۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

سعید مرتضوی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز شد

سعید مرتضوی، معاون دادستان کل کشور از سوی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران با حفظ سمت، به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز منصوب شد.

آقای احمدی نژاد در بخشی از این حکم خطاب به آقای مرتضوی نوشته است: " نقش ثبات و پایداری قوانین و مقررات و حمایت قانونمند از صاحبان سرمایه در كشور، در استقلال اقتصادی و رشد كشور بر كسی پوشیده نیست. از لوازم حمایت شایسته از اقتصاد ملی كشور، شفاف سازی گردش كالا در كشور است. مبارزه پیگیر و فراگیر با قاچاق از لوازم ضروری حمایت از تولید داخلی و سرمایه گذارانی است كه با پذیرش خطر و در چهارچوب قوانین و مقررات تجاری، در عرصه اقتصاد ملی فعالیت می‌كنند."

ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، توسط محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران بنیاد گذاشته شد و او محمد باقر قالیباف، رئیس وقت نیروی انتظامی ایران را به عنوان نخستین رئیس آن منصوب کرد.

با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال 1384، ریاست این ستاد را ابتدا محمدرضا نقدی (رئیس فعلی سازمان بسیج مستضعفین) و سپس غلامحسین الهام (عضو شورای نگهبان و وزیر سابق دادگستری) عهده دار شدند.

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران از چهره های بحث برانگیز در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بوده است.

بازداشت چهره های اصلاح طلب در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران عمدتا با حکم سعید مرتضوی صورت گرفت.

بازداشت چهره های اصلاح طلب پس از انتخابات ریاست جمهوری عمدتا با حکم سعید مرتضوی صورت گرفت

او با روی کار آمدن صادق لاریجانی به عنوان رئیس قوه قضائیه از دادستانی کل تهران کنار گذاشته شد، اما چندی بعد از سوی آقای لاریجانی به سمت معاون غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور منصوب شد.

ماجرای بازداشتگاه کهریزک که در جریان اعتراض های پس از انتخابات محل نگهداری عده ای از معترضان بود، پای سعید مرتضوی را به میان کشید.

این بازداشتگاه به دلیل رفتار غیر انسانی، تجاوز و آزار جنسی و مرگ چند تن از معترضان بازداشتی در آن جنجال برانگیز شد.

آیت الله خامنه ای، رهبر ایران بازداشتگاه کهریزک را "غیر استاندارد" اعلام کرد و دستور به تعطیل آن داد.

تعطیل با تاخیر این بازداشتگاه با واکنشهایی همراه بود و نقش آقای مرتضوی را در این میان برجسته تر از پیش کرد، ماجرایی که کمابیش نیز ادامه دارد.

مجله پنجره به مدیر مسئولی علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس ایران در نوشته ای مدعی شد که آقای مرتضوی در اجرای حکم آیت الله خامنه ای "نافرمانی" کرده و از اجرای دستور طفره رفته است.

به نوشته این نشریه، دستور تعطیل این بازداشتگاه زمانی صادر شده بود که فقط "خبر ضرب و شتم" بازداشتی ها به آیت الله خامنه ای رسیده بود و هنوز هیچ کشته ای در کار نبود و یک روز بعد بازداشتگاه تعطیل شد و بازداشت شدگان منتقل شدند.

اما آقای مرتضوی این ادعا را رد و بر کارنامه "درخشان" خود در وقایع پس از انتخابات تاکید کرده است.

سعید مرتضوی پیش از انتصاب به دادستانی تهران، رئیس دادگاه مطبوعات بود و حکم توقیف تعداد زیادی از ده ها نشریه اصلاح طلبی که در ده سال اخیر توقیف شدند، با امضای او بوده است.

او همچنین در دوره دادستانی تهران، حکم بازداشت و محکومیت تعداد زیادی از فعالان سیاسی اصلاح طلب و مخالف را صادر کرد.

نام سعید مرتضوی در جریان کشته شدن زهرا کاظمی، روزنامه نگار ایرانی - کانادایی، در سطح جهان مطرح شد.

دولت کانادا آقای مرتضوی را مسئول قتل خانم کاظمی اعلام کرد.

زهرا کاظمی در زندان اوین و در زمانی که به حکم سعید مرتضوی در بازداشت بود کشته شد. مقام های ایران برخورد جسم سخت به سر خانم کاظمی را دلیل کشته شدن او اعلام کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر