۱۳۸۸ آذر ۸, یکشنبه

مجلس ایران: دولت همکاری خود را با آژانس کاهش دهد

نمایندگان مجلس ایران با صدور بیانیه ای از دولت این کشور خواسته اند به دلیل صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، همکاری خود را با این آژانس کاهش دهد.

مجلس ایران از دولت خواسته که "باتوجه به رفتار خصمانه کشورهای 1+5 سریعا برنامه و طرح کاهش سطح همکاری خود و آژانس را به کمیسیون امنیت ملی ارائه دهد تا کمیسیون این طرح را به مجلس تقدیم کند."

این اقدام در پی آن صورت می گیرد که اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسه روز جمعه، 27 نوامبر (6 آذرماه)، قطعنامه پیشنهادی محکومیت ایران به خاطر فعالیت مخفیانه در ساخت یک مرکز غنی سازی اورانیوم را با اکثریت آرا تصویب کردند و از این کشور خواستند تا ساخت و ساز در این طرح را فورا متوقف کند.

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران نیز در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس نیز تهدید کرده بود که ایران همکاری خود را با آژانس کاهش خواهد داد.

آقای لاریجانی که در دوره ای مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران بود گفت که قطعنامه آژانس نشان داد که کشورهای غربی قصد مذاکره ندارند و تنها پیگیر "کلاهبرداری سیاسی" هستند.

نمایندگان مجلس معتقدند که رفتار آژانس و شورای حکام "دوگانه و سیاسی" است برای همین فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران باید بدون وقفه ادامه پیدا کند.

ایران قطعنامه شورای حکام را رد کرده و برخی مقام های ایران بحث کاهش همکاری ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی و حتی خروج از معاهده ان پی تی (پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای) را مطرح کرده اند.

نمایندگان مجلس می گویند که "اراده سیاسی ناشی از برخی قدرت های بزرگ و به طور مشخص آمریکا و انگلیس سبب انحراف در مسیر پرونده شده است" و برای همین باید "هر چه سریعتر مسیر انحرافی ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، اصلاح و این موضوع به آژانس بین المللی انرژی اتمی بر گردد و به شکل پرونده عادی در آید."

از سی و پنج کشور عضو شورای حکام، بیست و پنج کشور به این پیش نویس رای مثبت، سه کشور رای منفی و شش عضو دیگر رای ممتنع دادند.این نخستین قطعنامه مصوب شورای حکام علیه ایران در طی چهار سال گذشته است.

روسیه و چین، که ایران آنها را از حامیان مهم خود در صحنه بین المللی محسوب می کند نیز به این قطعنامه رای مثبت داده اند.

نمایندگان مجلس با اشاره به نبود اجماع در شورای حکام می گویند که این قطعنامه "سیاسی و فاقد اجماع" بوده و در حالی صادر شده که محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی "برای بار بیست و یکم بر صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران" تاکید کرده بود.

کشورهای غربی ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای متهم می کنند و در واکنش به خودداری جمهوری اسلامی از پذیرش درخواست شورای حکام و شورای امنیت برای توقف فعالیت در زمینه غنی سازی اورانیوم، خواستار تشدید تحریم های بین المللی علیه این کشور بوده اند.

در ماه سپتامبر، ملاقاتی بین نمایندگان 1+5 و ایران در ژنو برای حل بحران اتمی ایران برگزار شد و در پی آن، مذاکراتی بین نمایندگان جمهوری اسلامی و کشورهای آمریکا و روسیه و فرانسه در وین صورت گرفت.

در اجلاس وین، پیشنهادی از سوی آژانس بین المللی برای معاوضه اورانیوم غنی شده در ایران با سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی این کشور مورد بررسی قرار گرفت که از سوی سه عضو 1+5 پذیرفته شد اما ایران هنوز به این پیشنهاد پاسخی نداده است.

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که با خودداری ایران از پذیرش پیشنهاد آژانس، تلاش برای حل این بحران عملا به بن بست رسیده است.

تاخیر ایران در پذیرش این پیشنهاد با ابراز ناخرسندی کشورهای غربی و حتی روسیه مواجه شده که از ایران خواسته اند با قبول این پیشنهاد، حسن نیت خود را نشان دهد و اعتماد جامعه بین المللی را کسب کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر