۱۳۸۸ آبان ۱۸, دوشنبه

سه آمریکایی بازداشت شده به جاسوسی متهم شدند

شین باور (پایین، راست)، سارا شورد (بالا، راست) و جاش فتال در روز 31 ژوئیه دستگیر شدند

قوه قضائیه ایران اعلام کرد سه فرد آمریکایی که در تابستان سال جاری در نزدیکی مرز ایران و عراق دستگیر شده بودند به جاسوسی متهم شده اند.

این موضوع از سوی عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در گفتگویی با ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران اعلام شد.

آقای جعفری دولت آبادی جزئیات بیشتری در این باره اعلام نکرد اما گفت: " تحقيقات در مورد‌ اين سه نفر ادامه دارد و در فرصت نه چندان دوری درباره آنها اظهار نظر خواهد شد. "

دستگیر شدگان که هر سه از دانش آموختگان دانشگاه برکلی زیر مجموعه دانشگاه کالیفرنیا هستند، شین باور (27 ساله - Shane Bauer)، سارا شورد (31 ساله - Sarah Shourd) و جاش فتال (27 ساله - Josh Fattal) نام دارند و بیش از سه ماه قبل، در روز 31 ژوئیه (نهم مرداد) سال جاری دستگیر شدند.

در اولین واکنش آمریکا به خبر ایراد اتهام، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا اتهام های وارد شده را رد کرد.

او گفت: "ما قاطعانه معتقدیم که هیچ شواهدی که هر گونه اتهامی را تایید کند وجود ندارد."

خانم کلینتون افزود: "ما از طرف این سه جوان تقاضایمان را تکرار می کنیک که دولت ایران عطوفت نشان دهد و این افراد را آزاد کند."

خانواده های این سه نفر در واکنش به اتهامات تهران در بیانیه ای نوشتند: "این ادعا که عزیزان ما ممکن است درگیر کار جاسوسی بوده باشند حقیقت ندارد."

آنها بار دیگر از مقام های ایرانی خواستند با نشان دادن عطوفت این سه نفر را آزاد کنند و از اینکه بازداشت آنها اینقدر طولانی شده است ابراز نارضایتی کردند.

خانواده و دوستان این سه نفر گفته اند که آنها در هنگام بازداشت در ناحیه ای کوهستانی در شمال عراق و در نزدیکی آبشاری معروف مشغول کوهنوردی بودند و بطور غیر عمدی وارد خاک ایران شده اند.

سفیر سوئیس که کشورش حافظ منافع آمریکا در ایران محوسب می شود، در روز جمعه 30 اکتبر (هشتم آبان) با این سه نفر دیدار کرد و از سلامتی آنها خبر داد.

با طولانی شدن دوران بازداشت این افراد، خانواده های این سه نفر حدود سه هفته قبل در روز 15 اکتبر (23 مهر) با مراجعه به دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تقاضای آزادی آنها را مجددا مطرح کردند.

تقاضای آزادی این سه نفر از سوی خانم کلینتون، چندمین تقاضایی است که از سوی مقام های آمریکایی برای آزادی این افراد مطرح شده است اما یک مقام وزارت خارجه ایران در روز هفتم سپتامبر (16 شهریور) اعلام کرده بود: "با توجه به حساسيت مقطع زمانی و مكانی بازداشت اين افراد، بررسی علت و يا علل اصلی و احتمالی ورود آن ها به خاک جمهوری اسلامی ايران از سوی نهادهای امنيتی در دست بررسی و امری زمان‌ بر خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر