۱۳۸۸ آذر ۲۲, یکشنبه

واکنش خاتمی و رفسنجانی به 'اهانت' به آیت‌الله خمینی

محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی، دو رئیس جمهوری پیشین ایران ماجرای 'اهانت' به عکس آیت الله خمینی را محکوم کرده اند.

آقای هاشمی رفسنجانی روز یکشنبه ۲۲ آذر (۱۳ دسامبر) با انتشار اطلاعیه ای، اهانت به تصاویر آیت الله خمینی و آیت الله خامنه ای را محکوم کرده و نوشته است که این کار "از سوی هر کس و با هر هدفی که انجام یافته" سزاوار "تقبیح" است.

او به نمایندگی از نمایندگان مجلس خبرگان و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از "هوشیاری مردم" در واکنش به این ماجرا تشکر کرده است.

محمد خاتمی نیز گفته است: "امام و انقلاب را وجه المصالحه نکنیم. نگوییم به نام انقلاب می زنیم و می کوبیم. نیاییم حرمت شکنی کنیم، امام را هم وجه المصالحه قرار دهیم برای اینکه بتوانیم با کسانی که آنها را نمی پسندیم برخورد تندتری انجام دهیم".

آقای خاتمی روز یکشنبه ۲۲ آذر گفت که اکثریت جامعه "امام و انقلاب" را قبول دارند و خواهان اجرای کامل قانون اساسی هستند.

به این ترتیب به نظر می رسد که او تلویحا هواداران دولت را به "حرمت شکنی" علیه بنیانگذار جمهوری اسلامی، به قصد متهم کردن مخالفان دولت و بهانه تراشی برای برخورد شدیدتر با آنها متهم کرده است.

آقای خاتمی با انتقاد از برخوردهای امنیتی و قضایی با مخالفان گفت: "اعتراض کردن به ستم، وظیفه انقلابی، دینی و ملی ما است. معیارهای ما روشن است و حرف های ما اساسی است. اگر منظور این است که ملت ما از این معیارها و اصول دست بردارند، به نظرم دست بر نخواهند داشت و بهتر است کسانی که از این معیارها و اصول انحراف پیدا کرده اند، به راه راست بازگردند و به آزادی گروه ها، آزادی بیان و هزینه نداشتن انتقاد در جامعه تن دهند".

'اتفاق مهمی در پیش است'

همزمان اظهارنگرانی ها در مورد احتمال دست زدن جناح تندروی حکومت علیه مخالفان یا رهبران آنها ادامه دارد.

به عنوان نمونه، حسین هاشمیان، نماینده رفسنجان و عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی به "افراطیون" حاکم بر ایران هشدار داده است که به عواقب اقدامات و رفتارهای خود بیندیشند.

او به سایت پارلمان نیوز گفته است: "به نظر می رسد با حرکتی که این جریان افراطی شروع کرده، نقشه ای در ذهن دارند و ممکن است اتفاق مهمی رخ دهد".

روز شنبه هم وبسایت کلمه، پایگاه خبری نزدیک به میرحسین موسوی از هوادارن جنبش اعتراضی موسوم به "جنبش سبز" خواسته بود که هوشیار باشند زیرا "اتفاقی در پیش است".

برخی سایت های نزدیک به مخالفان دولت با اشاره به این هشدار، از احتمال دستگیری میرحسین موسوی خبر داده بودند.

در همین حال حمیدرضا کاتوزیان، از نمایندگان اصولگرای منتقد دولت در مجلس گفته است که ممکن است 'اهانت' به آیت الله خمینی کار "حامیان افراطی دولت" باشد.

او از دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی خواست که اهانت کنندگان را شناسایی کنند.

این واکنش ها در حالی صورت می گیرد که آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران صبح روز یکشنبه در یک سخنرانی در تهران گفت که اهانت به آیت الله خمینی نتیجه اقدامات رهبران مخالفان دولت و کار هواداران آنها بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر