۱۳۸۸ آبان ۲۹, جمعه

اوباما به ایران هشدار داد

باراک اوباما

رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید که امیدوار است ایران متوجه جدیت موضوع باشد

ساعاتی پس از آنکه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به ایران هشدار داد که ممکن است قدرت های جهانی در چند هفته آینده در مورد تحریم های بیشتر علیه ایران تصمیم بگیرند، سخنگوی خاویر سولانا از نشست نمایندگان ۱+۵ در روز جمعه در بروکسل خبر داده است.

آقای اوباما که در ادامه سفر آسیایی خود، در کره جنوبی به سر می برد، روز پنجشنبه ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر) گفت: "ایران چند هفته وقت داشته ولی هیچ نشانه ای از تمایل به ارائه پاسخ مثبت به پیشنهاد (تبادل سوخت) از خود نشان نداده است، بنابراین ما گفت و گو با شرکای بین المللی خود را در مورد اهمیت پیامدی که این رفتار باید داشته باشد آغاز کرده ایم".

او گفت که انتظار دارد طی هفته های آینده مجموعه ای از گام هایی که می توان علیه ایران برداشت بررسی شود و از این طریق ایران متوجه شود که جدیت مسئله تا چه اندازه است.

ساعتی پس از این اظهارات آقای اوباما، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان روز جمعه ۲۹ آبان در بروکسل گرد هم می آیند تا در مورد ایران گفت و گو کنند.

گفته می شود که میزبان این نشست خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.

مقامات ایران که در روزهای گذشته با صراحت بیشتری پیشنهاد تبادل سوخت را به شکلی که محمد برادعی مطرح کرده بود، رد کرده اند، نسبت به هشدار آقای اوباما هم واکنشی منفی نشان داده اند.

واکنش ایران

تحریم، روشی مربوط به دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی است

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در سخنانی که نوعی واکنش به هشدار آمریکا تلقی شده است، گفت: "پاسخ ایران به دغلکاران جهانی که ادعای دوستی دارند اما در خفا توطئه می کنند، قاطع و کوبنده خواهد بود".

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران هم گفته است که "تحریم، روشی مربوط به دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی است" و دولت های غربی باید بدانند که این روش باعث تغییر نظر ایران نخواهد شد.

بر اساس طرح تبادل سوخت که پس از چند دور گفت و گو میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۵، توسط محمد برادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شد، پیشنهاد شده بود که ایران ۷۵ درصد اورانیوم غنی شده با غنای پائین خود را به خارج بفرستد و به جای آن سوخت قابل استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران دریافت کند.

به گفته کارشناسان، اهمیت این پیشنهاد در این بود که باعث می شد در اثر خروج بخش عمده ذخیره اورانیوم با غنای پائین از ایران، نگرانی قدرت های جهانی از احتمال به کار گرفته شدن این ذخیره در یک برنامه نظامی احتمالی، دست کم برای یک سال کاهش یابد.

اما برخی مقامات ایران، از جمله رئیس مجلس این کشور، این پیشنهاد را توطئه ای برای خارج کردن ذخیره اورانیوم ایران خواندند.

سرانجام منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۲۷ آبان گفت که پیشنهاد تبادل سوخت "تنها در خاک ایران" قابل بررسی است و به این ترتیب پیشنهاد خارج کردن ذخیره اورانیوم غنی شده از این کشور را رد کرد.

این در حالی است که این موضوع عملا برای اولین بار توسط رئیس جمهوری ایران مطرح شده بود.

او روز ۸ مهر، یک روز پیش از آغاز مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو، در جمع خبرنگاران گفته بود: "ما حتی آمادگی داریم که مواد ۳.۵ درصد را بدهیم و آنها آن را تا ۱۹.۷۵ یا ۲۰ درصد غنی کنند و به ما تحویل دهند".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر