۱۳۸۸ آذر ۲۶, پنجشنبه

سبزها همچنان در انتظار مجوز راهپیمایی

سازمان تبلیغات اسلامی اعلام نمود پس از نماز جمعه این هفته در اعتراض به اهانت به آیت الله خمینی و برای تجدید میثاق با علی خامنه ای راهپیمایی هایی در سراسر کشور برگزار خواهد شد. در همین حال اصلاح طلبان اعلام نمودند در پی کسب مجوز راهپیمایی جداگانه ای هستند تا از همراهی با اهداف مشکوک ترتیب دهندگان این راهپیمایی دولتی خودداری نمایند. راهپیمایی های دولتی چند روز اخیر محل اهانت و حمله و تهدید معترضان و رهبران آنها بود. در مواردی حتی نزدیکان و خانواده آیت الله خمینی نیز مورد حمله و توهین قرار گرفتند.

پس از چند تجمع دولتی در اعتراض به "سناریوی" پاره کردن عکس آیت الله خمینی که بیشتر فضای ضد معترضان هوادار و رهبران جنبش سبز بر آن حاکم بود ، سازمان تبلیغات اسلامی اعلام نمود پس از نماز جمعه این هفته شهرهای مختلف تظاهراتی در "محکومیت اهانت به ساحت مقدس بنیانگذار جمهوری اسلامی" برگزار خواهد شد.

آنگونه که از لحن اطلاعیه این سازمان مشخص است اهداف برگزار کنندگان این راهپیمایی نیز هدف قرار دادن رهبران جنبش و معترضان به نتایج انتخابات خواهد بود. به نظر می رسد پس از شش ماه اعتراضات رو به گسترش خیابانی ، حکومت در پی نمایش قدرتی برای مقابله با جنبش سبز اعتراضی مردم ایران است.

در بخشی دیگر از بیانیه سازمان تبلغیات اسلامی که بی شباهت به نوشته های سایت های و روزنامه های هوادار اقتدارگرایان در چند روز اخیر نیست، آمده است: "در پی هتک حرمت گستاخانه و نابخردانه جمعی از "فرصت‌طلبان و اغتشاشگران" نسبت به ساحت قدسی و عظیم‌الشأن بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و معمار كبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای ضمن محكوم كردن این اقدام ننگین و شرم‌آور، [...] از عموم مردم ولایتمدار ایران اسلامی دعوت كرد تا با حضوری معنوی، آگاهانه و هوشیارانه در مصلاهای نماز جمعه سراسر كشور و تظاهرات پس از آن ضمن تجدید میثاق با ولایت فقیه ، پاسخ دندان‌شكن به یاوه‌گویان و اهانت‌كنندگان بدهند."

در هفته گذشته، بسیج نیروهای مختلف و تند شدن فضای رسانه ای و تبلیغات صدا و سیمای دولتی و روزنامه ها و وب سایت های حامی دولت احمدی نژاد و رهبر ایران حکایت از برنامه ریزی برای برگزاری یک نمایش تبلیغاتی داشت. نمایشی که با پخش تصاویر پاره کردن عکس آیت الله خمینی آغاز شد.

استاندار تهران: نیازی به مجوز نیست، جمعه همه راهپیمایی کنند

در همین حال استاندار تهران در خصوص درخواست برخی گروهها و احزاب سیاسی برای برپایی تظاهرات به دلیل اهانت به آیت الله خمینی گفت: "شورای تبلیغات اسلامی برای راهپیمایی روز جمعه از همه اقشار و گروههای سیاسی برای شرکت دعوت کرده است، پس نیازی به راهپیماییهای جداگانه نیست."

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی مهر، مرتضی تمدن روز چهارشنبه هفته جاری در همایش واکاوی فتنه های بعد از انتخابات با بیان این مطلب اظهار داشت: "گروههای مختلفی که دم از امام می زنند بهتر است در راهپیمایی روز جمعه شرکت کنند و در کنار مردم قرار گیرند و اظهار وفاداریشان به امام را از این طریق نشان دهند."

گرچه در بیانیه سازمان تبلیغات نیز بر این موضوع اشاره شده است که "از همه سلایق" برای شرکت در این راهپیمایی دعوت می گردد اما با اشاره به اینکه "شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از شور و شعور انقلابی - اسلامی [...] در موضع‌گیری‌ها و صدور بیانیه‌ها و قطعنامه‌ها و راهپیمایی‌های خودجوش طی هفته جاری در ابراز انزجار و خشم خود از این توطئه طراحی شده دشمن و اعلام حمایت و اطاعت همه جانبه از ولایت فقیه زمانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌ العالی) تشكر می گردد." مشخص است که این فراخوانی از جنس تجمعات به ظاهر "خودجوش" چند روز اخیر است.

در هفته گذشته در تجمعات دولتی و سازماندهی شده با حضور شبه نظامیان وابسته به سپاه و سخنرانی های نمایندگان تندرو حامی اقتدارگرایان در مجلس این راهپیمایی ها بجای تجلیل از جایگاه آیت الله خمینی به محل فحاشی و حمله به موسوی، کروبی ، هاشمی و حتی بیت امام تبدیل شده بود. شرایطی که به واقع برای راهپیمایی روز جمعه نیز به وضوح قابل پیش بینی است.

جمعه روز سبز ها نیست ؛ شاید وقتی دیگر

روز سه شنبه مهدی کروبی در باره درخواست مجور راهپیمایی گفت : "در صورت مخالفت [حکومت]، ما نمی‌توانیم عواقب حضور خودجوش مردم را بر عهده بگیریم و هرگونه اتفاقی که برای مردم انقلابی ایران بیفتد مسئولیتش متوجه آقایان است." مهدی کروبی از تصمیم مشترک خود و مهندس میرحسین موسوی برای درخواست مجوز به منظور راهپیمایی در اعتراض به هتک حرمت صورت گرفته نسبت به امام راحل خبر داد.

سایت تغییر در گفتگویی با دبیرکل حزب اعتماد ملی نوشت:"نشر و اشاعه این عمل از سوی صدا وسیما، مصداق تشویش اذهان عمومی است. چرا که در موارد مشابه صدا و سیما عاقلانه رفتار کرد و مانع از انتشار تصاویر ساختار شکنانه بود اما در این مورد گویی که یک توطئه از پیش تعیین شده صورت گرفته باشد، زیرا ناگاه مردم ایران عکس امام عزیزشان را پاره شده بر صفحه تلویزیون دیدند که رفتار بسیار مشکوک و عجیب بود."

مجمع روحانیون مبارز نیز در واکنشی دیگر روز یکشنبه 22 آذر اعلام کرد در اعتراض به "هتک حرمت" آیت‌الله خمینی، از وزارت کشور درخواست برپایی راهپیمایی خواهد کرد. مجید انصاری عضو این مجمع نیز درباره راهپیمایی روز جمعه گفت: "مجمع درخواستی رسمی برای راهیپیمایی مستقل به وزارت کشور داده است و منتظر دریافت مجوز برای برگزاری این تجمع هستیم."

مجید انصاری در گفت و گو با خبرآنلاین در پاسخ به اینکه با توجه به آنکه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از آحاد مردم برای حضور در راهپیمایی روز جمعه دعوت کرده است آیا در این راهپیمایی شرکت می کنید، گفت: "آن پیشنهاد شواری هماهنگی به جای خود محترم است اما همانطور که گروه های مختلف در چند روز اخیر راهپیمایی کردند، ماهم درخواست خود را ارائه کردیم و منتظر اعلام نظر وزارت کشور هستیم. در صورت دریافت مجوز زمان آن را اعلام می کنیم."

سایت روز آنلاین نیز در گزارشی به نقل از یک منبع اگاه در تهران نوشت : "معترضان به نتایج انتخابات و جنبش سبز تقاضای برگزاری راهپیمایی جداگانه و مجزا دارند و راهپیمایی روز جمعه برای شرکت سبزها مناسب نیست".

در گزارش این روزنامه الکترونیکی تصریح شد برخی سایت ها از مردم حامی جنبش سبز دعوت کرده اند که آنها نیز روز جمعه در این راهپیمایی اعتراضی شرکت کنند، اما این عضو یکی از احزاب شناخته شده اصلاح طلب در تشریح دلیل عدم شرکت هوادران جنبش سبز به روز گفت: "اصلاح طلبان و جنبش سبز برای نشان دادن میزان حامیان و حضور آنان نبایستی با راهپیمایی ای که حامیان دولت ترتیب داده اند، ادغام شوند؛ زیرا در اینصورت مخالفان، با قلب واقعیت اینگونه وانمود خواهند کرد که تمامی حاضران در راهپیمایی جزو موافقان دولت بوده اند، در حالیکه جنبش سبز می تواند در یک راهپیمایی جداگانه، قدرت واقعی به صحنه کشاندن مردم را نشان دهد."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر