۱۳۸۸ اسفند ۱۸, سه‌شنبه

اعتراض فرانسه به جلوگیری از خروج سیمین بهبهانی از ایران

دولت فرانسه از ممانعت دولت ایران از خروج سیمین بهبهانی برای شرکت در مراسم روز جهانی زن در شهر پاریس انتقاد کرد.
سیمین بهبهانی درگفت و گو با بی بی سی فارسی گفت که در نخستین ساعات بامداد روز دوشنبه ۱۷ اسفند (۸ مارس)، زمانی که برای شرکت در مراسمی به دعوت شهرداری پاریس به مناسبت روز جهانی زن (۸ مارس) قصد خروج از ایران را داشته است، ماموران گذرنامه او را گرفتند و به او اعلام کردند که او ممنوع الخروج است.
برنارد والرو سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با صدور بیانیه ای گفت فرانسه از تصمیم مقام های ایران در جلوگیری از سفر سیمین بهبهانی به فرانسه "متاسف" است.
وی افزود: "شجاعت او یادآور شجاعت ایرانیان بی شماری است که با وجود سرکوب به مبارزات غیرخشونت آمیز خود برای دستیابی به حقوق بنیادینشان ادامه می دهند."
در ادامه این بیانیه آمده است: "کشور ما مشتاقانه در انتظار دیدن سیمین بهبهانی بود، کسی که تعهدش به زنان و آزادی ستودنی است و جایزه سیمون دوبوار برای آزادی زنان را در سال 2009 از آن خود کرد."
خانم بهبهانی در این باره جلوگیری از خروجش گفت وقتی همه کارهای مربوط به پروازش انجام شده بود و قصد سوار شدن به هواپیما را داشته، او را صدا می زنند و پس از گرفتن گذرنامه اش ، به او نامه ای می دهند که برای گرفتن گذرنامه به یکی از شعبه های دادگاه انقلاب مراجعه کند.
او گفت که هیچ دلیلی برای این اقدام اعلام نشده و پیش از این هم هیچ هشداری مبنی بر اینکه اجازه خروج از کشور را ندارد دریافت نکرده بود.
سیمین بهبهانی از اعضای کانون نویسندگان ایران است.
در هشت ماه اخیراین کانون بارها برخورد با معترضین در ایران را محکوم کرده بود و خواستار آزادی همه بازداشت شدگان رویدادهای پس از انتخابات شده بود.
در نیمه مهرماه سال جاری، فاطمه معتمدآریا، بازیگر، و مجتبی میر طهماسب، مستند ساز، هنگامیکه همراه با تعدادی دیگر از سینماگران ایرانی در پاسخ به سفر هیاتی از آکادمی اسکار قصد عزیمت به آمریکا را داشتند، در فرودگاه تهران مطلع شدند که ممنوع الخروج هستند.
یک هفته پس از آن، گذرنامه جعفر پناهی، فیلسماز ایرانی که در حال حاضر بازداشت شده است، هنگام خروج از این کشور در فرودگاه امام خمینی تهران ضبط و او هم ممنوع الخروج شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر