۱۳۸۸ شهریور ۱۱, چهارشنبه

طرح دولت برای ارعاب در آستانه سال تحصیلی

نزدیک شدن به زمان بازگشایی دانشگاه ها فشار بر فعالان دانشجوئی در دانشگاه های مختلف کشور بیشتر می شود. طی چند روز گذشته همزمان با قوت گرفتن شایعه تعطیلی دانشگاه ها از اول مهرماه، علاوه بر ستاره دار شدن ده ها فعال دانشجوئی، ده ها تن دیگر از سوی کمیته پیگیری وزارت اطلاعات احضار شده اند. از سوئی دیگر در تبریز نیز هشت فعال دانشجوئی از ادامه تحصیل به مدت دو ترم محروم شده و سه تن دیگر به دانشجویان ستاره دار پیوسته اند. در سنندج نیز دو فعال دیگر به زندان محکوم شده اند.

در ادامه گزارش های ضد و نقیض درباره زمان بازگشایی دانشگاه تهران در ترم پاییزی، معاون دانشجویی دانشگاه تهران روز گذشته با تکذیب خبرهایی که در ارتباط با احتمال تعطیلی این دانشگاه شنیده می شود تاکید کرد: "به هیچ وجه تا کنون دستوری در زمینه بررسی امکان تعطیلی ترم آتی دانشگاه تهران و بستن موقت کوی دانشگاه به ما ابلاغ نشده و یا صحبتی در این خصوص صورت نگرفته است".

سید مهدی قمصری که با خبرگزاری نیمه رسمی مهر سخن می گفت، ضمن انتقاد از "اخبار حاشیه ای که فضای دانشگاهی را دچار تشنج خواهد کرد" تصریح کرد: "تلاش مسئولین دانشگاه بر این است که هر چه زودتر امتحانات عقب افتاده را برگزار کرده و ترم جدید را شروع کنند."

احضار 50 دانشجو به وزارت اطلاعات

خبرنامه امیرکبیر گزارش داده است که قریب به 50 دانشجوی ساکن خوابگاه پسران و دختران این دانشگاه به وزارت اطلاعات احضار شده اند. گفته می شود بازجویی از این دانشجویان چندین ساعت به طول انجامیده است. پایگاه تحلیلی خبری دانشجویان پلی تکنیک تهران در این باره می نویسد: احضاریه های بیش از پنجاه فعال دانشجوئی دانشگاه تهران پس از فاجعه حمله نیروهای یگان ویژه و لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران در بامداد 25 خرداد صادر شده ولی در طی این مدت به دلیل تعطیلی دانشگاه تهران پس از این حادثه، دانشجویان از آن اطلاع نداشتند که با بازگشایی مجدد خوابگاه احضاریه ها به دانشگاه تحویل داده شده است.
گزارش خبری این منبع دانشجوئی در ادامه از بازجوئی تعدادی از دانشجویان احضار شده از سوی وزارت اطلاعات خبر داده و می افزاید: تاکنون برخی از دانشجویان به این کمیته مراجعه کرده و در آنجا با سوالاتی چون چگونگی حضور و عملکردشان در تجمعات کوی دانشگاه در شب 24 و 25 خرداد مواجه شده اند. این دانشجویان به مدت چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفته اند.
همین گزارش با اشاره به جان باختن چندین دانشجو و دستگیری بیش از 200 دانشجوی دیگر در جریان اعتراضات دانشجوئی به کودتای 22 خرداد در دو ماه گذشته، می نویسد: پس از حادثه حمله نیروهای لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران در روزهای24 و 25 خرداد که مشابه و حتی شدیدتر از فاجعه 18تیر 78 گزارش شده است، خبرهایی حاکی از کشته شدن چند دانشجو نیز منتشر شد که به بازگشایی مجدد این دانشگاه، دانشجویان متوجه غیبت همکلاسی ها و هم خوابگاهی های خود شده اند. کشته شدن دانشجویی در کوی به شدت توسط رئیس این دانشگاه و مسئولین رد شد ولی دانشجویان ساکن کوی معتقدند تعدادی از دانشجویان به شهادت رسیده اند.

به نوشته خبرنامه امیرکبیر: عکس ها و تصاویر منتشر شده حکایت از شدت برخورد و به آتش کشیدن خوابگاه دارد و همچنین در شب حادثه نیروهای لباس شخصی و یگان ویژه پس از تخریب کامل خوابگاه با تبر و شکستن درب ها و تخریب اموال دانشجویان بیش از 200 دانشجو را بازداشت کرده و به پلیس امنیت یا بازداشتگاه طبقه منفی چهار وزارت کشور منتقل کردند. این نیروها نیز گلوله هایی پلاستیکی به دانشجویان شلیک می کردند و آنها را با باتوم و زنجیر به شدت مورد ضربشتم قرار دادند، به طوری که در جای جای حیاط کوی و راه پله ها و ساختمان ها آثار خون دانشجویان بر جای مانده بود.


ادامه دستگیری دانشجویان

بعد از مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد، تنها از دانشگاه تهران بیش از یک صد فعال دانشجوئی به حراست و کمیته های انضباطی احضار شده اند. این در حالی است که از بیش از سی دانشجوی بازداشتی در اعتراضات اخیر در تهران تنها سه تن از آنان آزاد شده اند و از میان بازداشت شدگان شمار از دانشجویان ستار دار هم اکنون برای اعترافات ساختگی تحت فشار بوده و کماکان از ملاقات و تماس با خانواده و وکیل محروم هستند.
منابع دانشجوئی در استان آذربایجان شرقی نیز روز گذشته خبر محرومیت از تحصیل هشت فعال دانشجوئی در دانشگاه تبریز را تائید و از ستار دار شدن سه تن دیگر خبر دادند. کمیته انضباطی دانشگاه تبریز در اقدامی کم سابقه هشت فعال دانشجوئی را که همراه با سی دانشجوی دیگر همین دانشگاه احضار کرد و سپس، هر کدام به را به دو ترم تعلیق از تحصیل محکوم نمود. علت احضار و محرومیت از تحصیل دانشجویان تبریزی حمایت از مهندس میرحسین موسیوی و شرکت آنان در فعالیت های تبلیغاتی به نفع وی عنوان شده است.
بازهم در تبریز و به دنبال اعلام نتایج آزمون فوق لیسانس دانشگاه های کشور، سه فعال دانشجوئی به نام های بهزاد جدی، ابراهیم شهبازی و شهرام شوقی با وجود کسب رتبه لازم و دارا بودن همه شرایط لازم از تحصیل محروم و به ده ها دانشجوی ستاره دار دیگر پیوستند پیگیری های این سه فعال دانشجوئی در دانشگاه تبریز و سازمان سنجش آموزش کشور نتیجه در پی نداشته است.
در سنندج نیز روز گذشته یک فعال دانشجوئی دانشگاه پیام نور بیجار به نام وریا مروتی از سوی دادگاه انقلاب به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شد. این فعال دانشجوئی هم اکنون در زندان مرکزی سنندج بسر می برد و و به مانند بسیاری دیگر از زندانیان کرد در سنندج از هر گونه تماس و ملاقات با خانواده اش محروم است. پیش از این اول هفته جاری شاهو محمدی دیگر فعال دانشجوئی کرد از سوی دانشگاه برای همیشه از تحصیل محروم و از سوی دادگاه انقلاب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به سه سال حبس محکوم شد. گفته می شود که هم کنون به علت بیماری این فعال دانشجوئی در زندان مرکزی سنندج در وضعیتی بحرانی بسر می برد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر