۱۳۸۸ مهر ۲۵, شنبه

در قوه قضاییه چه می‌گذرد؟

روسای قبلی و کنونی قوه قضاییه

بیشتر زندانیان سیاسی اوین از سلول انفرادی خارج شده‌اند و پرونده‌هایشان در مرحله نوشتن کیفرخواست است. اما بلاتکلیفی و تداخل مراجع رسیدگی، وکلا و خانواده‌های آنان را می‌آزارد. احمد شیرزاد یادداشتی در این عرصه نوشته ‌است.

پایگاه اطلاع رسانی نوروز در روز جمعه ۲۴ مهر ازانتقال فعالان سیاسی به سلول‌های دونفره یا سه نفره خبر داد و اعلام کرد که به جز چند روزنامه‌نگار، همه‌ی زندانیان سیاسی از انفرادی بیرون آمده‌اند. بنا بر این خبر، محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت با عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات در یک سلول نگاهداری می‌شود. مصطفی تاج‌زاده و محسن امین‌زاده نیز، سلول مشترکی دارند.

به رغم این تغییر در وضع بیشتر زندانیان دستگیر شده در موج نخست، شرایط زندانیان جدیدتر، مبهم یا سخت است. مهدی شیرزاد یکی از دستگیرشدگان اخیر است که روز ۲۷ شهریور ماه همراه با حسین نعیمی‌پور بازداشت شد. مهدی شیرزاد و حسین نعیمی‌‌‌‌‌‌‌پور، پسرخاله و فرزندان احمد شیرزاد و محمد نعیمی‌پور، اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت هستند.

مهدی شیرزاد(راست) و حسین نعیمی‌پور مهدی شیرزاد(راست) و حسین نعیمی‌پور احمد شیرزاد در یادداشتی زیرنام "آن پشت چه خبر است"، به شدایدی پرداخته که گریبان خانواده‌ی متهم را می‌گیرد. آقای شیرزاد در همین زمینه به دویچه‌وله گفت: « در قوه قضاییه، هیچکس پاسخگو نیست و ظاهرا کسی اطلاع ندارد که چه دارد می‌گذرد. اما گروه دیگری، در طرف دیگر، سرگرم تنظیم پرونده هستند یا تحقیقاتی از متهم می‌کنند که ربطی به مقامات قضایی ندارد. عجیب است که افراد با امضای دادستان دستگیر می‌شوند و متهم با قرار صادره از سوی بازپرس یا دادیار زندانی می‌شود، اما همین مقامات پس از آن، هیچ پاسخی ارائه نمی‌کنند و انگار اصلا حق ندارند وارد تحقیقات شوند. قوه قضاییه باید تکلیف خود را روشن کند که کجای این کار است و آیا اصلا محلی از اعراب دارد؟»

احمد شیرزاد در یادداشت خود تاکید کرده که آقایان، اول می‌گیرند و بعد به دنبال مستندات اتهام می‌گردند، آن‌هم تنها از خلال استنطاق و تفتیش. او می‌نویسد، چه بسا اگر فریادی و اعتراضی نباشد، زندانی را سال‌ها نگاه دارند تا خیال‌شان راحت باشد که جرمی از او سر نمی‌زند.

دکتر احمد شیرزاد دکتر احمد شیرزاد احمد شیرزاد در مورد اتهام فرزندش به دویچه‌وله می‌گوید: «تنها می‌گویند که ایشان مظنون به همکاری با سایت‌های اینترنتی است؛ سایت‌هایی مثل نوروز یا موج سبز. نمی‌گویند همکاری در چه سطحی بوده یا اصولا همکاری چه معنا می‌دهد. این‌ها هیچیک تعریف شده نیستند. به نظر می‌رسد مانند آدم‌های مست خود را دارند به در و دیوار می‌کوبند و نمی‌دانند چرا چنین شده است. به عقیده من، با این حرکت‌های مذبوحانه جلوی چیزی را نمی‌توانند بگیرند. می‌گویند با سایت اینترنتی، اقدام علیه امنیت ملی شده است. باید پرسید این چه امنیت ملی شکننده‌ای است که با یک سایت اینترنتی به خطر می‌افتد؟«

مهدی شیرزاد اجازه ملاقات با پدر و خواهر و برادرش را ندارد و تنها مادر و همسرش توانسته‌اند با وی در اوین دیدار کنند. او ۲۷ ساله و فارغ التحصیل رشته جامعه شناسی است. مهدی شیرزاد در سال ۸۲ نیز به دلیل فعالیت‌های دانشجویی، ۵۰ روز زندان انفرادی را تحمل کرده است. احمد شیرزاد از مشکلات گوارشی و عصبی فرزندش در حبس اخیر خبر می‌دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر