۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

ایران سه شهروند آمریکایی را محاکمه می‌کند

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران اعلام کرده است که سه شهروند آمریکایی که در تاریخ 31 ژوئیه گذشته با عبور از مرز مریوان وارد خاک ایران شده بودند، محاکمه می شوند.

آقای متکی که در یک کنفرانس مطبوعاتی صحبت می کرد گفت محاکمه سه شهروند آمریکایی که با "اهداف مشکوکی" به صورت غیر قانونی وارد خاک ایران شده بودند توسط سیستم قضایی ایران صورت می گیرد و حکم آنان در ادامه صادر می گردد.

مقامات ایرانی گفته بودند این سه نفر که دانشجو هستند، به طور غیرقانونی وارد ایران شده و جاسوسی می کرده اند.

خانواده های این سه نفر موسوم به های شین، سارا شورد، و جاش فضال این اتهامات را رد کرده اند.

دولت آمریکا گفته بود دلیلی که این اتهامات را اثبات کند وجود ندارد و خواستار آزادی شهروندان خود شده بود.

خبر دستگیری سه گردشگر آمریکایی ابتدا از سوی مقام های کردستان عراق اعلام شد و بعد از آن شبکه تلویزیونی عرب زبان العالم، متعلق دولت ایران خبر دستگیری آنان را تایید کرد.

پس از تایید خبر این دستگیری توسط دولت ایران، وزارت خارجه آمریکا از دولت سوئیس که حافظ منافع آمریکا در تهران است خواست با مقامات ایرانی تماس گرفته و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کند.

در ماه سپتامبر گذشته برای اولین بار به دیپلمات های سفارت سوئیس در تهران که حافط منافع آمریکا در ایران است اجازه داده شد با این سه نفر که در بازداشت هستند ملاقات کنند.

در همین حال مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا علاوه بر درخواست آزادی این سه نفر خواهان آزادی سایر شهروندان آمریکایی که در ایران زندانی هستند شد.

دولت باراک اوباما همچنین خواهان این شده بود که ایران در مورد تعیین سرنوشت رابرت لوینسون، مامور سابق پلیس فدرال آمریکا که گفته می شود در جزیره کیش مفقود شده است، به طور صادقانه همکاری کند.

مقام های ایرانی از علت سفر و سرنوشت آقای لوینسون ابراز بی اطلاعی می کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر