۱۳۸۸ مهر ۲۹, چهارشنبه

وین؛ صحنه‌گردان بحران


دور دوم مذاکرات بر سر اورانیوم غنی‌شده ایران، در وین آغاز شد. کلیات این توافق اوائل ماه در ژنو صورت گرفت و اساس آن بر فرستادن این اورانیوم به خارج از ایران برای پالایش بیشتر بود.

مکان این مذاکرات در شهرهای پر رونق و آراسته اروپایی که زمانی برای مذاکره‌ میان آمریکا و شوروی مورد استفاده قرار گرفته بود، بر احساس بازگشت جنگ سرد افزود. معذالک این بار بازیگر مرکزی مهره‌ای وحشی است که اهمیت زرادخانه‌ ای آن بیشتر از اینکه واقعی باشد، اغراق شده است. ایران اغلب تا لحظه‌ آخر که به چنین دیدارهایی می‌رود و درباره آن صحبت می‌کند، در باره آن توضیحی نمی دهد.

این جلسه هم همینطور است. نمایندگان آمریکا، روسیه‌ و فرانسه در آن شرکت می‌کنند، اما آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هنوز نگفته است که از طرف این آژانس در این اجلاس شرکت می‌کند. این جلسه قرار است در مورد جزئیات باشد اما دولت ایران هنوز تایید نکرده است که آیا چیزی را که دیگران گفته‌اند در ژنو مورد توافق قرار گرفته است، آن کشور هم قبول کرده‌ یا خیر.

طبق آن قرارداد، که مقامات غربی آن را تفسیر کرده‌اند، قرار است تهران سه‌چهارم اندوخته اورانیوم غنی‌شده با درجه پایین را برای غنی‌سازی بیشتر به روسیه و سپس برای تبدیل آن به سوخت به فرانسه بفرستد، این اورانیوم در نهایت در راکتور تحقیقاتی تهران که ایزوتوپ‌ها پزشکی می‌سازد، به کار خواهد رفت.

از آنجا که این ذخیره اورانیوم نقطه اصلی تشویش بین‌المللی است، این موضوع تنش‌ها را از بین خواهد برد و به دیپلماسی فرصت دیگری برای حل بن‌بست ایران می‌دهد. تنها برای چند ماه هم شده صلحی در زمان ما بر قرار می شود.

موارد زیر ممکن است این راه را به خطا برد:

ایرانی‌ها ممکن است دردقیقه نود در اعتراض به حمله انتحاری که موجب کشته شدن شش مقام ارشد سپاه پاسداران در آخر هفته در استان سیستان و بلوچستان شد، خود را کنار بکشند. تهران این حمله را گردن آمریکا و انگلیس انداخته است، البته این موضوعی همیشگی است. از زمان مذاکرات ژنو، محمود احمدی‌نژاد و دیگر مقامات ارشد بر گفتگو در مورد «خرید» اورانیوم غنی‌شده برای راکتور تهران اصرار ورزیده‌اند. امروز صبح علی شیرزادیان سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران این سخنان را تکرار کرد. هیات ایرانی می‌تواند به اینجا برسد و آن را سوء ‌تفاهمی بزرگ عنوان کند.

ممکن است ایران موافقت کند که در حال حاضر تنها بخش کوچکی از اورانیوم غنی‌شده با درجه پایین خود را به خارج بفرستد و بیشتر آن را در خاک خود نگه دارد (که در تئوری می‌تواند سپس تا درجه تسلیحاتی غنی‌سازی شود.) مقامات فرانسوی در روزهای اخیر این را روشن کرده‌اند که تنها درصورتی قرارداد را امضا می‌کنند که تمام 1200 کیلوگرم اورانیوم عنوان شده در ژنو را شامل شود.

پاریس (که اخیرا شدیدترین موضع را علیه تهران اتخاذ کرده است) نیز مشوش است که چاره موقت قرارداد صادر کردن اورانیوم، انحراف کامل از مسئله اصلی که غنی‌سازی ادامه‌دار اورانیوم ایران در بی‌اعتنایی به شورای امنیت سازمان ملل است، نمی باشد.

ممکن است فرانسوی‌ها بگویند، تنها در صورت تعلیق غنی‌سازی توسط ایران معامله و سوخت را تولید می‌کند. ایران اصرار دارد که اینها دو موضوع مختلف هستند (شیرزادیان این موضع را امروز صبح دوباره عنوان کرد) و از بیم اینکه ممکن است اورانیوم آن کشور در خارج به گروگان گرفته شود، کنار بکشد.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اتاق‌ها را تا روز چهارشنبه برای مذاکرات رزرو کرده است اما هیچکس نمی‌داند این گفتگوها چقدر طول می‌کشد. این نوعی شطرنج دیپلماتیک است که اغلب وین آن را تدارک می‌بیند، اما این باراین بازی بین قدرت‌های هسته‌ای تثبیت شده و یک تازه‌ وارد پارسی است با استعداد زیادی در غیرقابل پیش‌بینی بودن.

رسانه های شیطان؛ ایرنا و فارس و کیهان

شانزدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات وخبرگزاري ها درحالي با شعار "ارتقاي جايگاه رسانه و تعميق اخلاق حرفه اي روزنامه نگاري" درمحل مصلاي تهران آغاز شد كه جمع کثیری از نيروهاي لباس شخصي، نيروهاي يگان ويژه،نيروهاي انتظامي و... امنيت آن را به عهده گرفته بودند. با این حال همراهان جنبش سبز موفق شدند در دفتر پیشنهاد و انتقادات نشریات حامی کودتا بنویسند: رسانه های شیطان، ایرنا و فارس و کیهان.

بنا بود مراسم افتتاحیه ساعت 16 آغاز شود اما از آنجایی كه حامیان جنبش سبز خبر از حضورشان در این مراسم داده ‌بودند شب قبل از آغاز نمایشگاه از سوی ستاد برگزاری نمایشگاه اعلام شد كه مراسم افتتاحیه بدون حضور مردم و ساعت 15 آغاز و از ساعت 18 در‌های نمایشگاه برای حضور عموم مردم باز می‌شود.

با این وجود کسانی كه پس از صدور اجازه‌ی ورود، در نمایشگاه حضور یافتند در حركتی نمادین و خودجوش اعتراضشان را به گونه‌ای نو به رسانه‌های حامی دولت كودتا اعلام كردند. هواداران جنبش سبز با حضور در مقابل غرفه‌ی روزنامه‌ی كیهان در دفتری كه برای یادداشت بازدیدكنندگان تدارك دیده شده‌ بود شعارهایی از جمله "مرگ بر دروغگو"، "مرگ بر دیكتاتور"، "ما بیشماریم"، "ما دوباره سبز می‌شویم"، "رسانه‌های شیطان، ایرنا و فارس و كیهان"، "13 آبان و 16 آذر بار دیگر سبز می‌شویم" و جملاتی در حمایت از میرحسین موسوی و مهدی كروبی نوشتند و در اقدامی دیگر روبان سبزی را به یكی از پرچم‌های كیهان متصل كردند.

این حركت در مقابل غرفه‌ی روزنامه‌ی اعتماد و سرمایه نیز به گونه‌ای دیگر رخ داد. حامیان جنبش سبز با دیدن بنر سبز رنگ "اعتماد" در دفتری كه مسئولان غرفه‌ی این روزنامه تهیه كرده ‌بودند در حمایت از شجاعت مدیرمسئول اعتماد جملاتی نوشتند.

به دنبال این مسئله، نيروي حراست نمايشگاه به سرعت توسط لباس شخصي ها شروع به فيلمبرداري از دفاتر انتقادها و پيشنهادها کرد و پس از مشاهده فيلم ها به سرعت به اين نتيجه رسيد كه يا همه دفترهاي موجود جمع آوري شوند يا تمام صفحه هاي نوشته به يكديگر منگنه شوند به نحوي كه قابل بررسي ومطالعه براي مراجعه كنندگان نباشند. آنچه در دفترهاي انتقادات وپيشنهادها بيش از همه به چشم مي خورد، تبليغ درباره "تجمع بزرگ خس وخاشاك در 13 آبان" بود.

حامیان جنبش سبز پیش از این در پيام هاي اينترنتي خود اعلام كرده بودند كه "قصد دارند درمراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات در حمایت از روزنامه نگاران بازداشتی و پاسداشت آزادی مطبوعات با نمادهای سبز، تجمع اعتراضی خود را در زمان سخنرانی مسولان دولتی برگزار کنند".

از ديگر برنامه های سبزها، پخش برگه هایی در محکومیت رسانه های حامی کودتا در محوطه مصلای تهران به ویژه روبروی غرفه های کیهان، فارس، ایرنا، جوان، وطن امروز و ایران بود. سبزها همچنین اعلام كرده بودند كه این برنامه ها با حضور دانشجویان و دیگر اقشار جامعه در طول روزهای برگزاری نمایشگاه اجرا خواهد شد.

به دنبال این اعلام ها بود که نمایشگاه مطبوعات باشرکت وزير فرهنگ وارشاد اسلامي در میان تدابیر شدید امنیتی و در غیاب مردم افتتاح شد.در مراسم افتتاح این نمایشگاه حضور نيروهاي اطلاعاتي بسیار برجسته بود و حتی نيروهاي انتظامي مراسم نظام جمع سربازان خود را درمحوطه مصلاي تهران برگزار کردند.

طيفي از مطبوعاتي ها مانند نشريه چشم انداز ايران، نمايشگاه شانزدهم را به دليل آنچه براهالي مطبوعات و... مي رود تحريم كرده بودند؛در عین حال موكت هايي كه هنوز نصب نشده و غرفه هايي كه بسياریشان هنوز برپا نشده بودند نشان دهنده نگرانی و دستپاچگی مسئولان این نمایشگاه بود.

روز اول اين نمایشگاه با تذكرات مأموران حراست به مسؤولان بعضی از غرفه‌ها كه در دفاتر آن‌ها جملات اعتراضی نوشته شده‌بود به پایان رسید، اما روزهای دیگر هم در پیش است.

شانزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها تا 4 آبان ماه از ساعت 9 صبح تا 7 بعدازظهر میزبان مردم خواهد بود؛ مردمی که در میان آنان حامیان جنبش سبز جای ویژه ای دارند.

http://i35.tinypic.com/2e1vxg1.jpg

سيد محمد خاتمي برنده ”جايزه گفتگوي جهاني“ در سال 2009 شد

جایزه گفتگوی جهانی" در سال 2009 تاسیس شده و اولین دوره از کنفرانس‌ها و جوایز خود را در ژانویه 2010 برگزار می‌کند. در این جایزه نامزدهایی معرفی شده بودند که دو هفته پیش از میان آنها داريوش شايگان و سيد محمدخاتمی را به عنوان برگزیده معرفی و طی نامه‌ای اعلام کردند. در پایگاه اطلاع رسانی جایزه گفتگوى جهانى آمده است که این جايزه درباره تحقيقات بیناد فرهنگى و همکارى و ارتباط های فرهنگی در جهان امروز است. اين جايزه بر اهميت تحقيقات ميان فرهنگى در جامعه مدرن و ارزش مطالعات انجام شده تاکید دارد و به محققان،‌ روزنامه‌نگاران و سازمان‌هاى مستقل در سراسر جهان که مسئوليت این گفتگو را برعهده دارند تعلق می گیرد. اين جايزه از سال 2009 تا 2017 هر دو سال يکبار برگزار خواهد شد. از برندگان جایزه (شایگان و خاتمی) برای شرکت در مراسمی که ژانویه در دانشگاه آرهوس کپنهاگ برپا می شود، دعوت شده است. گفتني است خاتمی از زمانی که رییس جمهور ایران شدند، در توسعه گفتگوی تمدن‌ها نقش مهمی ایفا کردند؛ بویژه بعد از نطقی که سال 2001 در سازمان ملل خواندند

زندانی برای اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی زندان اوین منتقل شدند

بنابه گزارشات رسیده از بند 6 زندان گوهردشت کرج ، 2 زندانی صبح امروز ازبند 6 زندان گوهردشت کرج جهت اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی زندان اوین منتقل شدند. زندانیانی که صبح امروز از بند 6 زندان گوهردشت برای اجرای حکم اعدام به سلولهای افرادی زندان اوین منتقل شدند به نام های زیر می باشند: زندانی محمد حسن بری 25 ساله ، و بیش از 3 سال در سالن 17 بند 6 زندان گوهردشت بسر می برد او به اتهام قتل محکوم به مرگ شده است. زندانی علی علمی 35 ساله ،متاهل و دارای 3 فرزند می باشد،بیش از 2 سال در سالن 17 بند 6 در زندان بسر می برد. او به اتهام قتل به مرگ محکوم شده بود.گفته می شود بدلیل دفاع از همسرش و ممانعت از تعرض به او ،مهاجم به قتل رسید. اجرای احکام اعدام های دست جمعی در شرایطی که نارضایتهای عمومی نسبت به سرکوب خونین و دستگیریهای گسترده و شکنجه های وحشیانه جسمی ،جنسی و روحی که در موارد متعددی منجر به جان باختن زندانیان سیاسی شده است ، رو به افزایش است . و از طرفی در آستانۀ تدارک اعتراض گسترده 13 آبان مردم ایران ،ولی فقیه علی خامنه ای را سخت به هراس انداخته است. لذا برای ایجاد فضای رعب و وحشت در میان مردم اقدام به اعدام کودکان ،زنان و اعدام های گروهی می زنند . اعدام زندانیان سیاسی،کودکان،سنکسار و اعدام های گروهی به تایید و بدستور رئیس قوۀ قضائیه صادق لاریجانی که توسط ولی فقیه علی خامنه ای منصوب شده است به اجرا در می آید.این اعدام ها بر خلاف قوانین و معاهدات بین المللی و حقوق اولیۀ بشری است که ولی فقیه ملزم به اجرای آن است. این اعمال جنایت علیه بشریت محسوب می شود که آمرین و عاملین آن می بایست مورد پیگرد و به مجازات برسند. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،اعدام های گروهی که با اهداف سیاسی و برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه به اجرا در می آید را محکوم می کند واز کمیسر عالی حقوق بشر و مراجع بین المللی برای نجات جان انسانها در ایران و پایان دادن به بی عملی بین المللی خواهان ارجاع پرونده نقض حقوق بشر این رژیم را به شورای امنیت سازمان ملل است. فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران











کروبی: خود را برای همه چیز آماده کرده‌ام و جنبش مردمی ادامه دارد

مهدی کروبی، نامزد معترض انتخابات ریاست‌ جمهوری در دیدار با نمایندگان کانون مدافعان حقوق بشر و شورای ملی صلح، ضمن تاکید بر مطالبات جنبش سبز، اعلام داشت خود را برای همه چیز آماده کرده است. نمايندگان کانون مدافعان حقوق بشر و شورای ملی صلح، عصر دوشنبه به دیدار مهدی کروبی رفتند و حمايت خود را از تلاش‌های مهدی وی برای آنچه «احقاق حقوق ملت» خواندند، اعلام کردند. آنها همچنين با ارزيابی نقش و تأثير اقدام‌های کروبی در حوادث اخير ايران از منظر «صلح»، بر ادامه اين تلاش‌های آگاهی‌بخش برای ممانعت از وقوع حوادث ناگوار تر در جامعه تأکيد کردند. نمايندگان اين دو نهاد مدنی در ديدار با مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی، با حساس ارزيابی کردن شرايط کشور از آنچه «تلاش برخی برای نظامی کردن فضای جامعه»، « نقض قانون اساسی» و «تشديد بحران اقتصادی» ناميدند، ابراز نگرانی کردند. نمايندگان کانون مدافعان حقوق بشر و شورای ملی صلح همچنين «احتمال امتيازدهی در خارج و تشديد فشارها در داخل» از سوی دولت را به عنوان يکی از نگرانی‌های بزرگ خود توصيف کردند.

پایان مذاکرات وین و امضای قراردادفروش سوخت توسط روسیه به ایران

نماينده‌ دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، پس از پايان مذاكرات وين درباره انتقال سوخت به راكتور تهران با اشاره به موفقیت امیز بودن مذاکرات به امضای پیش نویسی برای فروش سوخت جهت راکتور تهران توسط روسیه به ایران اشاره کرد و از کشور های فرانسه و آمریکا به عنوان کشورهایی که بصورت زیر مجموعه با روسیه همکاری خواهند داشت نام برد. وي در خصوص مذاكرات ايران و آمريكا در حاشيه‌ اين مذاكرات نيز گفت:« جلسه‌ سه‌جانبه‌اي ميان ايران، آمريكا و آژانس در دفتر مديركل تشكيل شد كه اين جلسه درباره‌ همكاري‌هاي فني كه آمريكا براي انجام آن اعلام آمادگي كرده است، بود. در اين نشست در رابطه با كار راكتور و افزايش ايمني آن است صحبت شد و يك جلسه‌ تخصصي بود.

آمریکا خواستار آزادی تاجبخش شد

کیان تاجبخش

یحیی کیان تاجبخش از بازداشت شدگانی بود که در محاکمه دسته جمعی معترضان حضور داشت

ایالات متحده از ایران خواست یحیی کیان تاجبخش، پژوهشگر و جامعه شناس را که به زندان محکوم شده است، آزاد کند.

ایان کلی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایالات متحده گفت کشورش از حکم صادر شده برای آقای تاجبخش که دارای تابعیت هر دو کشور ایران و آمریکاست، نگران است.

آقای تاجبخش از افرادی است که در جریان ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت و در جلسه چهارم محاکمه دسته جمعی متهمان ناآرامی های این کشور محاکمه شد.

گزارش ها بیانگر محکومیت کیفری آقای تاجبخش به دوازده سال زندان است.

ایان کلی گفت: "آقای تاجبخش هیچ تهدیدی را متوجه حکومت ایران و امنیت ملی آن نمی کند. با توجه به اتهام های بی پایه ای که به او وارد شده، از ایران می خواهیم او را بلافاصله آزاد کند."

به گفته آقای کلی، یحیی کیان تاجبخش یک دانشگاهی مستقل و مورد احترام در عرصه بین المللی است و همواره برای بهبود درک متقابل ایران و آمریکا تلاش کرده است.

آقای کلی همچنین خواستار آزادی سایر اتباع آمریکایی بازداشت شده در ایران شد.

سه گردشگر آمریکایی تابستان امسال پس از "ورود اشتباهی" از حلبچه عراق به ایران بازداشت شدند. رابرت لوینسون دیگر شهروند آمریکاست که گفته می شود پس از سفر به جزیره کیش مفقود شد.

کیان تاجبخش دو سال پیش هم به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی و تلاش برای بر اندازی نرم دستگیر شده بود" و پس از چهار ماه حبس با سپردن وثیقه یکصد میلیون تومانی آزاد شد.

مذاکرات هسته ای ایران با نگرانی آغاز شد

مذاکرات ایران با فرانسه، روسیه و آمریکا برای تامین اورانیوم مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی ایران با نگرانی درباره موفقیت این مذاکرات آغاز شد.

در حالی که پیشتر و پس از مذاکرات ایران با گروه 5+1 در اوایل ماه جاری میلادی در شهر ژنو گفته شده بود که 'موافقت اصولی' بر سر ارسال اورانیوم غنی شده ایران به روسیه جهت غنی سازی بیشتر به دست آمده، شبکه Press TV اعلام کرد ایران می خواهد بدون انتقال ذخیره اورانیوم غنی شده خود به خارج سوخت رآکتور خود را تامین کند و تنها، خریدار اورانیوم 20 درصد غنی شده باشد.

از سوی دیگر این شبکه و همچنین شبکه العالم نیز به نقل از "منابع آگاه"اعلام کرده اند که ایران حاضر نیست با فرانسه درباره خرید اورانیوم غنی شده مذاکره کند زیرا فرانسه "به تعهدات قبلی خود درباره همکاری هسته ای با ایران پایبند نماند" و "از آنجا که در مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مانع ایجاد کرد، سابقه قابل قبولی نیز ندارد."


برخی منابع اشاره کرده اند که هیئت اعزامی ایران به مذاکرات وین یک هیئت سطح پایین تر (از نظر وزن سیاسی) و عمدتا فنی است و بلند پایه ترین مقام ایرانی حاضر در این هیئت، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

این منابع معتقدند غیبت رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این مذاکرات را احتمالا باید به عنوان نشانه ناآمادگی ایران برای دستیابی به یک توافق در طی هفته جاری قلمداد کرد.

در ماه سپتامبر 2009 وجود تاسیسات غنی سازی جدیدی در ایران برملا شد که مخفی بودن آن تا کنون بر نگرانی ها از اهداف برنامه هسته ای ایران افزود

ایران ذخیره ای از اورانیوم 3.5 درصد غنی شده در اختیار دارد که به تازگی میزان آن بیش از 1500 کیلوگرم اعلام شد، اما اعلام شده که ایران برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران که ایزوتوپ رادیو اکتیو برای مصارف درمانی تولید می کند، با کمبود مواجه است.

مذاکرات در شهر وین و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار می شود و کارشناسان آن را آزمونی برای مشخص شدن میزان تاثیر فرایند دیپلملاتیک در حل مناقشه بر سر برنامه هسته ای ایران می دانند.

جان لاین گزارشگر سابق بی بی سی در تهران معتقد است اگر تصمیم ایران واقعا بر ممانعت از خروج اورانیوم غنی شده از ایران باشد، این تصمیم به امید غرب برای موفقیت در مذاکرات لطمه خواهد زد.

این مذاکرات در حال برگزار می شد که ایران بار دیگر تهدید کرده است که اگر این گفتگوها به معاهده ای برای فروش اورانیوم 20 درصد منتهی نشود، در غنی کردن اورانیوم به درصد بالاتر تعلل نخواهد کرد.

علی شیرزادیان سخنگوی آژانس انرژی اتمی ایران اعلام کرد برای ایران، غنی سازی بیشتر اورانیوم برای به دست آوردن 150 تا 300 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد "توجیه اقتصادی ندارد" اما او گفت اگر مذاکرات وین "نتیجه مطلوب ایران را دربر نداشته باشد" ایران خود به غنی سازی بیشتر مبادرت خواهد ورزید.

آشکار شدن وجود یک تاسیسات غنی سازی دیگر در ایران (در قم) در ماه سپتامبر سال 2009 باعث شد نگرانی ها از اهداف برنامه هسته ای ایران افزایش یابد، هر چند وسعت تاسیسات قم کمتر از تاسیسات غنی سازی در نطنز است.

راکتور اتمی تهران؛ از دولت آیزنهاور تا دوران اوباما

مقامات ایرانی به همراه نمایندگان روسیه، فرانسه و آمریکا روز دوشنبه ۲۷ مهر برابر با ۱۹ اکتبر برای تامین سوخت راکتور اتمی تهران در وین پایتخت اتریش، و مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت و گو خواهند کرد.

براساس توافقی که به گفته مذاکره کنندگان غربی حدود بیست روز پیش در جریان مذاکرات ژنو به دست آمد، روسیه و فرانسه اورانیوم غنی شده با غلظت پایین را از ایران دریافت کرده و آن را به میله های سوختی برای راکتور تحقیقاتی تهران تبدیل می کنند.

این برای نخستین بار طی سی سال گذشته است که کشورهای غربی برای ارسال اورانیوم غنی شده به ایران به توافق اولیه دست یافته اند.

به نظر می رسد که دلیل رضایت این کشورها برای ارسال اورانیوم غنی شده با غلظت بالا، ماهیت راکتور اتمی تهران باشد که یک سازه تحقیقاتی است که در دهه 1340 توسط دولت آمریکا به ایران فروخته شد.

راکتور اتمی تهران و طرح رئیس جمهوری آمریکا

برنامه ایران برای استفاده از انرژی اتمی به سال ۱۳۳۵ و تلاش دانشگاه تهران باز می گردد. در این سال، مرکزی با نام "مرکز اتمی دانشگاه تهران" برای آموزش و پژوهش اتمی در این کشور تاسیس شد.

ساختمان و گنبد راکتور اتمی تهران که در محوطه سازمان انرژی اتمی قرار دارد به عنوان نمادی از اولین قدم های ایران برای استفاده از انرژی اتمی از خیابان های مجاور قابل رویت است

این مرکز به فاصله نسبتا کوتاهی پس از طرح دوایت دوایت آیزنهاور، رئیس جمهور وقت آمریکا، با عنوان "اتم برای صلح" افتتاح شد.

دو سال پس از این، به پیشنهاد دانشگاه تهران، ساخت یک راکتور اتمی به تصویب هیات دولت ایران رسید. بلافاصله پس از این مصوبه، راکتور تحقیقاتی از آمریکا خریداری شد.

عملیات ساختمانی راکتور دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۰ آغاز شد و استفاده از آن در آبان ماه سال ۱۳۴۶ شروع شد.

این راکتور ۵ مگاواتی در سال های پیش از انقلاب با سوخت اورانیوم با غلظت بالای ۹۰ درصد که از طرف آمریکا تامین می شد، کار می کرد. در کنار راکتور تحقیقاتی تهران، دولت آمریکا تاسیسات مربوط به جداسازی پلوتونیوم را هم در اختیار ایران قرار داده بود.

با استفاده از این راکتور امکان انجام فعالیت های تحقیقاتی پایه در زمینه فیزیک راکتور، فیزیک نوترون و بررسی اثر پرتوهای مختلف بر مواد وجود دارد.

یکی از اهداف اصلی راکتور تحقیقاتی تهران، تولید رادیوایزوتوپ های مختلف جهت مصارف پزشکی، صنعتی و کشاورزی است.

راکتور تهران، ۳۰ سال پس از انقلاب

فعالیت راکتور تحقیقاتی تهران که در سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارد، پس از انقلاب با مشکلاتی رو به رو شد، اما متوقف نشد.

به دلیل حساسیت ارسال اورانیوم غنی شده با غلظت بالا که در ساخت سلاح های اتمی کاربرد دارد و همچنین تیره شدن روابط ایران و کشورهای غربی به خصوص با ایالات متحده آمریکا، تامین سوخت مورد نیاز راکتور تهران به شکل رسمی با مشکلات متعددی رو به رو شد و آمریکا از ارسال اورانیوم به ایران خودداری کرد.

راکتور اتمی تهرات یکی از مهمترین مراکز تحقیقاتی این کشور در زمینه انرژی اتمی و تامین رادیو ایزوتوپ های مورد نیاز در مصارف پزشکی، کشاورزی و صنعتی است

با این همه فعالیت راکتور تهران با تهیه اورانیوم غنی شده با غلظت پایینتر از کشورهای دیگر ادامه یافت.

به همین علت سوخت راکتور تهران در سال ۱۳۷۲ از غلظت بالا به درجه غنای پایینتری (حدود 20 درصد) تبدیل شد و این موضوع تا حدودی مشکلات تامین سوخت را رفع کرد.

در جریان طرح پرونده اتمی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، یکی از موضوعات مورد توجه آژانس وجود ذرات اورانیوم غنی شده با غلظت بالا بود که بعدا مشخص شد اورانیوم مورد استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران است که پیش از انقلاب وارد ایران شده بود.

نماد انرژی اتمی در ایران

راکتور تحقیقاتی تهران که اولین سازه اتمی در این کشور است و به دانشگاه تهران تعلق داشت پس از تاسیس سازمان انرژیِ اتمی ایران به این سازمان تعلق گرفت.

ساختمان و گنبد راکتور اتمی تهران که در محوطه سازمان انرژی اتمی قرار دارد به عنوان نمادی از اولین قدم های ایران برای استفاده از انرژی اتمی از خیابان های مجاور قابل رویت است.

غلامرضا آقازاده، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران، سه سال پیش در آبان ماه سال ۱۳۸۵ اعلام کرده بود که این راکتور بیش از ۳۰ سال قدمت دارد و عمر مفید آن به پایان رسیده است.

آقای آقازاده گفته بود که راکتور تحقیقاتی ۴۰ مگاواتی در اراک جایگرین فعالیت راکتور تهران می شود و به دلیل مسکونی بودن ناحیه ای که راکتور تهران در آن قرار دارد، با خاموش شدن آن راکتور دیگری جایگزین اش نخواهد شد.

مقام های سازمان انرژی اتمی سه سال پس از گفته های آقای آقازاده درباره خاموش کردن راکتور تهران و جایگزین شدن راکتور اراک در این شهر برای فعالیتهای تحقیقاتی اظهار نظری نکرده اند اما با توجه به مذاکره ایران با سه کشور اتمی برای تامین سوخت راکتور تهران، به نظر می رسد که قرار است این راکتور فعلا به فعالیت خود ادامه دهد.

پیشنهاد برادعی برای کاهش تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران

محمد برادعی

آقای برادعی به زودی جای خود را به دبیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد داد

محمد برادعی، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید پیش نویس توافقی را در اختیار ایران، آمریکا، روسیه و فرانسه گذاشته است که هدف آن کاستن از نگرانی ها در مورد برنامه اتمی ایران است.

آقای برادعی روز چهارشنبه ۲۹ مهر (۲۱ اکتبر) در وین به خبرنگاران گفت: "پیش نویس توافقی که ارائه کرده ام به عقیده من نشان دهنده رویکردی متعادل برای پیشرفت است".

دیپلمات ها به خبرگزاری های بین المللی گفته اند که در صورت توافق بر سر این پیش نویس، ایران تا پایان سال جاری میلادی (قبل از ۱۱ دی ماه) ۷۵ درصد ذخیره اورانیوم غنی شده خود را به خارج می فرستد تا بر غنای آن افزوده شود و به عنوان سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران به این کشور باز گردد.

آقای برادعی اظهار امیدواری کرد که طرف های گفت و گو تا روز جمعه اول آبان (۲۳ اکتبر) پاسخ مثبت خود را به این پیشنهاد اعلام کنند.

دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش نویس مذکور را در پی دو روز و نیم گفت و گوی نمایندگان ایران، آمریکا، روسیه و فرانسه در مقر این آژانس در وین ارائه کرده است.

در صورت موافقت ایران با این پیشنهاد، نگرانی غرب از احتمال به کار رفتن ذخیره اورانیوم غنی شده ایران در یک برنامه تولید سلاح اتمی کاهش خواهد یافت.

آقای برادعی گفته است: "همه می دانند که این توافق، گامی مهم در اعتمادسازی است و می تواند بحرانی را که چند سال ادامه داشته کاهش دهد و فضایی برای مذاکرات باز کند."

مذاکرات میان نمایندگان ایران و سه قدرت جهانی (آمریکا، روسیه و فرانسه) از روز دوشنبه در وین آغاز شده بود، اما روز سه شنبه که ایران با حضور فرانسه در مذاکرات مخالفت کرد، برای چند ساعت متوقف شد.

امیر پایور، خبرنگار اعزامی بی بی سی فارسی به وین می گوید که ظاهرا راه حل میانه ای برای حضور فرانسه در توافق پیدا شده است.

به گفته او علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی به خبرنگاران گفته است که بر اساس پیشنهاد آقای برادعی، ایران فقط با روسیه طرف خواهد بود.

اما آقای برادعی گفته است که فرانسه هم در فرآیند پیشنهادی دخالت خواهد داشت.

منابع روس می گویند که بر اساس پیش نویس آقای برادعی، ایران اورانیوم خود را به آژانس تحویل می دهد و آژانس آن را به روسیه می فرستد.

ظاهرا روسیه خواهد توانست در صورت لزوم، اورانیوم ایران را برای غنی سازی بیشتر در اختیار فرانسه قرار دهند.

خبرنگار بی بی سی فارسی می گوید که میزان اورانیوم غنی شده ای که ایران در صورت پذیرش پیشنهاد آقای برادعی به خارج می فرستد حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم خواهد بود و به این ترتیب ذخیره باقی مانده در ایران کمتر از مقداری می شود که برای ساخت بمب اتمی لازم است.

ایران همواره تأکید کرده است که برنامه اتمی اش صلح آمیز است و قصد تولید سلاح اتمی ندارد.

سران کشورهای آمریکا، بریتانیا و فرانسه اوایل مهر ماه در جریان اجلاس سران گروه ۲۰ در پیتزبورگ، ایران را به پنهانکاری در برنامه هسته ای اش متهم کردند و هشدار دادند که اگر این کشور تا ماه دسامبر به قطعنامه های شورای امنیت عمل نکند، با تحریم های سخت تر مواجه خواهد شد.