۱۳۸۸ آبان ۱۲, سه‌شنبه

بازداشت روحانیون سیستان و بلوچستان به اتهام کمک به طلاب غیرمجاز

مهاجران افغان

بازداشت روحانیون سنی با حضور اتباع خارجی در منطقه ارتباط داشته است

تعدادی از مدیران حوزه های علمیه استان سیستان و بلوچستان به بازداشت شده اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - به نقل از محمد رضا مرزبه، دادستان زاهدان، گفته است که برخی از مدیران حوزه های علمیه استان سیستان و بلوچستان به اتهام کمک به اقامت غیر مجاز اتباع افغانستان و تاجیکستان در این استان بازداشت شده اند.

به گفته آقای مرزبه، با توجه به اینکه طرح خارج ساختن اتباع خارجی از استان سیستان و بلوچستان در دست اجراست، دادگاه ویژه روحانیت استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان مدیران حوزه های علمیه منطقه را احضار کرده بودند.

وی افزوده است که دادگاه های ویژه روحانیت اتهام معاونت در اقامت غیرمجاز اتباع خارجی را به مدیران حوزه های علمیه تفهیم کردند تا مانع از پذیرش آنان در حوزه های علمیه شوند و کسانی را که پذیرفته اند از حوزه ها "طرد کنند."

آقای مرزبه با اشاره به گزارش های حاکی از بازداشت شماری از روحانیون اهل سنت گفته است که "اگر بازداشتی صورت گرفته به لحاظ عدم تمکین از این خواسته بوده است."

وی گفته است که "طلاب افغان فاقد مجوز اقامت، اگر در سطح شهر تردد کنند، طبق قانون توسط نیروی انتظامی بازداشت و طبق قانون طرد می شوند" و هشدار داده است که تمام موسسات در جمهوری اسلامی باید بدانند که به کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز، غیرقانونی است.

به گفته دادستان زاهدان، پرونده آن دسته از مدیران حوزه ها که به دلیل طرد نکردن اتباع غیرمجاز بازداشت شده اند در دادگاه های ویژه روحانیت در دست رسیدگی است.

محمد مرزبه افزوده است که تعداد قابل توجهی از اتباع غیرمجاز در استان سیستان و بلوچستان بدون مجوز قانونی وارد ایران می شوند و هر روزه نیروی انتظامی تعداد زیادی از آنان را به آن سوی مرز اخراج می کند.

دادستان زاهدان گفته است که "بخشی از اتباع غیرمجاز طلابی هستند که تابعیت افغان و تاجیک دارند و در حوزه های علمیه اهل تشیع و سنت مشغول به تحصیل هستند."

اظهارات این مقام قضایی پس از آن انتشار می یابد که در روزهای اخیر، گزارش هایی حاکی از اقدام دادگاه ویژه روحانیت شرق کشور، مستقر در مشهد، در احضار گسترده روحانیون منطقه سیستان و بلوچستان انتشار یافته بود.

از جمله پایگاه های اطلاع رسانی حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان، از حوزه های علمیه اهل سنت، اخباری را از احضار و بازداشت شماری از روحانیون اهل سنت همراه با اسامی تعدادی از آنان انتشار داده و نوشته بود که روحانیون اهل سنت برای کسب مجوز حضور طلبه های افغان و تاجیک به مراجع مختلف مراجعه کرده اما نتیجه نگرفته بودند.

به گفته برخی منابع روحانیون اهل سنت، مقررات عدم حضور طلاب خارجی تنها در مورد حوزه های علمیه سیستان و بلوچستان و چند نقطه دیگر اجرا می شود اما برای طلبه های حوزه های علمیه سنی و شیعه در سایر نقاط ایران ویزای تحصیلی صادر می شود.

جمهوری اسلامی در سال های اخیر مقرراتی را در مورد اقامت مهاجران و پناهجویان برخی کشورهای خارجی، به خصوص افغانستان و عراق، در مناطق مختلف ایران به اجرا گذاشته است.

براساس این مقررات، اقامت شهروندان این کشورها در تعدادی از شهرها و استان های کشور ممنوع اعلام و دستور خروج آنان از این مناطق صادر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر