۱۳۸۹ فروردین ۱۳, جمعه

البرادعی : گزارش ها در مورد ایران را در برابر سوءاستفاده مصون می کردیم

محمد البرادعی مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای با روزنامه گاردین گفته است که در دوره او گزارش های آژانس در مورد ایران طوری تنظیم می شد که کسی از آن سوءاستفاده نکند.
آقای برادعی که چهار ماه قبل هدایت آژانس را به یوکیا آمانو سپرد، برای مدت 12 سال مدیریت آژانسی را به عهده داشت که وظیفه اش نظارت بر برنامه اتمی کشورهای عضو پیمان منع اشاعه اتمی است.
او حدود هفت سال از این 12 سال را صرف نظارت بر برنامه اتمی ایران کرد. سازمان او در سال 2002 وجود یک برنامه اتمی در ایران را تایید کرد و از آن زمان پرونده ایران یکی از موضوعات اصلی تحقیقات آژانس بوده است.
مدیر مصری آژانس نظارت اتمی سازمان ملل همواره علیه حمله به ایران برای دفع آنچه غربی ها "خطر" ناشی از برنامه اتمی ایران می دانستند، هشدار داده بود.
او بارها با این انتقاد روبرو شد که عمدا گزارش های آژانس درباره "تهدید ناشی از" فعالیت های اتمی ایران را کمرنگ جلوه می دهد.
به علاوه اظهار نظرهای مکرر آقای برادعی درباره لزوم پرهیز از جنگ این انتقاد را به دنبال داشت که او پا را از محدوده وظایف فنی خود به عنوان مدیر آژانس فراتر گذاشته است.
آقای برادعی اکنون در مصاحبه ای با روزنامه گاردین چاپ لندن که روز اول آوریل منتشر شد در مورد وظایف آژانس اتمی گفته است: "ما یک سازمان فنی هستیم که به طور کامل در محیطی سیاسی قرار دارد.... و ما باید به زمینه و پیامدهای سیاسی کارمان توجه داشته باشیم."
او در واکنش به این اتهام که در گزارش های مربوط به ایران پنهانکاری می کرده است گفت: "وقتی من در آژانس بودم ما عملا پیش نویس هر گزارش را پیش از انتشار 30 بار یا همین حدود مرور می کردیم، زیرا من می دانستم که هر کلمه آن می تواند مورد بهره برداری سیاسی قرار گیرد و آن هم به شکل خیلی سلیقه ای. هر کلمه را سبک سنگین می کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که در برابر سوءاستفاده مصون است، و من همیشه می خواستم مطمئن شوم که ما واقعیت ها را بزرگ یا کوچک نمی کنیم، بلکه فقط آنها را بیان کنیم."
آقای برادعی بارها در گزارش های آژانس نوشت که از جمله به دلیل عدم همکاری کامل و شفاف ایران نمی داند که آیا این کشور به دنبال سلاح هسته ای هست یا نه.
اما او قبلا نیز گفته بود که وظیفه خود می دانسته پس از جنگ عراق از جنگی تازه این بار در ایران جلوگیری کند.
وی در ژوئن 2007 در مصاحبه با بی بی سی گفت به عنوان مدیر آژانس نمی خواهد "استدلال دیوانه های تازه ای را که می گویند برویم ایران را بمباران کنیم" تقویت کند.
هرچند او از این افراد نام نبرد اما تحلیلگران تقریبا شکی نداشتند که اشاره او به محافظه کارانی در دولت آمریکاست که از حمله نظامی به ایران برای نابود کردن تاسیسات اتمی آن کشور حمایت می کردند.
او همچنین در بهار آن سال - 2007 - تلویحا توصیه کرد که به ایران اجازه داده شود برخی بخش های غنی سازی اورانیوم را حفظ کند.
او گفته بود که شاید جلوگیری کامل از برنامه ایران دیگر ممکن نباشد و باید بر جلوگیری از غنی سازی در مقیاس صنعتی توسط این کشور تمرکز کرد.
آن سخنان خشم کشورهای غربی و متحدان آنها را به دنبال داشت به طوری که دیپلمات های آمریکا، بریتانیا، فرانسه و ژاپن رسما به اظهارات آقای برادعی اعتراض کردند.
آنها گفتند آقای برادعی از سیاست شورای امنیت منحرف شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر