۱۳۸۸ مرداد ۱۳, سه‌شنبه

شورای عالی امنیت ملی: مسئولان خاطی بازداشتگاه کهریزک تحت تعقیب قرار می‌گیرند

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرده است که با پیشنهاد این شورا افراد و "مسئولان خاطی" مرتبط با بازداشتگاه کهریزک از سمت خود برکنار می شوند و تحت تعقیب قضایی قرار می گیرند .

این دبیرخانه در نوشته ای که به خبرگزاری ها ایران فرستاده، اعلام کرده است که هیئت ویژه دبیرخانه این شورا "در بازدید از بازداشتگاه تعطیل شده کهریزک و تحقیق از مسئولان بازدشتگاه، مقامات و ماموران انتظامی و قضایی و نیز دیدار با بازداشت شدگان و خانواده های افراد آسیب دیده در اغتشاشات اخیر و بررسی گزارشهای بیمارستانی و پزشکی قانونی به پیشنهاد این هیئت تمامی افراد خاطی اعم از مسئولان و ماموران انتظامی و قضایی مربوطه از مسئولیت های خود برکنار و پرونده های انتظامی و قضائی آنان برای رسیدگی به تخلفات و اتهامات تشکیل می شود ."

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مسئولان ذیربط را مکلف کرد "علاوه بر جبران زیان های وارد شده به افرادی که نسبت به حقوق آنان تعدی صورت گرفته، تسهیلات لازم را برای رسیدگی به شکایات آنان فراهم کنند ."

بازداشتگاه کهریزک که در جنوب تهران واقع است، در جریان اعتراضات اخیر به عنوان یکی از محل های احتمالی نگهداری و بازجویی از بازداشت شدگان وقایع بعد از انتخابات در خبرها انعکاس یافت .

به گفته خانواده برخی از قربانیان اعتراضات اخیر در ایران، فرزندان آنان پس از دستگیری به کهریزک انتقال یافته بودند. برخی می گویند کشته شدن چند نفر از بازداشت شدگان، باعث شد تا دستور تعطیلی آن صادر شود .

روز سه شنبه، 28 ژوئیه (6 مرداد)، اعلام شد که دستور تعطیل بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران صادر شده است .

یک روز پیش از آن، آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، دستور تعطیل یک بازداشتگاه در تهران را به دلیل "غیر استاندارد بودن" شرایط آن صادر کرده اما نام این محل فاش نشده بود .

یک هفته پس از تعطیل این بازداشتگاه، سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایران اعلام کرد که نیروی انتظامی تا یک ماه دیگر در محل بازداشتگاه کهریزک یک بازداشتگاه جدید می سازد که تحت نظارت سازمان زندان ها اداره خواهد شد .

به گفته آقای احمدی مقدم، "بازداشتگاه کهریزک متعلق به نیروی انتظامی است و این بازداشتگاه موقت و فوری برای نگهداری مجرمان خطرناک و اراذل و اوباش دستگیر شده در طرح امنیت اجتماعی ساخته شده بود ."

او علت تعطیل بازداشتگاه کهریزک را که متعلق به نیروی انتظامی ایران است، افزایش بیش از حد مجاز دستگیرشدگان پس از 18 تیرماه در این بازداشتگاه که باعث به وجود آمدن شرایطی نامناسب در آن شده بود، دانست .

آقای احمدی مقدم همچنین گفت که همه کسانی که در این بازداشتگاه نگهداری می شدند به زندان اوین منتقل شده اند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر