۱۳۸۸ آبان ۲۵, دوشنبه

اوباما و مدودف به ایران هشدار دادند

روسای جمهور روسیه و آمریکا در حاشیه نشست سران کشورهای آسیا-اقیانوسیه در سنگاپور دیدار کردند

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه به ایران هشدار داده اند که زمان برای حل مناقشه هسته ای ایران از راه دیپلماتیک در حال از دست رفتن است.

روسای جمهور روسیه و آمریکا در حاشیه نشست سران کشورهای آسیا-اقیانوسیه در سنگاپور دیدار کردند.

آقای اوباما گفت این مایه تاسف است که ایران هنوز قادر نیست به آنچه او طرح خلاقانه جامعه جهانی برای کاستن از نگرانی ها درباره ماهیت برنامه هسته ای ایران خواند، پاسخ مثبت دهد.

دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه نیز گفت او هنوز امیدوار است که ایران متقاعد شود اورانیوم غنی شده خود را برای تبدیل به سوخت هسته ای به روسیه بفرستد.

رئیس جمهور روسیه هشدار داد در صورتی که پیشرفتی در این زمینه به دست نیاید، راه های دیگری مد نظر قرار خواهند گرفت.

آقای مدودف مشخص نکرده که چه ابزاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت اما تحلیلگران می گویند احتمال دارد تحریم های سفت و سخت تری علیه ایران وضع شود.

رئیس جمهور روسیه در سخنان خود گفته است: "هدف ما روشن است، یک برنامه هسته ای آشکار و شفاف به جای برنامه ای که مایه حساسیت و نگرانی سایرین شود."

روسیه و فرانسه پیشنهاد داده اند که اورانیوم غنی شده ایران را دریافت کرده و سوخت هسته ای تحویل ایران دهند.

کشورهای غربی می گویند ایران به دنبال سلاح هسته ای است، اتهامی که ایران آن را رد می کند. این کشور می گوید برنامه هسته ای اش، مقاصد صلح آمیز دارد.

طبق طرحی که آژانس بین المللی انرژی هسته ای ارائه کرده و روسیه، آمریکا و فرانسه از آن حمایت کرده اند، ایران 1200 کیلوگرم اورانیوم با غلظت پائین (هفتاد و پنج درصد اورانیوم تولیدی ) خود را تا پایان سال جاری به روسیه بفرستد تا بیشتر غنی سازی شود.

اورانیوم غنی شده تا خلوص مورد نظر سپس به فرانسه ارسال و محصول نهایی به شکل لوله های سوخت که تنها قابل کاربرد در رآکتور تهران خواهد بود در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

ایران رسما پاسخی به این طرح نداده اما برخی نمایندگان مجلس و مقام های دولتی اشکالاتی فنی و اقتصادی نسبت به این طرح مطرح کرده اند.

آمریکا و فرانسه از وضع تحریم های شدیدتر علیه ایران حمایت می کنند اما روسیه و چین تا کنون با این مساله چندان همراهی نشان نداده اند. برخی تحلیلگران می گویند اگر شورای امنیت نتواند در مورد تحریم های جدید پس از اتمام مهلت ایران به توافق برسد، احتمال دارد اتحادیه اروپا راسا، تحریم های جدیدی را علیه ایران به اجرا بگذارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر