۱۳۸۸ آذر ۳۰, دوشنبه

پنتاگون: آمریکا باید برای گزینه نظامی علیه ایران آماده باشد

دریاسالار مایک مولن رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا گفته است دیپلماسی همچنان بهترین گزینه برای مقابله با برنامه های اتمی ایران است اما ارتش باید برای استفاده از گزینه نظامی نیز آماده باشد.

مایک مولن در برآورد سالیانه اولویت های نظامی ارتش آمریکا نوشته است: "اعتقاد من همچنان این است که ابزار سیاسی بهترین راه دستیابی به امنیت منطقه ای است و [استفاده از] نیروی نظامی نتایج محدودی به همراه خواهد داشت."

وی افزود: "اما اگر رئیس جمهور تصمیم گرفت از گزینه نظامی استفاده کند، ما باید از آمادگی برخوردار باشیم."

ایران تاکنون به پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر انتقال 75 درصد از اورانیم غنی شده با غلظت پایین خود به خارج موافقت نکرده است.

گروه 1+5 که قرار بود در ماه دسامبر مذاکراتی برای اعمال تحریم های بیشتر بر ایران داشته باشد به دلیل مشکلاتی که در تعیین زمان جلسه بین اعضا بوجود آمد نشست خود را به سال آینده موکول کرده است.

باراک اوباما پیش تر گفته بود تا پایان سال میلادی جاری به ایران فرصت می دهد به خواسته های آژانس عمل کند.

کشورهای غربی که ایران را متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی می کنند امیدوارند طی ماه های آینده بتوانند تحریم های بیشتری علیه تهران اعمال کنند.

اما روسیه و چین که دو عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند گفته اند با تحریم های بیشتر موافق نیستند.

ایران نیز که همواره گفته بدنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است هشدار داده در صورت اعمال تحریم های بیشتر ممکن است همکاری های خود را با آژانس کاهش دهد و حاضر نخواهد شد غنی سازی اورانیم را متوقف کند.

مایک مولن با اظهار اینکه آقای اوباما فرصت زیادی در اختیار ایران قرار داده افزود از راه حلهای دیپلماتیک حمایت می کند.

اما او خاطرنشان کرد روند کنونی نشان از گشایشی سریع در چالش اتمی ایران ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر