۱۳۸۸ آبان ۲۴, یکشنبه

http://img2.pict.com/78/6f/4b/1981176/0/death2bto2bno2bbody.jpg

از مترو تا فرهنگستان ؛ دولت بزرگ می شود یا کوچک؟

چگونه می توان با دستی ، ساز خصوصی سازی را نواخت و با دست دیگر ساز افزایش تصدی گری دولت بر دیگر نهادها و بخش های اقتصادی و اجتماعی را کوک کرد ؟ عصر ایران – مصوبه اخیر " شورای عالی انقلاب فرهنگی " درباره انتصاب اعضای فرهنگستان های کشور از سوی این شورا - که ریاست آن را رییس دولت بر عهده دارد - و نیز اظهارات اخیر رییس دولت دهم درباره به زیر مجموعه گرفتن مدیریت متروی تهران از سوی دولت ، از جمله اقدامات هفته اخیر دولتی است که بنا به ادعای خود و نیز اسناد بالا دستی نظام موظف به آزاد سازی اقتصادی و کاهش تصدی گری های دولتی است . در چنین شرایطی باید دولتیان به این مساله بیندیشند که این سیاست آنها تا چه میزان با سیاست های کلان نظام و اسناد بالادستی – سند چشم انداز و اصل 44 قانون اساسی – مطابقت دارد؟ حال سوال ما از رییس محترم دولت این است که آیا می توان از سویی سخن از آزاد سازی و کم کردن حجم و کاهش تصدی گری دولت سخن گفت و خود را موظف به اجرای اصل 44 قانون اساسی دانست و از سوی دیگر در سودای افزودن بخش هایی دیگر از نهادها و دستگاه ها ی عمومی به زیر مجموعه دولت بود؟ در این صورت دولت محترم چگونه می تواند اقدامات اخیر را برای افکار عمومی توجیه کند و به افکار عمومی بباوراند که دولت در پی کوچک سازی خود و کاستن از حجم تصدی گری است ؟ دولت از یک سو شرکت های بزرگی مانند مخابرات را در قالب خصوصی سازی واگذار می کند و از دیگر سو ، سودای مدیریت مستقیم مترو و دولتی سازی فرهنگستان ها دارد و آیا با این گونه اقدامات و تصمیمات " ضد و نقیض " ، نمی توان این برداشت را نمود که فقدان یک استراتژی هماهنگ و منسجم برای اداره کشور مشهود است؟ این ها سوالاتی هستند که افکار عمومی با آن مواجهند و خواستار پاسخگویی شفاف و منطق مدار به این سوال اند که چگونه می توان با دستی ، ساز خصوصی سازی را نواخت و با دست دیگر ساز افزایش تصدی گری دولت بر دیگر نهادها و بخش های اقتصادی و اجتماعی را کوک کرد ؟

اعتراض موسوی و کروبی به برخورد با زنان در ۱۳ آبان

مهدی کروبی و میرحسین موسوی

مهدی کروبی و میرحسین موسوی دو رهبر اصلی جنبش اعتراضی ایران محسوب می شوند

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران مخالفان دولت در ایران، به برخوردهایی که روز ۱۳ آبان با تظاهرکنندگان معترض، به ویژه زنان صورت گرفت اعتراض کردند.

آقای موسوی که عصر روز جمعه ۲۲ آبان (۱۳ نوامبر) برای ملاقات با آقای کروبی به منزل او رفته بود، گفت: "شرکت در تظاهرات ۱۳ آبان چه ایرادی داشت؟ مردم می آمدند و آرام شعارهایشان را هم می دادند، اما پخش فیلم های رفتارهای خشونت آمیز، حمله به مردم و باتوم زدن به سر و پای خانم ها، عاقبت خوشی نخواهد داشت".

اشاره آقای موسوی به فیلم هایی است که روز ۱۳ آبان در اینترنت منتشر شد و برخورد خشونت آمیز مأموران حکومتی را با زنان نشان می داد.


آقای موسوی این برخورد ها را "اوج شکستن سنت های مرسوم جامعه" دانست.

آقای کروبی هم در این دیدار گفت که حتی در "زمان پهلوی" احترام خانم ها در جامعه حفظ می شد، "اما حالا در جمهوری اسلامی با زنان به قدری با خشونت رفتار می شود که اخبار متواتری از زدن بانوان با باتوم به اطلاع می رسد".

‘شعارهای نامتعارف’

برخورد با معترضان ۱۳ آبان

فیلم‌‌هایی از برخوردهای روز ۱۳ آبان در اینترنت منتشر شده است

آقای کروبی و آقای موسوی، هر دو با اشاره به آنچه مطرح شدن "شعارهای نامتعارف" در تجمعات اخیر معترضان می خواندند، برخوردهای مأموران حکومتی را عامل سر داده شدن این شعارها دانستند.

آقای کروبی گفت که "کتک زدن مردم" آنها را به دادن شعارهای افراطی تحریک می کند.

آقای موسوی هم گفت: "شعارهای ساختارشکنانه، اغلب متأثر از خشونت نیروهای امنیتی است که با ناجوانمردی به پیر و جوان و زن و مرد حمله می کنند".

او تأکید کرد که جنبش اعتراضی ایران از "ارزش های بنیادین" دفاع می کند و مخالف "دروغ" و "تقلب" است، بنابراین با ارعاب و سرکوب نمی توان جلوی آن را گرفت.

جنبش اعتراضی، شورش نیست

آقای موسوی گفت: "سرکوب شورش را از بین می برد، اما آنچه ما در کشور شاهد آن هستیم شورش نیست، بلکه درخواست حقوق قانونی است".

او تأکید کرد که جنبش اعتراضی موسوم به "راه سبز" به خشونت دست نخواهد زد و افزود: "سلاح ما، شعارهای مسالمت آمیز و عقلانی ما است".

به نظر می رسد تأکیدهای مکرر و درخواست های پی در پی رهبران جنبش اعتراضی ایران برای حفظ ماهیت مسالمت آمیز حرکت های اعتراضی و خودداری معترضان از مطرح کردن شعارهای تند، نشان دهنده نگرانی آنها از گرایش این جنبش به خشونت در اثر برخوردهای تند مأموران حکومتی است.

برخورد با معترضان ۱۳ آبان

برخورد تند مأموران با زنان و دختران معترض، در رسانه‌ها انعکاس زیادی پیدا کرد

آقای موسوی در دیدار روز جمعه خود با آقای کروبی همچنین روایت خود را از آنچه در روز ۱۳ آبان باعث عدم حضور او در تظاهرات شده بود، شرح داد.

روایت موسوی از ۱۳ آبان

او گفت که از صبح آن روز "موتورسواران لباس شخصی" بیرون فرهنگستان هنر جمع شده و راه های خروجی فرهنگستان را مسدود کرده بودند.

آقای موسوی گفت: "آنها کاری کردند که من سعادت نداشته باشم به جمع مردم بپیوندم و در این اجر معنوی شریک بشوم".

پیش تر خبرگزاری رسمی دولت ایران مصاحبه ای را به حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی نسبت داده بود که در آن علت عدم حضور آقای موسوی در تظاهرات، عدم شجاعت کافی عنوان می شد.

حسین کروبی انجام "مصاحبه" با ایرنا را رد کرد و توضیح داد که بخش هایی از مکالمه دوستانه او با یک خبرنگار به صورت "تحریف شده" منتشر شده است.

برخی رسانه های نزدیک به اصولگرایان حامی دولت در ایران، گزارش هایی از به وجود آمدن نوعی کدورت میان آقای موسوی و آقای کروبی منتشر کرده بودند.

به نظر می رسد یکی از دلایل دیدار آقای موسوی و آقای کروبی، خنثی کردن این ابهامات بوده است.