۱۳۸۸ مهر ۲۹, چهارشنبه

پیشنهاد برادعی برای کاهش تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران

محمد برادعی

آقای برادعی به زودی جای خود را به دبیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد داد

محمد برادعی، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید پیش نویس توافقی را در اختیار ایران، آمریکا، روسیه و فرانسه گذاشته است که هدف آن کاستن از نگرانی ها در مورد برنامه اتمی ایران است.

آقای برادعی روز چهارشنبه ۲۹ مهر (۲۱ اکتبر) در وین به خبرنگاران گفت: "پیش نویس توافقی که ارائه کرده ام به عقیده من نشان دهنده رویکردی متعادل برای پیشرفت است".

دیپلمات ها به خبرگزاری های بین المللی گفته اند که در صورت توافق بر سر این پیش نویس، ایران تا پایان سال جاری میلادی (قبل از ۱۱ دی ماه) ۷۵ درصد ذخیره اورانیوم غنی شده خود را به خارج می فرستد تا بر غنای آن افزوده شود و به عنوان سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران به این کشور باز گردد.

آقای برادعی اظهار امیدواری کرد که طرف های گفت و گو تا روز جمعه اول آبان (۲۳ اکتبر) پاسخ مثبت خود را به این پیشنهاد اعلام کنند.

دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش نویس مذکور را در پی دو روز و نیم گفت و گوی نمایندگان ایران، آمریکا، روسیه و فرانسه در مقر این آژانس در وین ارائه کرده است.

در صورت موافقت ایران با این پیشنهاد، نگرانی غرب از احتمال به کار رفتن ذخیره اورانیوم غنی شده ایران در یک برنامه تولید سلاح اتمی کاهش خواهد یافت.

آقای برادعی گفته است: "همه می دانند که این توافق، گامی مهم در اعتمادسازی است و می تواند بحرانی را که چند سال ادامه داشته کاهش دهد و فضایی برای مذاکرات باز کند."

مذاکرات میان نمایندگان ایران و سه قدرت جهانی (آمریکا، روسیه و فرانسه) از روز دوشنبه در وین آغاز شده بود، اما روز سه شنبه که ایران با حضور فرانسه در مذاکرات مخالفت کرد، برای چند ساعت متوقف شد.

امیر پایور، خبرنگار اعزامی بی بی سی فارسی به وین می گوید که ظاهرا راه حل میانه ای برای حضور فرانسه در توافق پیدا شده است.

به گفته او علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی به خبرنگاران گفته است که بر اساس پیشنهاد آقای برادعی، ایران فقط با روسیه طرف خواهد بود.

اما آقای برادعی گفته است که فرانسه هم در فرآیند پیشنهادی دخالت خواهد داشت.

منابع روس می گویند که بر اساس پیش نویس آقای برادعی، ایران اورانیوم خود را به آژانس تحویل می دهد و آژانس آن را به روسیه می فرستد.

ظاهرا روسیه خواهد توانست در صورت لزوم، اورانیوم ایران را برای غنی سازی بیشتر در اختیار فرانسه قرار دهند.

خبرنگار بی بی سی فارسی می گوید که میزان اورانیوم غنی شده ای که ایران در صورت پذیرش پیشنهاد آقای برادعی به خارج می فرستد حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم خواهد بود و به این ترتیب ذخیره باقی مانده در ایران کمتر از مقداری می شود که برای ساخت بمب اتمی لازم است.

ایران همواره تأکید کرده است که برنامه اتمی اش صلح آمیز است و قصد تولید سلاح اتمی ندارد.

سران کشورهای آمریکا، بریتانیا و فرانسه اوایل مهر ماه در جریان اجلاس سران گروه ۲۰ در پیتزبورگ، ایران را به پنهانکاری در برنامه هسته ای اش متهم کردند و هشدار دادند که اگر این کشور تا ماه دسامبر به قطعنامه های شورای امنیت عمل نکند، با تحریم های سخت تر مواجه خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر