هرچند برخی نمایندگان شاخص مجلس نظیر غلامرضا مصباحی مقدم از چراغ سبز مجلس به خواسته احمدینژاد خبر دادهاند، اما شاید امروز هم تکلیف لایحه یارانهها در مجلس معلوم نشود.
اگر تا هفته قبل، فقط قوای مجریه و مقننه بر سر هزینهکرد اعتبارات ناشی از آزادسازی قیمتها اختلافنظر داشتند، حالا و پس از موضعگیری سفتوسخت دفتر رییسجمهور و صدور اطلاعیهای رسميدر خصوص ضرورت جداشدن لایحه یارانهها از بودجه سنواتی، این اختلاف به داخل مجلس هم کشیده شده است.
از یک سو، محمدرضا باهنر، نایبرییس متنفذ مجلس بار دیگر تاکید کرده که «همه دریافتهای دولت باید به خزانه وارد شود و همه هزینهها نیز بر اساس قوانین بودجه سالانه صورت گیرد.» از سوی دیگر، غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس از «توافق برای حذف اتصال این لایحه به بودجه سنواتی» در گفتوگوهای نمايندگان دولت و حسن ابوترابيفرد (دیگر نایبرییس مجلس) خبر داده است.
در همین حال، محسن کوهکن، یکی از دو نماینده منتخب هیات رییسه مجلس برای رفع اختلاف میان دو قوه، به خبرگزاری فارس گفته است: «بعید است درخواست استرداد لایحه در نشست روز یکشنبه مجلس بررسی شود.»
اختلافنظر مجلسیها به همینجا نیز ختم نمیشود. در شرایطی که روز چهارشنبه گذشته باهنر از نمایندگان خواسته بود به درخواست استرداد لایحه یارانهها رای مثبت بدهند، پایگاه خبری جهاننیوز، وابسته به علیرضا زاکانی از مخالفت 90درصد اعضای فراکسیون اصولگرایان با استرداد این لایحه خبر داده است.
باهنر: رییسجمهور اصلا نباید سخنرانی میکرد
اولین واکنش به بیانیه جمعهشب دفتر رییسجمهور را محمدرضا باهنر در گفتوگو با پایگاه خبری «خانه ملت» نشان داد. در حالی که اطلاعیه دفتر احمدینژاد گفته بود «رييس جمهور از ابتدای مطرح شدن لایحه هدفمند کردن یارانهها در صحن علنی مجلس، به هیات رييسه مجلس اطلاع داده بود که جهت دفاع از صندوق پیشنهادی دولت شخصا در مجلس حضور خواهد یافت»، باهنر تاکید کرد که «نمایندگان پارلمانی دولت صبح روز سه شنبه 12آبان ماه به هیات رییسه اعلام کردند که رییس جمهور قصد دارد برای دفاع از ماده 13 لایحه پیشنهادی دولت به مجلس بیاید.»
او اضافه کرد: «هیات رییسه مجلس به مدیرکل پارلمانی رییس جمهور اعلام کرد که در این بخش از مذاکرات، نماینده دولت بیشتر از 5دقیقه نميتواند صحبت کند، لذا به رییس جمهور توصیه شد به مجلس تشریف نیاورند، چون بر اساس آیین نامه داخلی مجلس امکان سخنرانی برای ایشان بیش از 5دقیقه وجود نداشت، اما بهرغم توصیه هیات رییسه، رییس جمهور در مجلس حاضر شدند و چون اصرار داشتند، وقتی در اختیار ایشان قرار داده شد که چندان وفق آییننامه داخلی مجلس نبود.»
نایبرییس دوم مجلس همچنین بار دیگر تصریح کرد: «برداشت ما این است که همه دریافتهای دولت باید به خزانه وارد شود و همه هزینهها نیز بر اساس قوانین بودجه سالانه صورت گیرد.»
مصباحیمقدم: ابوترابی با دولت به توافق رسید
اما ظاهرا این، نظر همه مجلسیها نیست، به گونهای که غلامرضا مصباحی مقدم از توافق محمدحسن ابوترابیفرد با نمایندگان دولت در خصوص حذف عبارت «در قالب بودجه سنواتی» از ماده 13 لایحه یارانهها خبر داد و تنها نگرانی خود را یافتن راهکاری قانونی برای اصلاح این ماده تصویبشده در صحن مجلس برشمرد.
مصباحیمقدم در این باره به خبرگزاری مهر گفت: «البته كميسيون ويژه براي بررسي اين پيشنهاد جلسهاي نداشته، اما به نظر بنده اگر اين اصلاح صورت گيرد مغايرتي با قانون اساسي نخواهد داشت. در گفتوگوهايي كه بين نمايندگان دولت و آقای ابوترابيفرد صورت گرفته بود نيز به اين مساله اشاره شده و طبعا اين نقطهاي مورد توافق طرفين خواهد بود.» رييس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس، با تاكيد بر اينكه حذف عبارت «در قالب بودجه سنواتی» بايد در مجلس به راي گذاشته شود، گفت: «با حذف اين عبارت در واقع نظر رييس جمهور تامين خواهد شد و مجلس به دولت اين مجوز را ميدهد كه از اين حساب براي پرداختهايي كه در مواد 8، 9 و 10 تعيين شده، برداشت داشته باشد.» البته با توجه به اینکه ماده 13 لایحه یارانه از تصویب نمایندگان مجلس گذشته، قانونا نمایندگان نمیتوانند دوباره آن را بررسی کنند. به همین دلیل، مصباحیمقدم سه راهکار را توصیه میکند یا دولت فعلا از این موضوع بگذرد و در لایحه برنامه پنجم، موضوع را اصلاح کند یا شورای نگهبان به این ماده قانونی ایراد بگیرد تا مجلس بتواند آن را دوباره بررسی کند؛ یا اینکه مقام معظم رهبری در این زمینه یادداشتی به مجلس بدهند.
میرتاجالدینی: باید از شورای نگهبان بپرسیم
در همین حال، محمدرضا میرتاجالدینی، از اعضای هیات رییسه مجلس که برخی گزارشها از انتصاب قریبالوقوع او بهعنوان معاون پارلمانی رییسجمهور خبر میدهند، پیشنهاد کرده است که در مورد تفسیر مجلس از اصل 53 قانون اساسی از شورای نگهبان استفسار شود.
میرتاجالدینی میگوید: موضوع اختلاف در اين نكته است كه بر مبناي اصل 53، اعتبارات مصوب باید در چارچوب «قانون» باشد و در اين اصل «قانون» به طور مطلق بيان شده و مثلا گفته نشده «قانون بودجه» وقتي كلمه «قانون» بدون ذكر «قانون بودجه» بيان شده باشد، دو مجموعه را شامل ميشود، يعني هم قانون بودجه و هم غير آن.او میافزاید: اگر نظر شوراي نگهبان در اين باب مشخص شود، آنگاه ما بايد در پي راهكارهاي آييننامهاي داخل مجلس پيش رويم تا نسبت به اصلاح ماده 13 تصويب شده، عمل كنيم.
میرتاجالدینی همچنین در واکنش به واکنش باهنر به اطلاعیه دفتر رییسجمهور و غیرقانونی خواندن سخنرانی احمدینژاد در صحن مجلس به ایرنا گفت: «برداشت برخي افراد، اجتهاد درمقابل نص است؛ زيرا نص قانون اساسي اين اختيار را به رييس جمهور داده است.» او اضافه کرد: «طبق اصل 70 قانون اساسي رييسجمهور و وزرا هر زمان که خواستند ميتوانند به مجلس بيايند؛ در ذيل اين اصل هم آمده هرگاه تقاضاي اين امر را داشته باشند، بايد مطالبشان استماع شود. تنها رييس جمهور بايد از قبل براي حضوراطلاع دهد که اطلاع هم دادند.»
امروز؛ نشست مشترک مجلس و دولت
يك نماينده مجلس از برگزاري نشست مشترك كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس و نمايندگان دولت براي يافتن راهحلي براي مشكل ايجاد شده در لايحه هدفمندكردن يارانهها خبر داد. حسين سبحانينيا نماينده مردم نيشابور در مجلس، در گفتگو با ایسنا با تاكيد بر اينكه قرار است امروز نمايندگان مجلس و دولت به راهحل مشتركي براي حل موضوع ايجاد شده در لايحه هدفمند كردن يارانهها دست يابند، خاطرنشان كرد: اين امكان كه بتوان لايحه را بازپس گرفت، وجود ندارد و فضاي عمومي مجلس نيز بر اين مساله تاكيد دارد كه بايد راهحل مشتركي براي حل مساله پيدا شود.
فيروزآبادی: مجلس دولت را ياري كند
در همین حال سرلشگر فيروزآبادي نیز در گفتوگو با ایسنا گفت: شكرانه شجاعت و فداكاري آقاي احمدينژاد و دولت محترم آن است كه مجلس با نگاه كمك به دولت، تسهيلات بيشتري براي اجراي طرح هدفمندكردن يارانهها براي دولت در نظر بگيرد. رييس ستاد كل نيروهاي مسلح افزود: دولت نهم با شجاعت و ايمان ويژهاي كه در شخص رييسجمهور وجود دارد، لايحه هدفمندكردن يارانهها را تنظيم و در سير مراحل تصويب قرار داد و فداكارانه آماده شد تا با اين خدمت بزرگ به اقتصاد كشور عواقب آن را نيز بر عهده گيرد و اکنون استدعاي ما به عنوان يك برداشت عمومي از منافع اين لايحه آن است كه مجلس تا آنجا كه ميتواند دولت را ياري كند.
اگر تا هفته قبل، فقط قوای مجریه و مقننه بر سر هزینهکرد اعتبارات ناشی از آزادسازی قیمتها اختلافنظر داشتند، حالا و پس از موضعگیری سفتوسخت دفتر رییسجمهور و صدور اطلاعیهای رسميدر خصوص ضرورت جداشدن لایحه یارانهها از بودجه سنواتی، این اختلاف به داخل مجلس هم کشیده شده است.
از یک سو، محمدرضا باهنر، نایبرییس متنفذ مجلس بار دیگر تاکید کرده که «همه دریافتهای دولت باید به خزانه وارد شود و همه هزینهها نیز بر اساس قوانین بودجه سالانه صورت گیرد.» از سوی دیگر، غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس از «توافق برای حذف اتصال این لایحه به بودجه سنواتی» در گفتوگوهای نمايندگان دولت و حسن ابوترابيفرد (دیگر نایبرییس مجلس) خبر داده است.
در همین حال، محسن کوهکن، یکی از دو نماینده منتخب هیات رییسه مجلس برای رفع اختلاف میان دو قوه، به خبرگزاری فارس گفته است: «بعید است درخواست استرداد لایحه در نشست روز یکشنبه مجلس بررسی شود.»
اختلافنظر مجلسیها به همینجا نیز ختم نمیشود. در شرایطی که روز چهارشنبه گذشته باهنر از نمایندگان خواسته بود به درخواست استرداد لایحه یارانهها رای مثبت بدهند، پایگاه خبری جهاننیوز، وابسته به علیرضا زاکانی از مخالفت 90درصد اعضای فراکسیون اصولگرایان با استرداد این لایحه خبر داده است.
باهنر: رییسجمهور اصلا نباید سخنرانی میکرد
اولین واکنش به بیانیه جمعهشب دفتر رییسجمهور را محمدرضا باهنر در گفتوگو با پایگاه خبری «خانه ملت» نشان داد. در حالی که اطلاعیه دفتر احمدینژاد گفته بود «رييس جمهور از ابتدای مطرح شدن لایحه هدفمند کردن یارانهها در صحن علنی مجلس، به هیات رييسه مجلس اطلاع داده بود که جهت دفاع از صندوق پیشنهادی دولت شخصا در مجلس حضور خواهد یافت»، باهنر تاکید کرد که «نمایندگان پارلمانی دولت صبح روز سه شنبه 12آبان ماه به هیات رییسه اعلام کردند که رییس جمهور قصد دارد برای دفاع از ماده 13 لایحه پیشنهادی دولت به مجلس بیاید.»
او اضافه کرد: «هیات رییسه مجلس به مدیرکل پارلمانی رییس جمهور اعلام کرد که در این بخش از مذاکرات، نماینده دولت بیشتر از 5دقیقه نميتواند صحبت کند، لذا به رییس جمهور توصیه شد به مجلس تشریف نیاورند، چون بر اساس آیین نامه داخلی مجلس امکان سخنرانی برای ایشان بیش از 5دقیقه وجود نداشت، اما بهرغم توصیه هیات رییسه، رییس جمهور در مجلس حاضر شدند و چون اصرار داشتند، وقتی در اختیار ایشان قرار داده شد که چندان وفق آییننامه داخلی مجلس نبود.»
نایبرییس دوم مجلس همچنین بار دیگر تصریح کرد: «برداشت ما این است که همه دریافتهای دولت باید به خزانه وارد شود و همه هزینهها نیز بر اساس قوانین بودجه سالانه صورت گیرد.»
مصباحیمقدم: ابوترابی با دولت به توافق رسید
اما ظاهرا این، نظر همه مجلسیها نیست، به گونهای که غلامرضا مصباحی مقدم از توافق محمدحسن ابوترابیفرد با نمایندگان دولت در خصوص حذف عبارت «در قالب بودجه سنواتی» از ماده 13 لایحه یارانهها خبر داد و تنها نگرانی خود را یافتن راهکاری قانونی برای اصلاح این ماده تصویبشده در صحن مجلس برشمرد.
مصباحیمقدم در این باره به خبرگزاری مهر گفت: «البته كميسيون ويژه براي بررسي اين پيشنهاد جلسهاي نداشته، اما به نظر بنده اگر اين اصلاح صورت گيرد مغايرتي با قانون اساسي نخواهد داشت. در گفتوگوهايي كه بين نمايندگان دولت و آقای ابوترابيفرد صورت گرفته بود نيز به اين مساله اشاره شده و طبعا اين نقطهاي مورد توافق طرفين خواهد بود.» رييس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس، با تاكيد بر اينكه حذف عبارت «در قالب بودجه سنواتی» بايد در مجلس به راي گذاشته شود، گفت: «با حذف اين عبارت در واقع نظر رييس جمهور تامين خواهد شد و مجلس به دولت اين مجوز را ميدهد كه از اين حساب براي پرداختهايي كه در مواد 8، 9 و 10 تعيين شده، برداشت داشته باشد.» البته با توجه به اینکه ماده 13 لایحه یارانه از تصویب نمایندگان مجلس گذشته، قانونا نمایندگان نمیتوانند دوباره آن را بررسی کنند. به همین دلیل، مصباحیمقدم سه راهکار را توصیه میکند یا دولت فعلا از این موضوع بگذرد و در لایحه برنامه پنجم، موضوع را اصلاح کند یا شورای نگهبان به این ماده قانونی ایراد بگیرد تا مجلس بتواند آن را دوباره بررسی کند؛ یا اینکه مقام معظم رهبری در این زمینه یادداشتی به مجلس بدهند.
میرتاجالدینی: باید از شورای نگهبان بپرسیم
در همین حال، محمدرضا میرتاجالدینی، از اعضای هیات رییسه مجلس که برخی گزارشها از انتصاب قریبالوقوع او بهعنوان معاون پارلمانی رییسجمهور خبر میدهند، پیشنهاد کرده است که در مورد تفسیر مجلس از اصل 53 قانون اساسی از شورای نگهبان استفسار شود.
میرتاجالدینی میگوید: موضوع اختلاف در اين نكته است كه بر مبناي اصل 53، اعتبارات مصوب باید در چارچوب «قانون» باشد و در اين اصل «قانون» به طور مطلق بيان شده و مثلا گفته نشده «قانون بودجه» وقتي كلمه «قانون» بدون ذكر «قانون بودجه» بيان شده باشد، دو مجموعه را شامل ميشود، يعني هم قانون بودجه و هم غير آن.او میافزاید: اگر نظر شوراي نگهبان در اين باب مشخص شود، آنگاه ما بايد در پي راهكارهاي آييننامهاي داخل مجلس پيش رويم تا نسبت به اصلاح ماده 13 تصويب شده، عمل كنيم.
میرتاجالدینی همچنین در واکنش به واکنش باهنر به اطلاعیه دفتر رییسجمهور و غیرقانونی خواندن سخنرانی احمدینژاد در صحن مجلس به ایرنا گفت: «برداشت برخي افراد، اجتهاد درمقابل نص است؛ زيرا نص قانون اساسي اين اختيار را به رييس جمهور داده است.» او اضافه کرد: «طبق اصل 70 قانون اساسي رييسجمهور و وزرا هر زمان که خواستند ميتوانند به مجلس بيايند؛ در ذيل اين اصل هم آمده هرگاه تقاضاي اين امر را داشته باشند، بايد مطالبشان استماع شود. تنها رييس جمهور بايد از قبل براي حضوراطلاع دهد که اطلاع هم دادند.»
امروز؛ نشست مشترک مجلس و دولت
يك نماينده مجلس از برگزاري نشست مشترك كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس و نمايندگان دولت براي يافتن راهحلي براي مشكل ايجاد شده در لايحه هدفمندكردن يارانهها خبر داد. حسين سبحانينيا نماينده مردم نيشابور در مجلس، در گفتگو با ایسنا با تاكيد بر اينكه قرار است امروز نمايندگان مجلس و دولت به راهحل مشتركي براي حل موضوع ايجاد شده در لايحه هدفمند كردن يارانهها دست يابند، خاطرنشان كرد: اين امكان كه بتوان لايحه را بازپس گرفت، وجود ندارد و فضاي عمومي مجلس نيز بر اين مساله تاكيد دارد كه بايد راهحل مشتركي براي حل مساله پيدا شود.
فيروزآبادی: مجلس دولت را ياري كند
در همین حال سرلشگر فيروزآبادي نیز در گفتوگو با ایسنا گفت: شكرانه شجاعت و فداكاري آقاي احمدينژاد و دولت محترم آن است كه مجلس با نگاه كمك به دولت، تسهيلات بيشتري براي اجراي طرح هدفمندكردن يارانهها براي دولت در نظر بگيرد. رييس ستاد كل نيروهاي مسلح افزود: دولت نهم با شجاعت و ايمان ويژهاي كه در شخص رييسجمهور وجود دارد، لايحه هدفمندكردن يارانهها را تنظيم و در سير مراحل تصويب قرار داد و فداكارانه آماده شد تا با اين خدمت بزرگ به اقتصاد كشور عواقب آن را نيز بر عهده گيرد و اکنون استدعاي ما به عنوان يك برداشت عمومي از منافع اين لايحه آن است كه مجلس تا آنجا كه ميتواند دولت را ياري كند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر