۱۳۸۸ دی ۱۶, چهارشنبه

هشدار در مورد خطر اعدام 'شاهدان سرکوب' در ایران

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه ای نسبت به احتمال مجازات معترضان و بازداشت شدگان حوادث اخیر در ایران هشدار داده است.

در این بیانیه که روز چهارشنبه ۱۶ دی ماه (۶ ژانویه) منتشر شد، درباره "خطر جدی اعدام شاهدان سرکوب" ابراز نگرانی شده و از نهاد های بین المللی خواسته شده است که "با اقدام فوری، از فاجعه ای دیگر و اعدام زندانیانی سیاسی که در زندان ها تحت فشار قرار دارند"، جلوگیری کنند.

رضا معینی از مسئولان سازمان گزارشگران بدون مرز در گفت و گو با بی بی سی فارسی با تاکید بر نگرانی شدید این سازمان از خطر اعدام زندانیان و روزنامه نگاران در ایران گفت: "از فردای ۶ دی ماه، فریادهایی برای اعدام زندانی ها مطرح شد ما می دانیم که افراطیون در رژیم جمهوری اسلامی قادر و توانا به اعدام هستند."

او از نهادهای بین المللی خواست که در مورد این مسئله اقدام فوری کنند و "از فاجعه ای که ممکن است به وقوع بپیوندد"، پیشگیری کند.

آقای معینی با اشاره به وضعیت روزنامه نگاران زندانی گفت: "روزنامه نگاران و وب نگاران زندانی از حداقل امکانات، یعنی تماس با خانواده، اطمینان از سلامتی شان از سوی خانواده و ملاقات با وکیل یا خانواده محروم هستند."


به گفته او بر اساس ارزیابی سازمان گزارشگران بدون مرز، در هیچ کشوری در جهان این تعداد روزنامه نگار و وب نگار به طور غیر قانونی و خودسرانه بازداشت و از حقوق خودشان محروم نشده اند و از این بابت "ایران در صدر است".

در بخشی از بیانیه گزارشگران بدون مرز که روز چهارشنبه منتشر شد، به طرح نمایندگان مجلس ایران درباره کوتاه کردن مهلت درخواست تجدید نظر محکومان به اعدام به اتهام محاربه، از بیست روز به پنج روز، اشاره شده است.

آقای معینی در این مورد به بی بی سی فارسی گفت: "این درخواست امر جدیدی نیست. ما همانطور که در بیانیه هم آورده ایم بسیار از این بابت نگران هستیم. این اولین بار هم نیست. جمهوری اسلامی 'محارب' را اعدام خواهد کرد. باید در این باره حساس بود."

رضا معینی با اشاره به وظیفه اطلاع رسانی سازمان گزارشگران بدون مرز، گفت: "این خطر، خطری جدی است."

در بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز به احکام صادر شده برای احمد زیدآبادی و بهمن احمدی امویی، دو روزنامه نگار ایرانی زندانی هم اشاره شده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: "از فردای تظاهرات خون بار ۶ دی ماه ۱۳۸۸ موج تازه ای از دستگیری فعالان سیاسی و مدنی و روزنامه نگاران از سوی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران آغاز شد".

سازمان گزارشگران بدون مرز می گوید: "ده ها فعال سیاسی و بیش از ۱۲ روزنامه نگار و وب نگار دستگیر شده اند. بسیاری از اعضای خانواده زندانیان بازداشتی همچنان در صف های طویل در برابر زندان اوین در انتظار خبری از عزیزان خود هستند."

این سازمان در پایان بیانیه خود یادآوری کرده است که ایران "بزرگترین زندان" برای روزنامه نگاران است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر