۱۳۸۸ بهمن ۲۱, چهارشنبه

کروبی در مصاحبه با بی بی سی : من واقعیت به قدرت رسیدن این دولت و استقرار آن را اعلام کردم نه مشروعیت آن را

بی بی سی : برنامه خبری نیوزنایت که از شبکه ۲ تلویزیون داخلی بی بی سی در بریتانیا پخش می شود، سئوال هایی را به صورت مکتوب با مهدی کروبی، یکی از رهبران مخالفان دولت ایران مطرح کرده و آقای کروبی به این سئوال ها پاسخ داده است.
متن این پرسش و پاسخ که در روز ۲۰ بهمن (۹ فوریه) در برنامه نیوزنایت پخش شد به این شرح است:
* چه گفت و گوهایی میان رهبران "جنبش سبز" و رهبران کشور انجام شده است؟ دقیقا چه کسی مستقیما در این گفت و گوها شرکت داشته و چه مواردی در آنها مطرح شده است؟
در حال حاضر گفتگوی متقابل از طرف اینجانب و یا مهندس موسوی با مقامات سیاسی کشور انجام نمی گیرد. ما در بیانیه های خود مطالبات مردم و جنبش سبز را اعلام کرده و می کنیم و حکومت هم از طریق رسانه ملی و اظهارات مقامات سیاسی و نظامی حرف خود را می زند. فضای امنیتی و پلیسی بستر همکاری جدی نیست. تحمل اندیشه دیگری، افزایش سعه صدر، نقد پذیری و امکان تضارب آرا بستر لازم برای گفت و گو است. اگر چنین فضایی بوجود آمد، آنگاه گفتگو ها می تواند نتیجه بخش باشد. البته همانطور که در خبرها شنیده ایم بعضی از شخصیت های سیاسی مانند آقای خاتمی راسا به نامه نگاری با رهبری اقدام کرده اند و یا آقای هاشمی با ارتباطی که با رهبری دارند سعی می کنند که قدم هائی برای حل معضل بردارند.
* آیا گفت و گوها ادامه دارد یا شکست خورده است؟ اگر اینطور است، علت شکست گفت و گوها چه بوده؟
ظاهرا تلاش های آقای هاشمی برای ایجاد فضای مناسب تاکنون موفقیت آمیز نبوده است. جریانی افراطی در حاکمیت شکل گرفته که حیات سیاسی خود را در بحران می بیند. این جریان با رفتارهای غیر معقول مانند دستگیری های اخیر و ادبیات سخیف در رسانه های خود به مردم توهین می کند و سعی در به خشونت کشیدن حرکت را دارد. آنها نمی خواهند تعاملی باشد و بین صفر و صد، تنها صد را می خواهند. البته مردم ما هشیار هستند و ما مخالف خشونت زبانی و فیزیکی هستیم و اهداف خود را مسالمت آمیز دنبال می کنیم.
* حداقل هایی که شما حاضرید برای رسیدن به یک مصالحه برای پایان دادن به اعتراضات عمومی بپذیرید چی است؟
همانطورکه در بیانیه هایم گفته ام، مردم ما خواستار اجرای تمام اصول قانون اساسی هستند. فصل سوم که از حقوق ملت سخن می گوید نادیده گرفته شده است. حق انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان در همه انتخابات ها از مجلس خبرگان رهبری گرفته تا مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری باید رعایت شود و نظارت استصوابی توسط شورای نگهبان باید حذف گردد. میزان باید فقط رای ملت باشد. برای بازگرداندن آرامش به جامعه، کف مطالبات ما برداشتن فضای امنیتی و پلیسی، آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی، ایجاد فضای باز مطبوعات، به رسمیت شناختن نقد و نقادی و بازگرداندن آرامش به دانشگاه ها است.
* آیا حاضرید آقای احمدی نژاد را تا انتخابات ریاست جمهوری بعدی که قرار است در سال ۱۳۹۲ برقرار شود، به عنوان رئیس جمهور بپذیرید؟
من واقعیت به قدرت رسیدن این دولت و استقرار آن را اعلام کردم نه مشروعیت آن را. همه عزیزان هم این موضع را قبول کردند. بین مشروعیت و واقعیت تفاوتی اساسی وجود دارد. این دولت بطور شکلی مراحل قانون اساسی را طی کرده است اما بطور ماهوی که شرط اصلی آن انتخاب توسط مردم است را ندارد، لذا مشروعیت آن محل اشکال است. با توجه به مشکلات متعدد این دولت در عرصه های داخلی، عدم بکار گیری نیروهای کار آمد و عدم توجه به قانون، من پیش بینی کرده ام که این دولت نمی تواند دوره ۴ ساله خود را طی کند و اگر دست حمایت از آن برداشته شود همین مجلس اصولگرا رای به عدم کفایت آن می دهد.
* آیا مقامات شما را تهدید کرده اند؟ اگر چنین است، توسط کدام شخص یا نهاد و به چه چیزی تهدید شده اید؟ آیا به دستگیری تهدیدتان کرده اند؟
به دنبال افشای بخشی از جنایات انجام گرفته علیه بازداشت شدگان در کهریزک، دادستان کل کشور قبلا مطالبی از طریق رسانه ها مبنی بر احضار و یا دستگیری گفته اند اما تاکنون رسما مطلبی ابلاغ نشده است. شخصا همواره گفته ام که در جهت حمایت از حقوق مردم آماده پرداخت هر هزینه ای هستم و این امر را وظیفه شرعی، قانونی و ملی خودم می دانم. اما تهدید های ناگفته نیز داشتیم، مانند تعرض و اهانت که بارها از سوی شبه نظامی ها اتفاق افتاده است. آخرین بار در جریان سفر به قزوین نیروهای لباس شخصی که از نیروهای بسیج و یا سپاه پاسداران برای ممانعت از حضور من در مراسمی مذهبی آورده شده بودند، ۲ گلوله به ماشین من شلیک کردند. اینگونه تهدیدها اثری در پیگیری من ندارد. اگر بنا بود ترس بر من غالب گردد در دوران جوانی هنگام مبارزه با شاه، زندان، تبعید و تهدید مانع مبارزه می شد. ما انقلاب اسلامی را از خود می دانیم و برای اصلاح آن دریغ نخواهیم کرد.
* در مورد دستگیری های چند روز اخیر چه می دانید؟ مقامات چه اقدامات دیگری را برای جلوگیری از تظاهرات مخالفان در روز ۲۲ بهمن در دست اجرا دارند؟ پیش بینی شما از حوادثی که در این روز اتفاق می افتد چیست؟
متاسفانه در چند روز گذشته تعداد زیادی از جوانان، روزنامه نگاران و دانشجویان را بطور غیر قانونی دستگیر کرده اند. سیمای جمهوری اسلامی با تهیه برنامه های جهت دار سعی در ایجاد فضای رعب و وحشت در مردم دارد. نیروهای نظامی بیانیه هایی داده اند که در آن مردم معترض تهدید شده اند، اما این نوع کارها نمی تواند مردم شجاع و صبور ایران را مرعوب و از پی گیری حق شان منصرف کند. پایگاه ما میان مردم است و روز ۲۲ بهمن خواهید دید که اکثر مناطق مملو از مردمی است که آرام و باصلابت آرمان های منحرف شده انقلاب را مطالبه می کنند.
* در مصاحبه اخیرتان با مجله اشپیگل گفتید که "ممکن است اوضاع از کنترل خارج شود"، منظورتان چه بود؟
یکی از بزرگترین مشکلات امروز کشورمان انکار مشکلات و یا تلاش به ارتباط دادن آن با بیگانگان از سوی مسئولان حکومت است. هنگامی که مسئولان نمی خواهند معضل را ببینند و آن را نمی پذیرند قدمی در جهت علاج آن نیز بر نمی دارند. اگر شرایط به همین نحو پیش برود، مسائل و مشکلات کشور روز به روز عمیق تر و فاصله میان مردم و حکومت بیشتر می گردد. مهمترین ویژگی انقلاب تکیه بر مردم بوده و هست نباید بواسطه زیاده خواهی و خودکامگی این امتیاز از انقلاب گرفته شود.
* در حال حاضر در ایران قدرت در دست کی است؟ آیا سپاه پاسداران عملا قدرت را در دست دارد؟
مطابق قانون اساسی رهبری بالاترین مقام کشور است که سیاست های کلی کشور را تعیین و هماهنگی میان سه قوا را انجام می دهد. رئیس جمهور بعد از رهبری شخص دوم کشور است و بالاترین مقام اجرائی کشور است. رهبری شخص اول کشور است. بخشی از نظامیان سپاهی بر خلاف قانون اساسی و فرمان امام خمینی در امور سیاسی مستقیم دخالت کرده و اقتصاد و مسئولیت های اجرایی را نیز بر عهده گرفتند. منشای بسیاری از گرفتاری های امروز مردم ایران و انحراف از آرمان های انقلاب، حضور چکمه پوشان در سیاست، اقتصاد و مسائل دیگر است. من این هشدار را در انتخابات ۴ سال پیش که با دخالت سپاه و بسیج در دو استان کشور رقم خورد و نتیجه انتخابات را در دور اول با حذف اینجانب به نفع آقای احمدی نژاد رقم زد، هشدار دادم و امروز ابعاد آنقدر وسیع شده که درمان آن نیازمند یک جراحی اساسی است.
* آینده این رژیم را چگونه می بینید؟
مردم ما خواستار حق تعیین سرنوشت خودشان هستند. در انتخابات دهم عده ای این حق را از مردم گرفتند و به جای شمارش آرا به تخصیص آرا و سهمیه بندی آن روی آوردند. مطالبه اصلی مردم در هفته های اول یک شعار بود: "رای من کو". برخورد خشن و سرکوب نیروهای امنیتی کار را به اینجا رسانده است. ما در دوران مبارزه با شاه همواره می گفتیم جمهوری اسلامی مبتنی بر اراده و خواست مردم است. آینده نظام و حفظ و دوام آن بستگی اعتماد مجدد مردم دارد. این امر زمانی تحقق می یابد که حقوق مردم مطابق قانون اساسی بدون هیچ اغماضی اجرا گردد. ما به دنبال اعمال اصلاحات هستیم و علیرغم مشکلات و هزینه های بسیار آن، امیدواریم که بتوانیم قطار منحرف شده انقلاب را به ریل خود برگردانیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر