۱۳۸۸ مهر ۲۶, یکشنبه

نگرانی گروه های حقوق بشر از برنامه اعدام قریب الوقوع 14 'شورشی بلوچ'

دولت ایران می گوید قصد دارد 14 بلوچ را که به اتهام 'فعالیت های تروریستی' مجرم شناخته در صبح روز سه شنبه در زاهدان اعدام کند. این خبر نگرانی گروه های حقوق بشر را در پی داشته است که استدلال می کنند روند محاکمه این افراد شفاف و عادلانه نبوده است.

نام هیچ یک از این محکومان به جز عبدالحمید ریگی برادر عبدالمالک ریگی، رهبر گروه شورشی جندالله، اعلام نشده است.

به گزارش خبرگزاری های دولتی ایران دادگستری کل سیستان و بلوچستان در بیانه ای نوشت: "حکم اعدام عبدالحمید ریگی برادر سرکرده گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی و 13 عضو دیگر این گروهک شرور صادر شد و این حکم فردا سه شنبه 23 تیرماه در زاهدان و در ملاء عام اجرا می شود."

این درحالی است که دادگستری سیستان و بلوچستان سه روز پیش از برنامه اجرای مجازات اعدام برای "12 نفر" سخن گفته بود و اکنون توضیحی در مورد دو نفر دیگر داده نشده است.

به گفته دادگستری این استان این افراد "به اتهام محاربه و افساد فی الارض، کشتار مردم بی گناه در حادثه تروریستی تاسوکی و دارزین بم و گروگان گیری مسلحانه به اعدام محکوم شده اند."

قرار است احکام اعدام ساعت شش و نیم صبح به وقت محلی در پارک لاله شهر زاهدان، مرکز استان، اجرا شود و دادگستری از مردم دعوت کرده است در مراسم اعدام حضور یابند.

گروه مسلح جندالله تاکنون مسئولیت حملات متعدد به اهداف دولتی ایران را در این استان هم مرز پاکستان و افغانستان به عهده گرفته است. حملات این گروه همچنین باعث تلفات در میان غیرنظامیان شده است.

در پی انتشار این خبر گروه "عفو بین الملل" از دولت ایران خواسته است برنامه اعدام های صبح سه شنبه در زاهدان را متوقف کند و گفت که این 14 نفر از محاکمه ای عادلانه برخوردار نبوده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مالکولم اسمارت، مدیر خاور میانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل، گفت: "مقام های ایرانی باید به تعهدات بین المللی خود در زمینه احترام به حقوق بشر پایبند باشند و محاکمات عادلانه را تضمین کنند، امری که به خصوص در مورد مواردی که مجازات اعدام دارد مهم است."

گروه "مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران" نیز در بیانیه ای که روز دوشنبه منتشر کرد به برنامه اعدام ها اعتراض کرده است.

مقام های ایرانی باید به تعهدات بین المللی خود در زمینه احترام به حقوق بشر پایبند باشند و محاکمات عادلانه را تضمین کنند، امری که به خصوص در مورد مواردی که مجازات اعدام دارد مهم است

مالکولم اسمارت از عفو بین الملل

این گروه نوشت بر این باور است که برنامه "اعدام 14 بلوچ در سحرگاه فردا در ملاء عام تنها واکنشی به رویدادهای اخیر این منطقه و نشات گرفته از فضای سیاسی و امنیتی این نقطه از کشور است، براین اساس احکام مذکور را نه احکامی حقوقی که سیاسی می خواند."

این گروه اشاره می کند که نه تنها نام 13 نفر از محکومان به اعدام منتشر نشده بلکه زمان و محل بازداشت آنها مشخص نیست و وکیل مدافع منتخبی نیز در پرونده و محاکمه حضور نداشته است.

این گروه همچنین رویه محکومیت پرونده این افراد از جمله مرحله تجدید نظر را مبهم می داند و می گوید که با معیارهای حقوقی پذیرفته شده منطبق نیست.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز خواستار توقف اجرای احکام این 14 نفر شده است.

گروه جندالله در سال های اخیر دست به عملیاتی خشن در اعتراض به وضعیت اقلیت قومی بلوچ زده است. این گروه در تازه ترین مورد از این خشونت ها مسئولیت انفجار ماه گذشته مسجد امیرالمومنین در شهر زاهدان را که باعث قتل 25 نفر شد پذیرفت.

عمبدالحمید ریگی برادر رهبر گروه جندالله خرداد ماه سال 1387 یک سال پس از بازداشت، از سوی پاکستان تحویل ایران داده شد.

بنابه گزارش ها عبدالحمید ریگی مسئول حمله "تاسوکی" شناخته می شود که در آن دست کم 21 نفر، از جمله مسئولان حراست فرمانداری و امور آب زاهدان و يکی از روحانيون دفتر نماينده ولی فقيه در استان سيستان و بلوچستان جان باختند.

حمله تاسوکی در اسفند ماه سال 1384 در جاده زاهدان به زابل رخ داد، و طی آن افراد گروه جندالله در حالی که لباس مأموران انتظامی و نظامی به تن داشتند، راه را بر خودروهای عبوری بستند و سپس چندين نفر از سرنشينان اين خودروها را خارج کرده، به گلوله بستند و پس از آن محل را ترک کرده، به افغانستان و پاکستان گريختند.

گروه جندالله هدف خود را احقاق حقوق قومی و مذهبی اقلیت بلوچ در ایران اعلام کرده که عموماً سنی مذهبند اما مقامات ایرانی این گروه را تروریستی و مورد حمایت آمریکا می دانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر