۱۳۸۸ مهر ۲۸, سه‌شنبه

دویچه وله: «مجازات‌ها متناسب با اتهام‌ها نیستند

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، احکام بدوی مسعود باستانی و کیان تاجبخش را صادر کرد. این دو به ترتیب به ۶ و ۱۲ سال حبس محکوم شده‌اند. کیفرخواست‌‌های آنان که توسط دادستان قبلی تهران صادر شده، در جلسه دادگاه چهارم قرائت شد. وکیل تسخیری یحیی کیان تاجبخش به خبرگزاری ایرنا گفته که در حال تدوین اعتراضیه به رای صادر شده است. مسعود باستانی، روزنامه‌نگار، و کیان تاجبخش، جامعه‌شناس، در سوم شهریورماه محاکمه شده‌اند. دویچه‌وله در گفت‌وگو با دکتر صالح نیکبخت، حقوقدان، از چگونگی صدور این احکام، امکان تجدیدنظر و چشم‌انداز محاکمات آتی پرسیده است. دویچه‌وله: از احکامی که صادر شده، شگفت‌زده شده‌اید یا انتظارش را داشتید؟ دکتر صالح نیکبخت صالح نیکبخت: شگفت زده به معنای متعارف نشدم، اما احساس می‌کنم احکام صادر شده بسیار تند است و دست‌کم با سیاست کنونی رییس قوه قضاییه و دادستان تهران که مثبت‌تر از سابق رفتار می‌کنند، تفاوت دارد. احکام صادره از نظر موازین حقوقی و قضایی چه ایرادهایی دارند؟ من از اساس به نحوه محاکمه و دستگیری‌ها ایرادات زیادی دارم و از قبل هم به رییس شعبه ۱۵ طی لایحه‌ای اعلام کرده‌ام که دادگاهی که شما در راس‌اش نشسته‌اید، ده ایراد اساسی دارد. اما تشخیص میزان مجازات بر عهده رییس دادگاه است و البته اصل کلی این است که مجازات باید متناسب با جرم باشد. اما به نظر می‌رسد این رعایت نشده است. من در دادگاهی که اقای طباطبایی و آقای آقایی محاکمه می‌شدند، بر حسب اتفاق نشسته بودم، زیرا به من گفته بودند که ممکن است نوبت موکل‌ام آقای مهندس محسن صفایی فراهانی هم برسد. آنچه من در دادگاه شنیدم و آنچه منتسب کردند به آقایان، در این حد نبود که به آنها ۵ سال زندان بدهند. و در شرایطی که متهمان به وکلای خود دسترسی نداشتند و در بهترین حالت وکلای تسخیری از آنها دفاع کرده‌اند، روند طی شده در محاکمه‌ها را شما چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اصولا به نظر می‌رسید که جلسات آن دادگاه طوری با عجله برگزار می‌شد که تا وقت برای دادستان قبلی تهران وجود دارد، کار را تمام کند. ایشان خیلی عجله داشت و من این‌شکل آوردن گروهی متهمان به دادگاه را به صورتی که انگار اسیر هستند، قبول نداشتم. از طرف دیگر شرایط طوری در رسانه‌های ایران ساماندهی می‌شود که نتیجه همین شود که می‌بین...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر