۱۳۸۸ آذر ۲۲, یکشنبه

لیلاز به ۹ سال حبس محکوم شد و تاجزاده سکوت کرد

دادگاه انقلاب سعید لیلاز اقتصاددان و روزنامه نگار ایرانی را به تحمل ۹سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده و مصطفی تاجزاده معاون وزارت کشور در دولت خاتمی در دادگاه از خود دفاع نکرده است.

محمود علیزاده طباطبائی، وکیل مدافع آقای لیلاز، به خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا گفته که دادگاه انقلاب موکل او را به ۹ سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

به گفته آقای علیزاده طباطبائی، آقای لیلاز به عنوان یک اقتصاددان و روزنامه نگار با کارشناسان سفارتخانه های مختلف جلساتی داشته که این کار مبنای اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت قرار گرفته و از این بابت به پنج سال زندان محکوم شده است.

دادگاه همچنین مقاله های اقتصادی آقای لیلاز در دهه ۱۳۸۰ را مبنای اتهام دیگری قرار داده و از این بابت وی را به یک سال زندان محکوم کرده است. وی به خاطر شرکت در راهپیمایی ۲۵ خرداد نیز به یک سال حبس محکوم شده است.

به گفته آقای علیزاده طباطبایی، دادگاه سخنان آقای لیلاز را به عنوان توهین به مسئولان تلقی کرده و بر مبنای این اتهام، وی را به دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است.

آقای علیزاده گفته است که در مهلت قانونی به حکم صادر شده اعتراض خواهد کرد.

آقای لیلاز، که از منتقدان سیاست اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد بود، روز ۲۷ خرداد، در جریان موج بازداشت های پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، در خانه مسکونی خود در تهران بازداشت و زندانی شد.

روز ۳ شهریور، تلویزیون دولتی ایران آقای لیلاز را در کنار چند تن دیگر از شخصیت های اصلاح طلب در چهارمین جلسه دادگاه متهمان وقایع بعد از انتخابات نشان داد و روز ۲۶ آبان نیز گزارش شد که جلسه محاکمه آقای لیلاز برگزار شده و وی به اتهاماتی از قبیل اقدام علیه امنیت ملی، اخلال در نظم عمومی و نگهداری اسناد طبقه بندی دولتی پاسخ داده است.

سکوت تاجزاده در دادگاه

همزمان با ابلاغ حکم آقای لیلاز، جلسه دادگاه مصطفی تاجزاده عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و معاون وزارت کشور دولت محمد خاتمی نیز برگزار شده، ولی آقای تاجزاده در دادگاه از خود دفاع نکرده است.

به گزارش نوروز، سایت نزدیک به جبهه مشارکت، امیر حسین آبادی وکیل آقای تاجزاده گفته است که آقای تاجزاده بنابر به دلایلی از خود دفاع نکرده و برای همین رئیس دادگاه وقت رسیدگی را تجدید کرده است.

وکیل آقای تاجزاده توضیحی در باره علت سکوت موکلش نداده ولی نوروز نوشته که وی پیشتر نسبت به برگزاری دادگاه خود به صورت غیرعلنی اعتراض داشته و خواستار دفاع از اتهاماتی بوده که در کیفرخواست دسته جمعی به او و اصلاح طلبان وارد شده بود.

آقای تاجزاده که از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری بود یک روز بعد از انتخابات و در جریان اعتراضات پس از آن دستگیر شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر