۱۳۸۸ آبان ۱۵, جمعه

دادستان تهران: تعدادی از بازداشت شدگان 13 آبان آزاد شده اند

یکی از تجمع های 13 آبان در تهران

مراسم 13 آبان فرصتی برای تجمع پراکنده معترضان در شهرهای مختلف بود

دادستان تهران از آزاد شدن تعدادی از بازداشت شدگان تظاهرات روز 13 آبان و محاکمه چند تن از فعالان سیاسی خبر داده است.

روز جمعه، 6 نوامبر (15 آبان)، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، در مصاحبه ای با خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - ضمن اعلام خبر آزادی تعدادی از تظاهرکنندگان روز چهارشنبه، گفت که سیاست دادستانی تهران این است که کسانی که دلیلی برای وارد کردن اتهام علیه آنان نباشد آزاد شوند.

آقای دولت آبادی در مورد شمار بازداشت شدگان روز 13 آبان و ضوابط خاص ادامه بازداشت یا آزادی آنان توضیح دیگری نداده است.

دادستان تهران در همین مصاحبه گفته است که شنبه هفته آینده اولین جلسه محاکمه علی تاجرنیا، سعید شریفی و ابراهیم امینی به طور جداگانه برگزار می شود.

وی افزود که اولین جلسه محاکمه احمد زید آبادی و ادامه محاکمه بهزاد نبوی روز یکشنبه هفته آینده و ولین جلسه محاکمه محمد عطریانفر روز دوشنبه برگزار می شود.

دادستان تهران در این مصاحبه در مورد علنی یا غیرعلنی بودن این محاکمات و نحوه برگزاری آنها، از جمله ماهیت اتهامات، دسترسی متهمان به وکیل مدافع و امکانات دفاع از خود اظهار نظری نکرد.

آقای دولت آبادی همچنین گفت که موضوع دستگیری خبرنگار خبرگزاری فرانسه در تهران "در دست بررسی است."

خبرگزاری فرانسه گفته است که فرهاد پولادی، خبرنگار این خبرگزاری با وجود داشتن مجوز پوشش اخبار راهپیمایی روز چهارشنبه، توسط ماموران دولتی بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است.

تعداد نامعلوم بازداشتیان

در مورد بازداشت شدگان تظاهرات مردم در روز چهارشنبه، خبرگزاری کار ایران - ایلنا - به نقل از سرتیپ پاسدار علیپور، رئیس پلیس امنیت تهران، بازداشت چند نفر در جریان تظاهرات را تایید و آنان را "اقدام به تخریب اموال عمومی" متهم کرده اما گفته است که از تعداد دستگیر شدگان اطلاعی ندارد.

ماموران دولتی

ماموران امنیتی به برخورد خشونت آمیز با معترضان متهم شده اند

خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - هم اظهارات سرتیپ پاسدار عزیز الله رجب زاده را منتشر کرده که گفته است هنوز از تعداد کسانی که در جریان گردهمایی مردم در روز 13 آبان بازداشت شده اند "جمع بندی نهایی" در دست نیست و وعده داده است آمار بازداشتیان را فردا اعلام کند.

وی محل بازداشت این افراد را میدان هفت تیر، خیابان های کریم خان زند و مطهری و برخی "خیابان های آن محدوده" اعلام کرد و در مورد تعداد کل شرکت کنندگان در تظاهرات روز 13 آبان هم گفت که "حدود سه هزار و پانصد نفر به صورت پراکنده در محدوده های فوق حاضر شدند و قصد ایجاد تجمع های غیرقانونی را داشتند."

روز چهارشنبه، همزمان با برگزاری مراسم دولتی روز 13 آبان، که با حضور تعدادی از مقامات و دانش آموزان مدارس در برابر سفارت سابق آمریکا درتهران برگزار شد، مخالفان دولت هم در نقاط مختلف شهر تهران و همچنین شمار دیگری از شهرهای ایران دست به تظاهرات زدند.

خبر این تظاهرات در رسانه های رسمی جمهوری اسلامی انعکاس چندانی نداشت و خبرنگاران خارجی هم که مجوز پوشش خبری مراسم 13 آبان را داشتند ظاهرا اجازه نیافتند از تظاهرات مردم در نقاط دیگر شهر تهران دیدن کنند.

با اینهمه، گزارش های خبری و تصویری متعددی که توسط شهروندان از این گردهمایی ها، شعارهای مردم و برخورد نیروهای دولتی، به خصوص با زنان، تهیه شده بود از طریق سایت های اینترنتی در دسترس قرار گرفت و به طور گسترده از شبکه های خبری جهان پخش شد.

اظهارات شاهدان عینی و فیلم های ویدیوئی صحنه هایی از بازداشت تظاهرکنندگان را نشان داده و برخی وبسایت های مخالف دولت نیز گفته اند که تعدادی از فعالان سیاسی نیز بازداشت شده اند.

روز جمعه، برخی وبسایت ها خبر دادند که خانواده های تعدادی از بازداشت شدگان تظاهرات روز چهارشنبه در برابر یکی از بازداشتگاه های تهران اجتماع کردند و خواستار آزادی بستگان خود شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر