۱۳۸۸ آذر ۱۰, سه‌شنبه

وزارت خارجه ایران: خبر دستگیری پنج تبعه بریتانیا در دست بررسی است

وزارت امور خارجه ایران گفته خبر دستگیری پنج شهروند بریتانیایی در آبهای خلیج فارس در دست بررسی است اما به نقل از یک فرمانده سپاه پاسداران این خبر تایید شده است.

روز سه شنبه، 1 دسامبر (10 آذر)، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - اظهارات رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی را گزارش کرد که در مورد خبر دستگیری پنج تبعه بریتانیایی در آبهای خلیج فارس گفته است "اصل این موضوع که آیا این اتفاق افتاده و یا نه و همچنین جزئیات آن در دست بررسی است."

آقای مهمانپرست افزوده است که "به محض اینکه صحت و سقم این خبر مشخص شود، اعلام خواهد شد."

در همانحال، خبرگزاری فارس خبر دستگیری شهروندان بریتانیایی را به نقل از یک مقام سپاه تایید کرده است.

این خبرگزاری به نقل از علیرضا تنگسیری، فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران، نوشته است که "انگلیسی ها توسط نیروی دریایی سپاه دستگیر شده اند."

به نوشته فارس، علیرضا تنگسیری در مصاحبه با این خبرگزاری گفته است که موضوع دستگیری اتباع بریتانیایی در خلیج فارس هنوز رسانه ای نشده و افزوده است "به محض رسانه ای شدن موضوع، در این باب اطلاع رسانی های لازم صورت می گیرد."

این عضو سپاه پاسداران گفته است که "تحرکات در خلیج فارس کاملا تحت نظر سپاه است" و تلویحا اقدام در دستگیری شهروندان غیرنظامی بریتانیایی را به نیروی دریایی سپاه نسبت داده است.

تنگسیری - عکس از فارس

تنگسیری: انگلسی ها توسط نیروی دریایی سپاه دستگیر شده اند

وی افزوده "اگر انگلیسی ها در خلیج فارس دستگیر شده اند، مطمئنا معلوم است که توسط چه نیرویی از کشور دستگیر شده اند."

خبرگزاری فارس معمولا به داشتن مواضع تند ضدغربی و مخالفت با گسترش روابط جمهوری اسلامی و غرب شهرت دارد و مشخص نیست که آیا اقدام این خبرگزاری در رسانه ای کردن حادثه دستگیری شهروندان بریتانیایی با هدف خاصی صورت گرفته است یا نه.

همین خبرگزاری در خبر دیگری در روز سه شنبه نوشته است که دانشجویان دانشگاه تهران روز چهارشنبه در برابر سفارت بریتانیا در تهران دست به تظاهرات می زنند و خواستار تحویل آرش حجازی، پزشک شاهد مرگ ندا آقا سلطان، خواهند شد و نسبت به "اقدام اخیر ملوانان انگلیسی در ورود غیرقانونی به آبهای جمهوری اسلامی" اعتراض خواهند کرد.

با وجود اظهارات این مقام سپاه پاسداران، که برخی خبرگزاری های بین المللی نیز به نقل از فارس آن را گزارش کرده اند، منابع وزارت خارجه بریتانیا گفته اند که خبر بازداشت پنج شهروند بریتانیایی توسط نیروهای جمهوری اسلامی هنوز از سوی مقامات ایرانی رسما تایید نشده است.

در عین حال، دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفته است که این پنج غیرنظامی بریتانیایی احتمالا پس از ورود سهوی به آبهای ایران بازداشت شدند و افزوده است که این موضوع جنبه سیاسی ندارد و بریتانیا در صدد رویارویی با ایران نیست و دستگیری شهروندان بریتانیایی را یک مساله صرفا کنسولی است که باید از همین طریق حل شود.

رسیدگی قضایی

در همانحال، اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، با تایید تلویحی خبر دستگیری پنج شهروند بریتانیایی، گفته است که قوه قضائیه نحوه برخورد با آنان را مشخص خواهد کرد.

آقای مشایی افزوده است "طبیعتا در صورت اثبات سوء نیت این افراد، برخورد جدی و قاطع با آنها صورت خواهد گرفت."

روز دوشنبه گزارش شد که پنج شهروند بریتانیایی ظاهرا توسط نیروهای ایرانی در آب های خلیج فارس دستگیر شده اند.

براساس گزارش ها، این پنج نفر سرنشینان یک قایق تفریحی متعلق به یک شرکت بحرینی سازمان دهنده مسابقه قایقرانی مسیر دوبی به مسقط، در عمان، بودند که برای شرکت در این مسابقه، از بحرین عازم دوبی شده بودند.

این مسابقه روز 26 نوامبر در این مسیر برگزار شد.

این حادثه روز چهارشنبه، 25 نوامبر، روی داد و احتمال می رود قایق حامل این پنج ورزشکار در مسیر بحرین به دوبی سهوا وارد آب های سرزمینی ایران شد و ماموران ایرانی آنان را بازداشت کردند اما به دلایلی، تا روز دوشنبه، خبری در مورد بازداشت یا دست کم ناپدید شدن این افراد انتشار نیافت.

وزیر امور خارجه بریتانیا علت تاخیر در اننشار خبر بازداشت پنج شهروند بریتانیایی را ناشی از وقوع این حادثه در خلال تعطیلات آخر هفته ایران و بریتانیا عنوان کرده است.

قایق بحریتی مسابقه

ظاهرا سرنشینان قایق مسابقه پس از ورود به آبهای ا یران دستگیر شدند

در مقابل، این نظر هم مطرح شده است که مقامات بریتانیایی از این حادثه آگاهی داشتند اما با توجه به روابط حساس با جمهوری اسلامی در حال حاضر، ترجیح دادند از انتشار این خبر خودداری ورزند با این امید که با جلوگیری از تبدیل آن به یک ماجرای سیاسی جنجالی، این مشکل با سرعت بیشتری حل و فصل شود.

بازداشت این پنج تبعه بریتانیایی یادآور اقدام نیروی دریایی ایران در دستگیری پانزده نظامی بریتانیایی در آب های مرزی ایران و عراق در ماه مارس 2007 است.

مقامات ایرانی این افراد را به ورود غیرقانونی به آب های خود متهم کردند در حالیکه دولت بریتانیا تاکید داشت که آنان هنگام انجام ماموریت در آب های مرزی عراق توسط نیروهای ایرانی بازداشت شدند.

این پانزده نفر پس از دوازده روز به دستور محمود احمدی نژاد و بدرقه مقامات دولتی آزاد و با هواپیما رهسپار کشور خود شدند.

در سال 2004 نیز هشت نظامی بریتانیایی در آب های اروند رود - شط العرب - همگام آموزش گشتی های عراقی بازداشت و پس از مدتی آزاد شدند.

خبر دستگیری پنج شهروند بریتانیایی در هفته گذشته در حالی گزارش می شود که روابط بریتانیا و جمهوری اسلامی، که به ندرت گرم و صمیمانه بوده، در ماههای اخیر به خاطر اختلاف بر سر برنامه های اتمی ایران و اتهام مقامات ایرانی در مورد حمایت رسانه های بریتانیایی از معترضان به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، به تیرگی گراییده است.

برخی از رهبران جمهوری اسلامی و افراد و رسانه های تندروتر طرفدار دولت، کشورها و رسانه های غربی و به خصوص بریتانیایی و آمریکایی را به خاطر انتشار گزارش های مربوط به اعتراضات به نتیجه انتخابات، مسئول برگزاری تجمع های اعتراضی و ادامه بحران سیاسی در ایران دانسته اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر