۱۳۸۸ آذر ۲۶, پنجشنبه

معترضان ایران: در راهپیمایی روز جمعه شرکت نمی‌کنیم

در حالی که هواداران دولت ایران خود را برای برگزاری تظاهرات پس از نمازجمعه روز ۲۷ آذر آماده می کنند، برخی از احزاب مخالف دولت و رهبران جنبش اعتراضی می گویند که در این راهپیمایی شرکت نخواهند کرد.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که یک نهاد حکومتی است، از مردم دعوت کرده است که پس از نمازجمعه این هفته تهران، در محکومیت "اهانت" به عکس آیت الله خمینی تظاهرات کنند، اما میرحسین موسوی، یکی از رهبران مخالفان دولت ایران گفته است که برای محکوم کردن این "اهانت"، منتظر صدور مجوز برای یک راهپیمایی جداگانه خواهد ماند.

برخی از معترضان ایرانی در وبلاگ ها، وبسایت ها و شبکه های اجتماعی اینترنتی، بحث هایی در مورد شرکت معترضان در راهپیمایی روز جمعه مطرح کرده بودند.

اما آقای موسوی گفته است که با توجه به "التهاب موجود در فضای جامعه"، به همراه مهدی کروبی و مجمع روحانیون مبارز، از دولت ایران خواسته است که مجوز راهپیمایی جداگانه ای برای معترضان صادر شود.

مجید انصاری، عضو سرشناس مجمع روحانیون مبارز هم گفته است: "پیشنهاد شورای هماهنگی به جای خود محترم است، اما همانطور که گروه های مختلف در چند روز اخیر راهپیمایی کردند، ما هم درخواست خود را ارائه داده ایم و منتظر اعلام نظر وزارت کشور هستیم".

تأکید بر مشی قانونی و مسالمت آمیز، حرکت تدریجی و زمانبر، تعامل و گفت و گو، تحمل مخالف، رقابت و به رسمیت شناختن تنوع و تکثر فکری و سیاسی موجود در جامعه و ایران را برای همه ایرانیان خواستن، باید آنقدر به تکرار در آید تا ملکه ذهن همه حاضران در جنبش شود

جبهه مشارکت ایران اسلامی

پیش تر مرتضی تمدن، استاندار تهران گفته بود که به نظر او نیازی برای انجام راهپیمایی های جداگانه نیست و همه می توانند برای محکوم کردن "اهانت" به عکس آیت الله خمینی، در راهپیمایی روز جمعه شرکت کنند.

این در حالی است که احزاب مخالف دولت و رهبران جنبش اعتراضی ایران، ماجرای پخش تصاویر مربوط به عکس پاره شده آیت الله خمینی در تلویزیون این کشور را "مشکوک" می دانند.

بیانیه سپاه و جبهه مشارکت

دولت ایران در بیش از شش ماهی که از اعتراضات گسترده انتخاباتی در این کشور می گذرد، تمام درخواست های معترضان برای برگزاری راهپیمایی و تجمع را رد کرده است، به همین دلیل هواداران جنبش اعتراضی از راهپیمایی های عمومی مانند راهپیمایی روز قدس، روز ۱۳ آبان و تجمع های دانشجویی روز ۱۶ آذر برای بیان اعتراض خود استفاده کرده اند.

اکنون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه ای، با اشاره به تداوم این اعتراضات، بر شرکت هواداران حکومت ایران در راهپیمایی روز جمعه تأکید کرده است.

در اطلاعیه سپاه آمده است: "بی تردید خروش عظیم ملت ولایتمدار و عاشورایی ایران در روز جمعه و در طلیعه ماه محرم، طومار فتنه را در هم پیچیده و با نشان دادن نقش بی بدیل رهبری در انقلاب و حفاظت از کیان نظام... به آنانی که هنوز بر تداوم عقده گشایی و خصومت با خط راستین امام و ولایت فقیه اصرار دارند، هشدار خواهد داد که از فرصت هدیه شده توسط مقام معظم رهبری استفاده کنند، در غیر این صورت در انتظار آتش قهر الهی و خشم مقدس و انقلابی مردم آزاده ایران باشند".

یک روز پیش تر، جبهه مشارکت ایران اسلامی که از مهم ترین احزاب مخالف دولت ایران محسوب می شود، در بیانیه ای تحلیلی نوشته بود که حکومت این کشور تاکنون برای مهار اعتراضات پس از انتخابات از تاکتیک های "ایجاد رعب و وحشت"، "سرکوب شدید" و "موازی سازی (مانند نمونه جنبش سبز علوی) و ایجاد انحراف در جنبش" استفاده کرده و در هر سه مورد شکست خورده است.

در این بیانیه آمده بود: "تشدید خشونت و سرکوب و به میدان آوردن تندروترین افراد حامی کودتا در روزهای آتی برای ‘برخورد حذفی’ دور از انتظار نیست".

جبهه مشارکت بر "مشی قانونی و مسالمت آمیز"، "حرکت تدریجی و زمانبر"، "تعامل و گفت و گو" و "تحمل مخالف" از سوی هواداران جنبش اعتراضی ایران تأکید کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر