۱۳۸۸ مرداد ۲۲, پنجشنبه

تاکید آمریکا بر ممانعت از دستیابی ایران به 'سلاح اتمی

آمریکا خواهان مذاکره با ایران در مورد برنامه اتمی این کشور است

دولت آمریکا می گوید که به هر اقدامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی توسل خواهد جست.

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه (سوم اوت) گفت که آمریکا و کشورهای متحدش معتقدند که ایران نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند.

ایران بارها با رد این اتهام ها، تاکید کرده که تمام برنامه های اتمی این کشور صلح آمیز است.

رابرت گیبز گفت که ایران هنوز رسما به بسته پیشنهادی گروه (1+5) متشکل از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و آلمان- برای مذاکره اتمی با این کشور پاسخی نداده است.

این مقام کاخ سفید گفت که آمریکا و کشورهای متحدش موثر بودن سیاست مذاکره با ایران را در ماه سپتامبر امسال مورد بازبینی قرار خواهند داد.

او گفت: "ما معتقدیم مهمست هر اقدامی که لازم باشد انجام شود تا از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری به عمل آید."

رابرت گیبز سیاست مذاکره با ایران را اولین اقدام برای تحقق این هدف بیان کرد.

دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، هرچند بر مذاکره با ایران تاکید دارد، هیچگاه توسل به گزینه نظامی علیه ایران را صراحتا رد نکرده است.

با این همه، رابرت گیبز روز دوشنبه از اظهار نظر درباره این که آیا آمریکا تحریم ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد یا خیر، خودداری کرد.

از سوی دیگر، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه از اظهار نظر درباره احتمال تحریم بنزین وارداتی ایران، خودداری کرد.

کنگره آمریکا در این خصوص پیش نویس طرحی را آماده کرده، اما هنوز آن را به رای نگذاشته است.

هیلاری کلینتون نیز در ماه های اخیر چند مرتبه در مورد وضع تحریم های "فلج کننده" علیه ایران هشدار داده است.

با این همه، او روز دوشنبه از اظهارنظر درباره ماهیت تدابیر تنبیهی مورد نظرش علیه ایران خودداری و در عوض بر سیاست مذاکره مستقیم یک جانبه و چندجانبه با ایران تاکید کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که با تعدادی از دیپلمات های آمریکایی مستقر در کشورهای دیگر برای بررسی تحولات جاری ایران مشورت کرده است.

او هشدار داد که در صورت عدم پاسخ "مثبت" ایران به جامعه بین المللی تدابیر تازه ای علیه ایران در نظر خواهد گرفت، تدابیری که به گفته وی می تواند شامل تحریم ها باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر