۱۳۸۸ مهر ۹, پنجشنبه

با هزینه ای بالغ بر هفت میلیارد تومان بیش از 10 میلیون سایت و وبلاگ فیلتر شده است

علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در تازه ترین اظهاراتش به خطر اطلاع رسانی توسط سایت های اینترنتی اشاره کرده و از لزوم رسمی شدن یا فیلتر شدن آنها سخن گفت. این در حالی است که طی مدت پنج ماه اخیر سیاست های در نظر گرفته شده مبنی بر مصلحت و امنیت کشور منجر به فیلتر شدن گسترده بسیاری از سایت های خبری و اطلاع رسانی شده به نحوی که این امر حتی سرعت دسترسی به اینترنت را نیز کاهش داده است و بر اساس گفته های یکی از فعالان اینترنت که نمی خواست نامش فاش شود، تاکنون بیش از 10 میلیون سایت فیلتر شده است. با وجود انتقادهای فراوان از سوی کارشناسان، رسانه ها و سازمان های بین المللی در خصوص اعمال فیلترینگ شدید روی سایت های اینترنتی در ایران و عدم دسترسی کاربران به اخبار و اطلاعات مورد نیاز، اما مسوولان کشور همچنان بر توسعه رفتار های سلبی خود در حوزه اینترنت ادامه می دهند.

البته کارشناسان بر فیلتر کردن سایت های غیراخلاقی و مستهجن اتفاق نظر دارند چراکه به گفته آنها جلوگیری از سایت های غیراخلاقی امری متداول در دنیا است. در عین حال آمارهای رسمی و غیررسمی ارائه شده از سوی مسوولان بیانگر هزینه های سنگین اجرای فیلترینگ در کشور است زیرا طبق اظهارات غیررسمی یکی از مسوولان تاکنون بیش از هفت میلیارد تومان برای فیلترینگ سایت ها هزینه شده است (اظهارات داوود رشیدی مدیرعامل سابق شرکت دیتا- فناوری اطلاعات - که در گذشته مطرح شد) همچنین طبق اعلام گروه گرداب بیش از چهار میلیون دلار برای انسداد سایت های غیراخلاقی هزینه شده است. اقدامات صورت گرفته در زمینه فیلترینگ سایت های خبری در حالی صورت می گیرد که در حال حاضر طرحی با عنوان انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در مجلس وجود دارد که به دلیل عدم توافق بر سر برخی مواد آن هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.

همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد نیز پیش از نیز در راستای هماهنگ کردن و کنترل بر فعالیت سایت ها و وبلاگ ها مرکز ثبتی در محل این وزارتخانه دایر کرده تا طراحان و مسوولان سایت های داخلی برای اینکه وب سایت آنها به رسمیت شناخته شود به این مرکز مراجعه و با درج تمامی مشخصات خود آن را به ثبت برسانند. از طرفی به موازات اقدام صورت گرفته از سوی دولت درخصوص ایجاد کمیته فیلترینگ در دادستانی کشور متشکل از 12 عضو ك که البته سیاستگذاری درخصوص فیلترینگ سایت ها بر عهده کمیته تعیین مصادیق شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز استك برخی گروه ها در اقداماتی مشابه درصدد فیلتر، هک و دستگیری گردانندگان سایت ها برآمدند که البته این مساله بیشتر حول محور سایت های غیراخلاقی است. اما با این حال سیاست های سلیقه ای در خصوص فیلترینگ سایت ها و وبلاگ های خبری و اطلاع رسانی طی سال های اخیر به ویژه از ابتدای سال 88 موجی از نگرانی ها و نارضایتی هایی را برای کاربران اینترنت به وجود آورد. این فعالیت همسو با عملکرد مدیران در زمینه کاهش سرعت و دسترسی به اینترنت بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر