۱۳۸۸ آبان ۷, پنجشنبه

گفتگوی تلفنی سولانا و جلیلی در مورد مساله هسته ای ایران

جلیلی و سولانا

جلیلی و سولانا با ملاقات و ادامه گفتگوهای دو طرف موافقت کردند

مقامات ارشد اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی در مورد برنامه هسته ای ایران گفتگو کرده اند.

روز پنجشنبه، 29 اکتبر (7 آبان)، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - گزارش کرد که خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی، در یک تماس تلفنی در مورد پیشنهادهای حل بحران اتمی ایران گفتگو کردند.

این خبرگزاری به نقل از دبیرخانه شورای امنیت ملی ایران نوشته است که در گفتگوی تلفنی آقایان سولانا و جلیلی، که شامگاه چهارشنبه صورت گرفت، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا "بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران را کامل و جامع خواند و بر ضرورت استمرار گفتگو ها تاکید کرد."

اشاره این خبرگزاری به مجموعه پیشنهادهای دولت ایران در مورد مسایل عمده جهانی و ابراز آمادگی مقامات دولتی برای ارائه راه حل این مسایل و مشارکت در حل و فصل آنهاست.

در این خبر آمده است که آقای جلیلی هم بسته پیشنهادی ایران را کامل خواهد و از گفتگوهای سازنده و مثبت دو طرف استقبال کرد.

دییر شورای عالی امنیت ملی گفت "جمهوری اسلامی صرفا در چارچوب بسته پیشنهادی خود و توجه به اولویت های مشترک مورد نظر در رویکردی رو به جلو، از گفتگو استقبال می کند."

در این تماس تلفنی، دو طرف در مورد انجام دیداری طی چند هفته آینده توافق کردند.

گزارش مذاکره آقایان سولانا و جلیلی در حالی انتشار می یابد که انتظار می رود جمهوری اسلامی به زودی، و احتمالا روز پنجشنبه، به پیشنهاد محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، برای حل اختلاف در مورد برنامه های هسته ای این کشور رسما پاسخ دهد.

موسوی

موسوی سیاست هسته ای دولت را مورد انتقاد قرار داده است

این پیشنهاد هفته گذشته و در جریان مذاکرات نمایندگان ایران و کشورهای آمریکا، روسیه و فرانسه در وین مطرح و برای بررسی و تصمیم گیری به پایتخت های سه کشور ارسال شد.

انتظار می رفت جمهوری اسلامی پاسخ خود به این پیشنهاد را تا روز جمعه گذشته به آقای البرادعی انتقال دهد اما اعلام داشت که برای بررسی و تصمیم گیری در این مورد به زمان بیشتری نیاز دارد.

پیش از این، مقامات آمریکایی و وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفته اند که ایران باید جواب صریح خود به این پیشنهاد را هرچه سریعتر اعلام دارد و علیه تعلل جمهوری اسلامی در این زمینه هشدار داده اند.

پیشنهاد مدیرکل آژانس بین المللی شامل مبادله بخش اعظم اورانیوم با غلظت کم ایران با اورانیوم با غلظت بیشتر برای کاربرد در رآکتور تحقیقاتی تهران است.

اختلاف در تعابیر؟

در صورت اجرای این پیشنهاد، حدود هفتاد و پنج درصد از اورانیومی که طی سال های اخیر در تاسیسات غنی سازی ایران تا 3.5خلوص درصد غنی سازی شده است از این کشور خارج می شود و در مقابل، میله های سوخت مورد استفاده رآکتور تحقیقاتی تهران در اختیار این کشور قرار می گیرد.

اجرای این طرح باعث می شود تا بیشتر اورانیوم غنی شده داخلی از دسترس ایران خارج شود و به این ترتیب، امکان افزایش خلوص این مقدار اورانیوم، که به گفته برخی کشورهای غربی ممکن است با هدف استفاده در ساخت بمب اتمی صورت گیرد، دست کم برای مدتی از میان برود.

تا کنون شورای امنیت سازمان ملل با صدور چند قطعنامه، خواستار توقف غنی سازی اورانیوم و برخی دیگری از برنامه های هسته ای ایران شده و یک رشته تنبیه های بین المللی را علیه این کشور به اجرا گذاشته است.

احمدی نژاد

احدی نژاد مذاکره در مورد غنی سازی را مردود دانسته بود

ایران این قطعنامه ها را رد کرده و تا کنون، بر ادامه غنی سازی اورانیومم تاکید ورزیده است.

پیشنهاد محمد البرادعی انتقاد برخی از مراکز و مقامات جمهوری اسلامی، از جمله رئیس مجلس را در پی داشته و برخی ناظران آن را به منزله عقب نشینی دولت محمود احمدی نژاد از مواضع قبلی او توصیف کرده اند که موضوع غنی سازی اورانیوم را "قابل مذاکره" ندانسته بود.

همچنین، گزارش شده است که میرحسین موسوی در ملاقات با مهدی کروبی، موضع جدید دولت در قبال بحران هسته ای را مورد انتقاد قرار داده و آن را حاصل اشتباهات گذشته دولت فعلی در این مورد دانسته است.

در روزهای اخیر، منابع خبری طرفدار دولت معمولا در گزارش های مربوط به مذاکرات وین، و مذاکرات ژنو که اوایل ماه جاری با شرکت نمایندگان ایران و کشورهای گروه 1+5 برگزار شد، تاکید داشته اند که محور مذاکرات دو طرف را سر بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی تشکیل داده که به منزله تایید راه حل های پیشنهادی دولت برای حل مسایل جهانی و مشارکت مقامات ایرانی در این زمینه است.

در عین حال، گروه 1+5 در سال 2006 یک بسته پیشنهادی شامل برخی امتیازات فنی، اقتصادی و تجاری را در برابر تصمیم ایران به توقف غنی سازی اورانیوم مطرح کرد اما ایران به این پیشنهادها پاسخ صریحی نداده و مشخص نیست که آیا این امتیازات همچنان مطرح است یا نه.

همزمان با انتشار گزارش تماس تلفنی آقایان جلیلی و سولانا، خبرگزاری ایرنا گفته است که علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی، پس از بازگشت از تهران به محل ماموریت خود در وین گفت که ایران مذاکرات مربوط به تامین سوخت رآکتور تهران را با دیدی مثبت دنبال می کند و ایران تلاش خواهد کرد در مذاکرات بعدی "ملاحظات فنی و اقتصادی کشور هم در مسیر گفتگوها محقق شود."

همچنین، خبرگزاری کار ایران - ایلنا - گزارش کرده است که ماموریت بازرسان آژانس بین المللی از تاسیسات هسته ای فردو، در نزدیکی قم، پایان یافته و قرار است گزارش این ماموریت در ماه نوامبر منتشر شود.

ایران اواخر ماه سپتامبر وجود تاسیسات غنی سازی اورانیوم را به اطلاع آژانس بین المللی رساند اما برخی منابع غربی گفته اند که سازمان های اطلاعاتی غرب از وجود این تاسیسات اطلاع داشتند و اقدام ایران در اطلاع رسانی به آژانس پس از آگاهی از این امر صورت گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر