۱۳۸۸ آبان ۱۴, پنجشنبه

واکنش ایران و سوریه به ادعای اسرائیل در مورد کشتی ضبط شده

ایران و سوریه این ادعای اسرائیل را که یک فروند کشتی باری توقیف شده در مدیترانه حامل سلاح از ایران برای حزب الله لبنان بوده است را رد کرده اند.

ارتش اسرائیل گفت که این بار اسلحه یکی از بزرگترین محموله هایی است که تاکنون یافته است.

اسرائیل مدعی شد که سلاح ها از ایران آمده و به سوریه می رفته است تا نهایتا در اختیار چریک های حزب الله لبنان قرار گیرد.

اسرائیل اخیرا بر تلاش هایش برای مقابله با قاچاق سلاح به حزب الله و همچنین گروه پیکارجوی حماس افزوده است.

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران در کنفرانسی خبری با ولید معلم همتای سوری خود ادعاهای اسرائیل را رد کرد.

آقای معلم نیز گفت: "متاسفانه برخی دزدان رسمی دریایی، گاهی به اسم نیروی دریایی، گاهی تحت عنوان بازرسی، نقل و انتقالات تجاری میان سوریه و ایران را سد می کنند."

او افزود: "این کشتی حامل سلاح ایرانی به سوریه یا هیچ نوع مواد نظامی برای ساختن سلاح در سوریه نیست. این کشتی کالاهای وارداتی از سوریه به ایران حمل می کند."

عموما تصور می شود که ایران و سوریه حامیان مالی اصلی حزب الله هستند. این گروه شیعه هنوز در مورد ضبط بار این کشتی اظهار نظر نکرده است.

ارتش اسرائیل گفت مامورانش در نزدیکی قبرس سوار این کشتی به نام "فرانکوپ" که با پرچم آنتیگوا حرکت می کرد شدند و آن را به بندر اسدود یدک کشیدند.

ارتش اسرائیل می گوید کانتینرهای روی عرشه حاوی نارنجک دستی، راکت، خمپاره و دست کم سه هزار راکت دوربرد (missile) است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت این سلاح ها با هدف استفاده برای حمله به شهرهای اسرائیل ارسال شده بود.

او گفت: "هر کس نیازمند شواهد قطعی این موضوع بود که ایران همچنان برای سازمان های تروریستی سلاح می فرستد، مساله به شکلی روشن و بدون ابهام برایش ثابت شد."

ارتش اسرائیل گفت مدارک حمل بار نشان می دهد که کشتی از ایران راه افتاده و به سوریه می رفته است تا سلاح ها از آنجا به لبنان منتقل شود. با این حال ارتش اسرائیل این اسناد را نشان نداد.

از زمان پایان یافتن عملیات نظامی اسرائیل در غزه، این کشور در دریای مدیترانه و دریای سرخ در عملیات متعددی به بازرسی کشتی ها برای یافتن سلاح می پردازد.

اسرائیل می خواهد مانع از ارسال سلاح برای حماس در مناطق فلسطینی و حزب الله در لبنان شود.

در ماه فوریه سال جاری یک کشتی که پرچم قبرس را داشت و "سلاح" حمل می کرد در قبرس توقیف شد. اسرائیل در آن زمان گفت که این سلاح ها از سوی ایران برای حماس در نوار غزه ارسال شده بود اما ایران این ادعاها را رد کرد.

در سال 2002، نیروی دریایی اسرائیل کشتی کارین-آ را که حامل پنجاه تن سلاح بود توقیف کرد. گفته شد که این سلاح ها قرار بود به غزه فرستاده شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر