشخاصی است، توضیحی نداد.

این در حالیست که صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه هم روز سه شنبه، 28 اردیبهشت ماه تاکید کرده بود که در این مورد بر خلاف نظر رهبر عمل نخواهد کرد.

آقای لاریجانی همچنین از عملکرد ۱۷۵ نفر از نمایندگان مجلس که اخیرا در نامه ای به قوه قضاییه خواستار "محاکمه و برخورد با سران فتنه" شده اند انتقاد کرد و گفت "ما راه خودمان را بلدیم و از "برخورد با سران فتنه هیچ خوفی نداریم".

رئیس قوه قضاییه از نمایندگانی که این نامه را امضا کرده بودند خواسته بود که اگر برای "کمک" یا "بستر سازی " چنین کاری کرده اند هم از اینگونه کارها خودداری کنند چون ریاست قوه قضاییه از سوی رهبر منصوب می شود و طبیعتا این قوه هم در راستای سیاست های کلان نظام حرکت می کند.

ذوالنور

آقای ذوالنور گفته بود در دستگیر نکردن رهبران مخالفان دولت "تدبیر" وجود دارد تا آنها به "مرده سیاسی" تبدیل شوند

غلامحسین الهام، عضو حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی ایران روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت (۹ مه) در دانشگاه شهید عباسپور تهران در یک سخنرانی میر حسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت ایران، را "محارب علیه نظام" دانسته بود اما گفت: "نظر من یک نظر حقوقی است و التزام عملی ندارد."

مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه، در همایش بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی گفته بود: "نظام می‌تواند با سران فتنه برخورد کند اما زمان را در برخورد مؤثر می‌داند".

آقای ذوالنور گفته بود"در دستگیر نکردن این آقایان کاملا تدبیر وجود دارد تا آن افراد به یک مرده سیاسی تبدیل شوند نه اینکه با دستگیری، آنها به یک قهرمان تبدیل شوند."

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز بعد از انتشار بیانیه میر حسین موسوی در اعتراض به اعدام 5 زندانی سیاسی در ایران، این بیانیه را نشر اکاذیب خوانده و گفته بود این اظهارنظرها جرم است و "روزی که وقت محاکمه آنها برسد، به همه این موارد توجه خواهد شد".

آقای جعفری دولت آبادی در گفتگویی با هفته نامه پنجره و در پاسخ به سوال این هفته نامه که میرحسین موسوی، از رهبران معترضان در ایران، مشخصا چه زمانی تحت تعیب قضایی قرار خواهد گرفت، گفت: "بسیاری از مواضعی که وی و کاندیدای شکست خورده دیگر انتخابات اخیر (مهدی کروبی) گرفته اند، جرم است. اما چون نظام اسلامی برای تعقیب آن ها براساس مصالحی عمل می کند، آن را موکول به زمان مناسب کرده ایم."