۱۳۸۸ آذر ۲۰, جمعه

ابراز نگرانی شورای اروپا نسبت به فعالیت های هسته ای ایران

شورای اروپا با انتشار بیانیه ای نسبت به اینکه ایران از سال 1383 تا کنون برای اعتماد سازی در زمینه مسائل هسته ای خود، اقدامی نکرده ابراز نگرانی کرد.

شورای اروپا همچنین در این بیانیه از "ادامه نقض حقوق بشر" در ایران انتقاد کرده است.

شورای اروپا تاکید کرده که اتحادیه اروپا از سال 1383 (2004) در حال فعالیت برای یافتن راه حلی سیاسی برای موضوع برنامه هسته ای ایران بوده است. شورای اروپا نگرانی جدی خود در این مورد را ابراز کرده که ایران تا کنونی اقدامی برای ایجاد مجدد اعتماد جامعه بین الملل به این مسئله که برنامه هسته ای آن صرفا صلح آمیز است، انجام نداده است. بر اساس این بیانیه این که ایران وجود تاسیسات غنی سازی در نزدیکی قم را مخفی کرده بود و اعلام قصد دولت این کشور برای ساخت تاسیسات بیشتر، نگرانی های شورای اروپا را عمیق تر کرده است.

شورای اروپا در این بیانیه مجددا ایران را ترغیب کرده که به تعهدات خود در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی بطور کامل و بدون تاخیر بیشتر عمل کند و به ویژه از شرایط مندرج در قطعنامه مورخ 6 آذرماه 1388 شورای حکام پیروی کند.

شورای اروپا اعلام کرده از اینکه ایران در مورد برنامه عرضه سوخت هسته ای برای راکتورتحقیقاتی تهران که همزمان با رفع نیاز ایران به رادیوایزوتوپ های پزشکی به ایجاد اعتماد کمک می کرد، به توافقی با آژانس بین المللی انرژی اتمی دست نیافته متاسف است.

شورای اروپا با نگرانی زیاد تاکید کرد که ایران از پذیرش پیشنهاداتی که مکررا توسط چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا، ایالات متحده و خاویر سولانا، نماینده عالی اتحادیه اروپا، جهت انجام گفتگوهای بیشتر در مورد برنامه هسته ای آن و دیگر موضوعات مورد نگرانی آنها مطرح شده است خودداری کرده است. با این حال شورای اروپا می گوید کماکان نسبت به سعی در یافتن راه حلی سیاسی در مورد برنامه هسته ای ایران متعهد است و پیشنهاد انجام مذاکرات کماکان روی میز قرار دارد.

شورای اروپا در بیانیه خود می گوید، کلیه جنبه های موضوع هسته ای ایران را مورد بررسی قرار خواهد داد و بزودی در مورد اتخاذ اقدامات بیشتر در ارتباط با سیاست تشویق و تحریم تصمیم خواهد گرفت. این شورا همچنین گفت که بعد از این مرحله آماده است به منظور رسیدن به راه حل به گفتگو بنشیند.

در این بیانیه آمده اگرچه خودداری مصرانه ایران از انجام تعهدات بین المللی خود و عدم تمایل آشکار این کشور به پیگیری مذاکرات نیاز به پاسخی روشن دارد، در صورتیکه ایران به عدم همکاری با جامعه بین الملل در مورد برنامه هسته ای خود ادامه دهد، شورای اروپا منطبق با سیاست تشویق و تحریم از اقدامات شورای امنیت سازمان ملل متحد پشتیبانی خواهد کرد.

اتحادیه اروپا اعلام کرده، کماکان آماده است اقدامات لازم جهت همراهی با سیاست تشویق و تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد را انجام دهد. شورای اروپا از وزاری خارجه اتحادیه اروپا تقاضا کرده گزینه های مربوط به اقدامات بعدی در این مورد را در شورای آتی امور خارجه مورد بررسی قرار دهند.

شورای اروپا نگرانی عمیق خود در مورد ادامه نقض حقوق بشر در ایران را تکرار کرده و اعلام کرده که اتحادیه اروپا نگرانی های خود را با دولت ایران مطرح خواهد کرد و تعهدات بین المللی ایران را به آن کشور یادآوری می کند.

شورای اروپا نگرانی در حال افزایش خود همچنین در مورد وضعیت کارمندان هیئت های نمایندگی اتحادیه اروپا و اتباع اروپایی در ایران را که اخیرا محاکمه شده اند را تکرار و کماکان خواستار آزادی سریع و بدون قید و شرط آنهاست.

در این بیانیه همچنین تایید شده که هر گونه اقدامی علیه یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا اقدامی علیه کل اتحادیه اروپا تلقی می شود .

رابرت گیتس: تحریم های جدید علیه ایران اعمال می شود

در همین حال وزیر دفاع آمریکا نیز از اعمال تحریم های جدید علیه ایران خبر داد.

رابرت گیتس که در دیدار با نیروهای نظامی آمریکایی در شمال عراق سخن می گفت تصریح کرد:" تمامی گزینه ها، از جمله اقدام احتمالی نظامی علیه ایران باید روی میز باقی بماند".

او این سخنان را یک روز بعد از اینکه آمریکا، بریتانیا و فرانسه به ایران هشدار دادند که اگر فورا به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تن ندهد، با تحریم های سخت تری مواجه خواهد شد، بیان کرده است.

آقای گیتس گفت در صورتی که ایران مسیرش را در فعالیت های هسته ای خود تغییر ندهد باید شاهد بیشتر شدن تحریم های جامعه بین المللی علیه ایران بود.

با اینکه آقای گیتس تاکید دارد که احتمال اقدام نظامی علیه ایران باید روی میز باقی بماند، معتقد است این اقدام احتمالی نیازمند زمان است و احتمالادو یا سه سال وقت می برد تا محقق شود.

نمایندگان کشورهای غربی می‌گویند که به دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند، اما روسیه و چین از ادامه گفت‌وگوها حمایت می‌کنند.

نمایندگان آمریکا، بریتانیا و فرانسه در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه هشدار داده بودند که اگر ایران غنی سازی اورانیوم را به سرعت متوقف نکند با تحریم های بیشتر رو به رو می شود.

ژرارد آرو نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت گفته بود که دیگر دلیلی برای صبر کردن وجود ندارد و اگر ایران حاضر به شفافیت و اعتماد سازی نشود، باید تحریم های جدیدی علیه این کشور اعمال کرد.

ایران هم اکنون هم به خاطر فعالیت های هسته ای اش با تحریم های سازمان ملل مواجه است.

کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که با دنبال کردن برنامه های هسته ای خود به دنبال اهداف نظامی است اما ایران همواره این اتهام را رد کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر