۱۳۸۸ آذر ۱۱, چهارشنبه

احمدی نژاد: کاهش همکاری با آژانس اتمی بررسی می شود

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران گفته است که کشورش درحال بررسی گزینه های خود برای کاهش میزان همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در پی صدور قطعنامه ای از سوی این آژانس علیه ایران است.

به گزارش خبرگزاری فارس آقای احمدی نژاد سه شنبه شب در یک مصاحبه تلویزیونی در مورد روابط با آژانس اتمی سازمان ملل گفت: "اين حرف را همه در ايران قبول دارند كه ما يكسری تكاليف و حقوقی داريم و ما همين موضوع را ا‌ز آژانس مطالبه می‌كنيم اما همكاری دو نوع است یک موقع شما با ميل و اشتياق همراهی می‌كنيد و يک موقع بر روی مرّ قانون حركت می‌كنيد و اين از همديگر متفاوت است و آنها نيز اين موضوع را می‌دانند."

او افزود: "ما فراتر از قانون عمل كرده‌ايم و صادقانه اطلاعات داده‌ايم و صحبت كرده‌ايم و تمايل در ايران اين است كه ما اين سطح را پايين بياوريم و ما اين موضوع را بررسی می‌كنيم، حداقل آن اين است كه از اين به بعد ما بر طبق قانون عمل كنيم و با كسی شوخی نداريم."

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران نیز در پی صدور قعطنامه اخیر علیه ایران کشورهای غربی را متهم به "کلاهبرداری سیاسی" کرده و گفته بود این کشورها "کاری نکنند که مجلس و ملت ایران راه دیگری را در پیش بگیرند و همکاری با آژانس را به طور جد تغییر دهند."

همزمان مقام های دولت ایران روز سه شنبه در سطوح مختلف در ارتباط با قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که با حمایت روسیه و چین علیه ایران تصویب شد، به انتقاد از روسیه پرداختند.

محمود احمدی نژاد در انتقادی نادر از دولت روسیه، کشوری که در زمینه های اتمی و دفاعی با ایران همکاری می کند، حرکت اخیر این کشور را اشتباه خواند.

او در مصاحبه تلویزیونی اش گفت: ".... روسیه اشتباه کرد، روسیه تحلیل درستی از شرایط امروز دنیا ندارد و شاید براساس اطلاعاتی که درست نیست به آن طرف رفت."

پیشتر سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود که تهران به خاطر حمایت روسیه و چین از قطعنامه شورای حکام به آنها اعتراض خواهد کرد با این حال گفت که این به معنی تغییری در روابط با این دو کشور نیست.

رامین مهمانپرست در یک کنفرانس خبری گفت: "تغییری در روابط استراتژیک با این کشور به وجود نخواهد آمد، اما نارضاتی خود را به آنها اعلام خواهیم کرد."

اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسه روز جمعه گذشته، قطعنامه پیشنهادی محکومیت ایران به خاطر فعالیت مخفیانه در ساخت یک مرکز غنی سازی اورانیوم را با اکثریت آرا تصویب کردند و از این کشور خواستند تا ساخت و ساز در این طرح را فورا متوقف کند.

آن قطعنامه با 25 رای مثبت، سه رای منفی - مالزی، کوبا و ونزوئلا - و هفت رای ممتنع تصویب شد.

اينها يک عده کسانی بودند که در اوج فشارهای هسته ای از اين طرف به ما فشار می آوردند و می گفتند کوتاه بياييد اما حالا سوپرانقلابی شده اند. حالا که گذشت، هم اينها و هم آنها خطا کردند و ما گفتيم حالا که اين طور شد ما نمی دهيم

محمود احمدی نژاد

آقای احمدی نژاد در مصاحبه تلویزیونی خود تاکید کرد که کشورهای غربی نمی توانند ایران را منزوی کنند. او گفت که ایران به دلیل حضور پررنگ در منطقه خاور میانه منزوی نخواهد شد چرا که این منطقه به لحاظ اقتصادی، فرهنگی و تاریخی "مهمترین منطقه جهان است."

او گفت: "سخن گفتن از انزوای ایران حرفی برآمده از دماغ های باددار مستکبرین و متعلق به گذشته است."

قطعنامه تازه شورای حکام از ایران می خواهد ساخت یک مرکز غنی سازی دوم در نزدیکی قم را متوقف کند. ایران در پی صدور آن قطعنامه از طرح خود برای ساخت ده مرکز غنی سازی دیگر خبر داد.

گفته می شود برخی کارشناسان نسبت به توانایی ایران برای اجرای چنین طرح بلندپروازانه ای ابراز تردید کرده اند.

اما آقای احمدی نژاد سه شنبه شب در واکنش به این تردیدها گفت: "بايد بگویم بلوفی در کار نيست اصلا در اين عرصه نمی توان بلوف زد."

او افزود: "ساخت 10 سايت هسته ای در دستور کار دولت قرار گرفته و از چند ماه قبل طراحی سايت های هسته ای برای 500 هزار سانتريفيوژ انجام شده است."

او در واکنش به تصویب قطعنامه نیز گفت: "البته هم بعضی ها در داخل مقصر بودند و هم آنها مقصرند زيرا نمی بايست به فشار صهيونيست ها و انگليسی ها تن در می دادند؛ به هر صورت در اين فضا قطعنامه صادر کردند، گرچه اين قطعنامه هيچ مبنای حقوقی ندارد."

او با اشاره به مخالفت های داخلی با طرح آژانس برای انتقال اورانیوم به خارج گفت: "اينها يک عده کسانی بودند که در اوج فشارهای هسته ای از اين طرف به ما فشار می آوردند و می گفتند کوتاه بياييد اما حالا سوپرانقلابی شده اند. حالا که گذشت، هم اينها و هم آنها خطا کردند و ما گفتيم حالا که اين طور شد ما نمی دهيم."

قطعنامه اخیر شورای حکام پس از آن صادر شد که ایران از پذیرش طرح جابجایی بخش بزرگی از اورانیوم غنی شده خود به روسیه و فرانسه برای غنی سازی بیشتر سر باز زد.

از سوی دیگر کین گانگ سخنگوی وزارت خارجه چین خواستار تشدید دیپلماسی برای حل بحران مربوط به برنامه اتمی ایران شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای کین گفت: "در شرایط فعلی، همه طرف ها باید بر تلاش های دیپلماتیک بیافزایند تا به راه حلی جامع، دراز مدت و درست در مورد مساله اتمی ایران برسیم."

او گفت که "تحریم ها هدف قطعنامه نیستند، ما باید این مساله را از طریق گفت و گو و مذاکره به درستی حل کنیم" و افزود که چین برای کمک به ادامه مذاکرات به آن قطعنامه رای داده است.

منابع خبری همچنین به نقل از یک منبع دیپلماتیک روسیه گزارش داده اند که اگر جامعه جهانی در مورد تحریم های تازه علیه ایران به توافق برسد مسکو آن را مسدود نخواهد کرد.

بنابه این گزارش ها این منبع دیپلماتیک روز سه شنبه در مسکو به خبرنگاران گفت: "اگر در مورد تحریم ها اجماع حاصل شود ما قصد نداریم تنها بمانیم. ما کنار نمی ایستم."

او در واکنش به طرح ایران برای ساخت 10 مرکز غنی سازی دیگر گفت: "این اعلامیه باعث خوشبینی ما نیست، حتی بدون آن نیز مذاکرات با ایران دشوار است."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر