۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

ایران نوع دیگری از موشک سجیل را آزمایش کرد

درحالی که ایران از آزمایش یک موشک جدید با برد بیشتر و توانایی بالاتر از موشک های قبلی این کشور خبر داده، نخست وزیر بریتانیا این اقدام را توجیه گر تشدید تحریم بین المللی ایران دانسته است.

روز چهارشنبه، ۱۶ دسامبر (۲۴ آذر)، اداره تبلیغات دفاعی وزارت دفاع جمهوری اسلامی با انشار اطلاعیه ای گفت که یک فروند موشک بهینه شده سجیل-۲ که یک موشک سوخت جامد دو مرحله ای است، با موفقیت پرتاب شده است.

براساس این گزارش، موشک بهینه شده سجیل-۲، در مقایسه با نوع قبلی موشک سجیل، از قدرت مانور بالاتر و زمان پرتاب کمتر و در نتیجه قدرت دفاعی بیشتری برخوردار است.

برخلاف موشک هایی که سوخت مایع به کار می برند، موشک های سوخت جامد را می توان به شکل آماده پرتاب، انبار کرد و لازم نیست که سوختگیری آن ها قبل از زمان پرتاب صورت گیرد.

در موشک های دو مرحله ای، مخزن اول سوخت پس از تمام شدن محتوای آن از موشک جدا می شود و بقیه بدنه موشک بدون حمل بار اضافی به سوی هدف حرکت می کند.

در اطلاعیه وزارت دفاع آمده است که تمامی مراحل طراحی و ساخت موشک نوع جدید و سکوی پرتاب آن توسط متخصصان سازمان هوافضای وزارت دفاع "و در چارچوب دکترین دفاعی و فعالیت های متعارف موشکی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است".

در مراسم آزمایش این موشک، سرتیپ پاسدار احمد وحیدی، وزیر دفاع، در مورد ویژگی های این موشک نسبت به نسل های قبلی این است که "با توجه به سرعت ورود به جو و سرعت بسیار بالا در هنگام اصابت به زمین و استفاده از پوشش های ضد راداری، انهدام آن توسط موشک های ضد موشک امکانپذیر نمی باشد".

گوردون براون

گوردون براون آزمایش موشکی ایران را باعث "نگرانی جدی" دانسته است

آقای وحیدی آزمایش این موشک را "حلقه ای از زنجیره توان و قدرت دفاعی کشور در راستای افزایش قدرت و بازدارندگی نیروهای مسلح" توصیف کرد.

خبرگزاری های بین المللی برد این موشک جدید را حدود دو هزار کیلومتر گزارش کرده اند که به معنی آن است که خاک اسرائیل، تعدادی از کشورهای عرب، ترکیه و بخشی از خاک اروپا در برد آن قرار می گیرد.

برخی تحلیلگران گفته اند که این اقدام در زمان فعلی، واکنشی نسبت به موضعگیری های سختگیرانه تر کشورهای غربی نسبت به برنامه اتمی ایران بوده است.

در ماه سپتامبر سال جاری، سپاه پاسداران اعلام کرد که یک فروند موشک دوربرد سجیل و یک فروند موشک دوربرد از نوع شهاب ۳ را آزمایش کرده است.

اعلام این خبر با واکنش منفی برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا و فرانسه مواجه شد که آزمایش این موشک ها را اقدامی تحریک آمیز توصیف کردند.

در بریتانیا، گوردون براون، نخست وزیر، آزمایش موشک بهینه شده سجیل-۲ را باعث نگرانی شدید دانسته و گفته است که این اقدام وضع تحریم های بیشتر علیه ایران را توجیه می کند.

ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در واکنش به آزمایش موشکی ایران گفت این اقدام سخنان این کشور درباره اهداف صلح آمیز فعالیت هایش را به زیر سوال می برد.

به گفته آقای کلی، چنین اقدام هایی عزم بین المللی را برای توقف بلندپروازی های هسته ای ایران قوی تر می کند.

جف مورل، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده نیز در واکنش به آزمایش نوع جدید موشک سجیل گفت بررسی های آمریکا نشان می دهد توانایی موشکی ایران تغییری نکرده است.

آقای مورل که در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، گفت: "وارد جزئیات یافته های اطلاعاتی آمریکا نمی شوم. فقط به همین اکتفا می کنم که در این آزمایش چیزی بیشتر از آن چه پیش از این دیده بودیم، نبود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر