۱۳۸۸ دی ۲, چهارشنبه

محمد خاتمی: بدتر از شعار مرگ، برانداز خواندن منتقد است

محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران از محدودیت های اعمال شده برای برگزاری مراسم ترحیم آیت الله منتظری انتقاد کرد.

آقای خاتمی روز چهارشنبه ۲ دی (۲۳ دسامبر) در دیدار با اعضای شورای اسلامی دانشگاه های تهران، از "تحرکات صورت گرفته از سوی عده ای، در جریان و بعد از مراسم تشییع آیت الله منتظری" اظهار تأسف کرد و گفت: "چه کسانی هستند که می آیند و رفتارهایی انجام می دهند که حتی نشود یک مجلس ترحیم برای ایشان گرفت"؟

او گفت که "اگر فضا مناسب تر بود" مراسم تشییع جنازه آقای منتظری "وسیع تر" برگزار می شد.

ده ها هزار تن از مقلدان آقای منتظری و هوادارن جنبش اعتراضی ایران روز دوشنبه در مراسم تشییع جنازه او شرکت کرده بودند.

در حاشیه این مراسم شعارهای تندی علیه رهبر جمهوری اسلامی و مقامات دولتی داده شد که واکنش تند هوادارن آیت الله علی خامنه ای را برانگیخت.

این واکنش ها باعث شد که خانواده آقای منتظری از برگزاری مراسم ترحیم برای او منصرف شوند.

بدتر از شعار 'مرگ بر...' آن است که هر کسی انتقاد کرد ولو این که اصول را قبول داشته باشد، او را برانداز خواند و با او برخورد کرد

محمد خاتمی

مراسمی هم که قرار بود به دعوت آیت الله جلال الدین طاهری اصفهانی در روز چهارشنبه در اصفهان برگزار شود، با دخالت مأموران انتظامی و امنیتی و افراد لباس شخصی لغو شد.

آقای خاتمی در سخنان روز چهارشنبه خود از شخصیت آقای منتظری و "دانش وسیع" او تجلیل کرد.

او گفت: "این پیرمرد همواره در صدد بود که از اسلام و اصل نظام دفاع بکند. ممکن است هر کس در جایی طوری صحبت کند که عده ای نپسندند، ولی باید جهت گیری اصلی قضیه را دید."

او از آیت الله منتظری به عنوان یکی از ارکان مبارزه با استکبار، بیداد و انحراف در دوران پیش از انقلاب اسلامی یاد کرد.

'زنده باد مخالف من'

آزادی یعنی اینکه انتقاد و اعتراض در جامعه هزینه ای نداشته باشد و گر نه تایید آنچه در جامعه می گذرد که آزادی نیست

محمد خاتمی

محمدخاتمی در این دیدار، "نقد کردن" و "ایستادگی در برابر انحرافات" را وظیفه دانشگاهیان دانست و آزادی را برابر با رعایت حق انتقاد و اعتراض در جامعه خواند.

او گفت: "آزادی یعنی اینکه انتقاد و اعتراض در جامعه هزینه ای نداشته باشد و گر نه تایید آنچه در جامعه می گذرد که آزادی نیست".

آقای خاتمی ظاهرا در اشاره به شعارهای معترضان در روزهای اخیر گفت: "در سال های پیش وقتی شعار 'مرگ بر...' را سر می دادند، می گفتم این شعار را ندهید. شعار ما شعار زندگی است و زنده باد مخالف من، و این زنده باد به معنای آن است که اگر مخالفت نباشد، حکومت چون قدرت و امکانات دارد امکان انحراف بزرگی از سوی قدرت وجود دارد".

او افزود: "بدتر از شعار 'مرگ بر...' آن است که هر کسی انتقاد کرد، ولو این که اصول را قبول داشته باشد، او را برانداز خواند و با او برخورد کرد."

تکذیب نامه به رهبری

آقای خاتمی در این دیدار با انتقاد از رواج دروغ و تهمت در ایران، ادعای نگارش و ارسال نامه ای محرمانه توسط وی به آیت الله خامنه ای را تکذیب کرد.

او گفت: "در روزهای اخیر مطالبی را به من نسبت می دهند که در نامه ای به رهبری نوشته ام و بعد هم مطالبی را به رهبری نسبت می دهند که فلان موضع را در قبال آن گرفته اند، نمی دانم به چه دلیل و با چه جرأتی هر دروغی را می گویند".

برخی سایت های اینترنتی اخیرا نوشته بودند که آقای خاتمی نامه ای محرمانه به آیت الله خامنه ای نوشته است و آقای خامنه پس از خواندن آن نامه گفته است که اطلاعات غلطی به آقای خاتمی می دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر