۱۳۸۸ آبان ۲, شنبه

علی لاریجانی پیشنهاد برادعی را فریب خواند

علی لاریجانی

رئیس مجلس ایران ضمن مخالفت با خروج ذخیره اورانیوم غنی شده از این کشور، طرف های غربی مذاکره با ایران را به تلاش برای فریب این کشور متهم کرد.

علی لاریجانی که خود در زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بود مسئولیت مذاکرات هسته ای این کشور را به عهده داشت، روز شنبه ۲ آبان (۲۴ اکتبر) به خبرگزاری ایسنا گفته است: "احساس می کنم و در سفر اخیر به ژنو هم بر اساس مذاکراتی که داشتیم این تلقی برای من بیشتر شد که غربی ها اصرار دارند به سمت نوعی فریبکاری بروند و مسائلی را به ما تحمیل کنند؛ به این معنا که مطرح کرده اند ما زمانی سوخت ۲۰ درصد را به ایران می دهیم که شما مواد غنی شده خود را به ما بدهید".

رئیس مجلس ایران گفته است که "هیچ ارتباطی بین این دو مسئله" نمی بیند.

اشاره آقای لاریجانی به پیشنهادی است که محمد برادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۲۹ مهر (۲۱ اکتبر) در وین به نمایندگان ایران، روسیه و فرانسه ارائه کرد و گفت که انتظار دارد این سه کشور تا روز جمعه به آن پاسخ دهند.

این طرح ظاهرا بر اساس توافق روز ۹ مهر میان سعید جلیلی (مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران) و نمایندگان گروه ۱+۵ تدوین شده است و پیشنهاد می کند که ایران ۷۰ درصد ذخیره اورانیوم غنی شده خود را برای غنی سازی بیشتر و تبدیل به سوخت قابل استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران به روسیه و از آنجا به فرانسه بفرستد.

آمادگی داریم که مواد ۳.۵ درصد را بدهیم و آنها آن را تا ۱۹.۷۵ یا ۲۰ درصد غنی کنند و به ما تحویل دهند

محمود احمدی نژاد - ۹ مهر ۱۳۸۸

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه اول آبان گفت که کشورش سخنان آقای برادعی را به معنای تعیین ضرب الاجل نمی داند و پاسخ خود را به پیشنهاد او هفته آینده ارائه خواهد کرد.

اکنون آقای لاریجانی می گوید: "حدس من این است که آمریکایی ها در پشت صحنه با برخی از کشورها زد و بندهایی دارند تا به بهانه تأمین سوخت نیروگاه اتمی، مواد غنی شده در ایران به میزان ۴ ونیم درصد را از ما بگیرند و توسط کشورهایی مثل فرانسه و روسیه آن را تبدیل به میوه سوخت کنند. شاید تصور آنها این است که به این طریق این مواد غنی شده را از دست ما در آورند که امیدواریم ایرانی ها به این مسئله توجه لازم را داشته باشند".

این تردید در حالی توسط آقای لاریجانی مطرح می شود که پیشنهاد ارسال اورانیوم غنی شده به خارج از ایران برای تبدیل به سوخت، ابتدا توسط رئیس جمهوری این کشور مطرح شده بود.

محمود احمدی نژاد روز ۸ مهر، یک روز پیش از ملاقات نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ در ژنو، در جمع خبرنگاران گفته بود که یکی از موضوعاتی که در این ملاقات مطرح خواهد شد، خرید سوخت هسته ای برای رآکتور تهران است و "ما حتی آمادگی داریم که مواد ۳.۵ درصد را بدهیم و آنها آن را تا ۱۹.۷۵ یا ۲۰ درصد غنی کنند و به ما تحویل دهند".

به نظر می رسد که اهمیت این پیشنهاد و علت موافقت کشورهای غربی با طرح آقای برادعی در این است که با خروج ۷۰ درصد ذخیره اورانیوم غنی شده در ایران، اورانیوم باقی مانده به اندازه ای نیست که قابل استفاده در یک برنامه نظامی احتمالی باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر