۱۳۸۸ آذر ۱۹, پنجشنبه

اعتراض به ساخت یک ایستگاه لرزه نگاری در نزدیکی مرز ایران

ایران روز چهارشنبه ادعا کرد که یک ایستگاه لرزه نگاری سازمان ملل برای ردیابی انفجارهای اتمی در نزدیکی مرز این کشور با هدف تجسس در امور داخلی اش ساخته شده است.

احداث این ایستگاه نظارتی هفته گذشته در ترکمنستان در چندین کیلومتری مرز ایران تکمیل شد و بنابر گزارش ها این ایستگاه یکی از 275 تاسیسات مشابهی است که در سراسر جهان برای ردیابی لرزش های ناشی از آزمایش بمب های اتمی وجود دارند.

ایران درحالی با احداث این مرکز در نزدیکی مرز خود مخالفت می کند که می گوید در پی ساخت سلاح اتمی نیست.

ابوالفضل ظهره وند مشاور سعید جلیلی، نماینده ارشد ایران در مذاکرات مربوط به برنامه اتمی، روز چهارشنبه گفت که پیمان منع جامع آزمایش های اتمی (سی تی بی تی) که اجازه ایجاد چنین ایستگاه هایی را می دهد یک "معاهده جاسوسی" است.

آقای ظهره وند به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت: "با افشای ماهيت اين ايستگاه ها و متوقف شدن فعاليت يکی از آنها که ايران را تحت کنترل قرار می داد، آنها به اين نتيجه رسيدند که اين ايستگاه ها را به صورت کمربندی به دور کشورمان در بياورند که فعلا در ترکمنستان اين ايستگاه را تعبيه کرده اند."

اما کمیسیون پیمان منع جامع آزمایش های اتمی در واکنش به این اتهام می گوید که تصمیم برای ساخت این ایستگاه بین سال های 1994 تا 1996 با مشارکت ایران گرفته شد.

به گفته این کمیسیون هم اکنون سه ایستگاه مشابه در داخل ایران در شهرهای تهران، شوشتر و کرمان قرار دارد.

آنیکا تونبورگ یک سخنگوی کمیسیون تمهیداتی "سازمان پیمان منع جامع آزمایش اتمی" گفت که مجموعه این ایستگاه ها، انفجارهای اتمی در سراسر جهان را زیر نظر دارد و نه یک کشور خاص را.

او گفت: "ساخت این ایستگاه ربطی به گزارش های اخیر درباره ایران ندارد. ایران عضو 'سی تی بی تی او' است و مثل 181 عضو دیگر شریک تصمیمات آن است."

این پیمان هفته گذشته در وبسایت خود اعلام کرد که این ایستگاه در نقطه ای میان کویر کاراکوم ترکمنستان و رشته کوه های کوپت ایجاد شده و هم اکنون آزمایش های مقدماتی را می گذراند.

اما آقای ظهره وند اظهار عقیده کرد که "معاهده 'سی تی بی تی' يک معاهده امنيتی و جاسوسی است و حتی خطرناک تر از پروتکل الحاقی است."

او به پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح های اتمی که ایران اکنون چند سالی است از اجرای آن دست کشیده اشاره داشت. براساس این پیمان از جمله امکان بازرسی های سرزده از تاسیسات اتمی کشورهای عضو فراهم می شود.

آقای ظهره وند حتی "سی تی بی تی او" را راهی برای جلوگیری از فعالیت های اتمی غیرنظامی کشورها قلمداد کرد.

او گفت: "این معاهده محصول چند دهه بررسی فعاليت های جاسوسی در سطح جهان است و به موجب اين معاهده و تحت پوشش منع جامع آزمايشات هسته ای هر نوع اشاعه فعاليت های هسته ای کنترل و جلوگيری می شود و به عبارتی از طريق اين معاهده می توانند مانع فعاليت های صلح آميز هسته ای کشورها شوند و حتی با آزمايشات موشکی کشورها نيز مقابله کند."

همزمان به گزارش خبرگزاری مهر، احمد وحیدی وزیر دفاع ایران در جریان دیداری از سوریه هشدار داده است که اگر اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران حمله کند این کشور مراکز اتمی و اسلحه سازی اسرائیل را هدف قرار خواهد داد.

اسرائیل اقدام نظامی برای خنثی کردن برنامه اتمی ایران در صورت شکست دیپلماسی را مردود ندانسته است. ایران اتهام غرب دایر بر تلاش برای ساخت سلاح اتمی را رد می کند.

این کشور در چند ماه اخیر در برابر فشار شدید برای امضای یک طرح مورد حمایت سازمان ملل با هدف اطمینان از عدم تلاش این کشور برای ساخت سلاح اتمی مقاومت کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر