۱۳۸۸ آذر ۱۱, چهارشنبه

سعید لیلاز به ۹ سال و شاهپور کاطمی به یک سال حبس محکوم شدند

دادگاه انقلاب سعید لیلاز را به نه سال و شاهپور کاظمی را به یک سال حبس محکوم کرده است.

روز چهارشنبه، 2 دسامبر (11 آذر)، به نقل از محمود علیزاده طباطبائی، وکیل مدافع سعیدلیلاز، اقتصاد دان و روزنامه نگار ایرانی، گزارش شد که شعبه 26 دادگاه انقلاب موکل او را به نه سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

به گفته آقای طباطبائی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، نگهداری غیر مجاز اسناد طبقه بندی شده دولتی و ارتباط با بیگانگان از جمله اتهامات آقای لیلاز بوده که دادگاه بدوی به استناد آنها، حکم نه سال حبس تعزیری را صادر کرده است.

وکیل سعید لیلاز در رد این اتهامات گفته است که در جریان محاکمه، ارتباط موکل وی با حسین رسام، کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در تهران، از جمله موارد ارتباط با بیگانگان ذکر شد و آقای لیلاز نیز در رد این اتهام گفت که به دلیل شغل خبرنگاری، ممکن است با هرکس ارتباط داشته باشد.

همچنین، اتهام نگهداری غیر مجاز اسناد طبقه بندی شده دولتی به موضوع یافتن گزارش تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضائیه در خانه آقای لیلاز ارتباط داشته در حالیکه، به گفته آقای علیزاده طباطبائی، این گزارش در تمامی سایت های خبری منتشر شده و در دسترس بوده و داشتن این نوع مدارک به شغل سعید لیلاز در روزنامه سرمایه ارتباط داشته است.

سعید لیلاز، که از منتقدان سیاست اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد بوده، روز 27 خرداد، در جریان موج بازداشت های پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، در خانه مسکونی خود در تهران بازداشت و زندانی شد.

کاظمی

اتهام کاظمی شرکت در تجمعات غیرقانونی بوده است

روز 3 شهریور، تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی سعید لیلاز را در کنار چند تن دیگر از شخصیت های اصلاح طلب در چهارمین جلسه دادگاه متهمان وقایع بعد از انتخابات نشان داد و روز 26 آبان نیز گزارش شد که جلسه محاکمه آقای لیلاز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، اخلال در نظم عمومی و نگهداری اسناد طبقه بندی دولتی در شعبه 26 دادگاه انقلاب برگزار شده و متهم به دفاع از خود پرداخته است.

آقای علیزاده طباطبائی گفته است که حکم موکل او صادر شده اما هنوز ابلاغ نشده است.

حکم دادگاه بدوی قابل تجدید نظرخواهی است و فرد متهم و وکیل او می توانند ظرف بیست روز خواستار رسیدگی مجدد به این حکم در دادگاه تجدید نظر شوند.

برخی خبرگزاری ها به نقل از این وکیل دادگستری گزارش کرده اند که دادگاه با تبدیل قرار بازداشت سعید لیلاز به وثیقه موافقت نکرده و در نتیجه، آقای لیلاز تا زمان رسیدگی به پرونده در دادگاه تجدید نظر همچنان در زندان خواهد ماند.

محکومیت کاظمی، تجدید نظر خواهی نوروزی

محمود علیزاده طباطبائی، که وکالت شاهپور کاظمی، برادر زهرا رهنورد را نیز برعهده دارد، از صدور حکم دادگاه علیه این موکل خود هم خبر داده است.

کامبیز نوروزی

درخواست تجدید نظر کامبیز نوروزی تسلیم دادگاه شده است

به گفته آقای طباطبائی، شعبه 26 دادگاه انقلاب شاهپور کاظمی را به جرم شرکت در تجمعات غیرقانونی به یکسال حبس محکوم کرده است.

انتظار می رود وکیل آقای کاظمی در مهلت قانونی از این حکم دادگاه تجدید نظر بخواهد.

شاهپور کاظمی پس از بیش از پنج ماه حبس، روز پنجشنبه گذشته با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد و مشخص نیست که آیا تا زمان رسیدگی به حکم دادگاه بدوی در دادگاه تجدید نظر همچنان آزاد خواهد بود یا نه.

ظاهرا آقای کاظمی در ارتباط با اعتراضات نسبت به نتیجه اعلام شده انتخابات مناقشه برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری بازداشت و به اقدام علیه امنیت ملی با شرکت در تجمع های غیرقانونی متهم شده بود اما به گفته آقای طباطبائی، حکم یک سال زندان در ارتباط با اتهام شرکت در تجمعات غیرقانونی صادر شده است.

از آقای کاظمی به عنوان یکی ازکارشناسان و استادان برجسته بخش مخابرات ایران یاد شده و به گفته زهرا رهنورد، وی هیچ فعالیت سیاسی و انتخاباتی نداشته و بازداشت او صرفا برای وارد کردن فشار بر میرحسین موسوی صورت گرفته است.

در ارتباط با بازداشت های بعد از انتخابات، خبرگزاری کار ایران - ایلنا - به نقل از محمود علیزاده طباطبائی افزوده است که روز چهارشنبه مهلت قانونی برای تجدید نظرخواهی از حکم دادگاه بدوی علیه کامبیز نوروزی به پایان می رسد و به همین دلیل، درخواست تجدیدنظر تسلیم دادگاه شده است.

دادگاه انقلاب تهران آقای نوروزی را به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی به دو سال حبس و هفتاد و چهار ضربه شلاف محکوم کرده است.

روز 8 تیرماه گزارش شد که کامبيز نوروزي حقوقدان، روزنامه‌نگار و دبير کميته حقوقي انجمن صنفی روزنامه نگاران بازداشت شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر