۱۳۸۸ مرداد ۳, شنبه

اعتراض جهانی به سرکوب معترضان در ایران


معترضان در لندن

معترضان به نحوه برخورد حکومت ایران با مخالفان دولت این کشور، روز شنبه ۳ مرداد (۲۵ ژوئیه) در سراسر جهان در تجمع هایی خواستار پایان یافتن این برخوردها و آزادی زندانیان سیاسی در ایران شدند.

بعضی از سرشناس ترین گروه های بین المللی مدافع حقوق بشر مانند عفو بین الملل و سازمان دیده بان حقوق بشر از مراسم "روز جهانی اتحاد برای ایرانیان" که در بیش از هشتاد شهر جهان برنامه ریزی شده بود، حمایت کردند.

مجموعه گزارشهای مرتبط


در لندن هزاران تظاهرکننده در مقابل ساختمان سفارت ایران تجمع کردند. تجمع های مشابهی در بروکسل، آمستردام، برلین، مسکو، اسلام آباد، ژنو، سیدنی، ملبورن، آدلاید، کانبرا، توکیو، پراگ، سائو پائولو، اسلام آباد، سئول و چند شهر دیگر برگزار شده است.

تظاهرکنندگان می گویند که صدها و حتی هزاران تن از مردم ایران در جریان اعتراض به نحوه برگزاری و نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری این کشور بازداشت شده اند و باید آزاد شوند.

تظاهرکنندگان در لندن علیه دولت محمود احمدی نژاد شعار دادند و پارچه نوشته هایی حمل کردند که بر آنها نوشته شده بود: "آزادی برای ایران"، "رأی من کجا است؟" و "نه! نمی توانید".

در آمستردام، شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل برای صدها تظاهرکننده سخنرانی کرد و از جامعه بین المللی خواست که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران را نپذیرند و خواستار برگزاری مجدد انتخابات با نظارت سازمان ملل شوند.

او در مورد تبدیل شدن ایران به یک زیمبابوه دیگر هشدار داد.

همزمان با گردهمایی های اعتراض آمیز در سراسر جهان، صدها تن از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در میدان ونک و خیابان میرداماد تهران تجمع کردند که به وسیله نیروی انتظامی متفرق شدند.

معترضان شعارهایی مانند "مرگ بر دیکتاتور" و "رای ما را پس بده" سر داده بودند.

راهپیمایی در واشنگتن

کامبیز فتاحی، خبرنگار بی بی سی فارسی در واشنگتن، تجمع سه مرداد واشنگتن را یکی از بزرگ ترین تجمعات اعتراض آمیز به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران در این شهر عنوان کرده است.

راهپیمایی در واشنگتن

راهپیمایی همبستگی با ایرانیان در واشنگتن

به گفته او بیشتر از هزار نفر در حالی که پیراهن یا مچ بند سبز بر تن داشتند، با پرچم و پلاکارد از دفتر سازمان ملل متحد در واشنگتن به سمت کنگره آمریکا راهپیمایی کردند.

در پلاکاردهای آنها شعارهایی در حمایت از زندانی های سیاسی و دموکراسی در ایران نوشته شده بود. عده ای هم علیه نظام جمهوری اسلامی شعار می دادند.

با این همه، محور تظاهرات روز شنبه واشنگتن موضوع حقوق بشر بود.

تعدادی از فعالان شناخته شده حقوق بشر در محوطه چمن مقابل کنگره در واشنگتن حاضر و برای حاضران سخنرانی کردند.
یکی از این افراد، جودی ویلیامز برنده جایزه نوبل سال 1997 میلادی بود.

خانم ویلیامز در سخنان خود با مردم معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران ابراز همبستگی کرد و این اتهام که چنین کاری دخالت در امور داخلی ایران است را رد کرد.

سخنران دیگر هادی قائمی از کمپین بین المللی برای حقوق بشر در ایران بود.

او خواهان اعزام نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل به ایران شد و این اقدام را وظیفه قانونی و اخلاقی این نهاد دانست.

مهر انگیز کار، فعال حقوق بشر و زنان هم در تجمع واشنگتن حضور داشت.

داریوش خواننده ایرانی هم در جمع صدها ایرانی و غیرایرانی در مقابل کنگره حاضر شد و برای مردمی که در محوطه جمع شده بودند چند ترانه اجرا کرد.

در نیویورک هم تجمع مشابهی با حضور صدها ایرانی برگزار شد. این تجمع همزمان با سومین و آخرین روز از اعتصاب غذای اکبر گنجی و جمعی از ایرانی ها در برابر سازمان ملل متحد برگزار شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر