۱۳۸۸ مرداد ۲۹, پنجشنبه

رئیس جمهوری روسیه به پرزیدنت پرس: بمب اتمی ایران موجب مسابقه تسلیحاتی خاورمیانه میشود ما با آن مخالفیم

استقبال رئیس جمهوری روسیه ازپرزیدنت پرس درسوچی







پرزیدنت شیمعون پرس در پایان گفتگوهای مهمی که با سران جمهوری فدرال روسیه انجام داد، و مسائل اتمی ایران یکی از مهمترین موضوع های مورد بحث بود، در ساعات شامگاه امروز (چهارشنبه 28 امردادماه 1388- 19 اوت 2009) به اورشلیم باز می گردد. پرزیدنت دمیتری مدودیف رئیس جمهوری روسیه در این دیدار گفت: «دولت مسکو با مجهز شدن جمهوری اسلامی ایران به جنگ افزار اتمی مخالف است و آن را امری خطرناک برای خاورمیانه می داند». در همان حال، رئیس جمهوری مصر در دیداری که با سران جامعه یهودیان ایالات متحده در واشنگتن داشت، حمله نظامی به هدف ویران کردن تاسیسات اتمی ایران را امری خطرناک دانست و بدون ذکر نام اسرائیل، این کشور را از چنین قصدی برحذر داشت. حکومت ایران روز گذشته (سه شنبه) ابراز آمادگی خود را برای از سرگیری گفتگوهای اتمی پس گرفت، و یک روزنامه اسرائیلی امروز نوشت: اسرائیل رئیس پیشین سازمان بین المللی انرژی اتمی را متهم می سازد که اسناد و شواهد افشاگرانه در مورد فعالیت های هسته ای ایران را پنهان نگاه داشته بود تا انگشت اتهام به سوی دولت تهران دراز نشود.

پرس: «بمب اتمی ایران، همانند
بازداشتگاه مرگ پرنده نازی های»
گفتگوهای روسای جمهوری اسرائیل و روسیه، که در کاخ ییلاقی ریاست جمهوری در شهر سوچی در ساحل دریای سیاه انجام گرفت، بیش از چهار ساعت ادامه داشت و علاوه بر مسائل اتمی ایران، یک رشته موضوع های دیگر و از جمله روند صلح خاورمیانه و همکاری های راهبردی بین اسرائیل و روسیه و گسترش روابط دو کشور مورد رایزنی قرار گرفت.
پرزیدنت پرس در این دیدار بر خطرات اتمی شدن حکومت ایران انگشت گذاشت و از جمله گفت: «چنین امری، حکومت ایران را به یک بازداشتگاه مرگ پرنده مبدل خواهد ساخت». اشاره رئیس جمهوری اسرائیل به اردوگاه های مرگ آلمان نازی بود که یهودیان را به طور دسته جمعی به آنجا می فرستادند تا آنها را بکشند و سپس در کوره های آدم سوزی به خاکستر مبدل کنند. سران جمهوری اسلامی ایران تا کنون بارها اسرائیل را به نابودی تهدید کرده اند و هاشمی رفسنجانی گفته بود که "یک بمب اتمی اسلامی کافیست تا اسرائیل نابود شود" و احمدی نژاد نیز گفته بود: «اسرائیل به زودی از نقشه جغرافیا محو و نابود خواهد شد».

«اسرائیل حاضر است با روسیه در امور
علمی، کشاورزی و پزشکی همکاری کند»

در آغاز دیدار بین روسای جمهوری اسرائیل و روسیه، پرزیدنت مدودیف گفت: دولت مسکو اسرائیل را یک دوست واقعی و یک شریک مهم برای خویش می داند و روسیه مایل است همکاری های راهبردی با اسرائیل را گسترده تر سازد و آن را در سطح روابط استراتژیک روسیه با فرانسه، ایتالیا و آلمان قرار دهد.
پرزیدنت مدودیف گفت: ما توانائی های اسرائیل را در رویاروئی با بحران اقتصادی جهانی، و دستاوردهای کشور شما را در امور نانوتکنولوژی، علوم، پزشکی و کشاورزی از نزدیک دنبال می کنیم و آن را ارج می نهیم.
رئیس جمهوری روسیه از پیشنهاد پرزیدنت پرس برای پیشبرد پروژه های بزرگ اقتصادی در زمینه دستاوردهای علمی در رشته های اعلام شده و هر زمینه دیگری که اسرائیل در آن در جهان پیشگام است، استقبال کرد.

«برنامه های موشکی پرهزینه ایران،
از نیت های اتمی پرده بر می دارد»
بخش عمده ای از گفتگوهای روسای جمهوری دو کشور به برنامه های اتمی ایران اختصاص داشت. پرزیدنت پرس در آغاز این دیدار گفت: «مشکل اساسی در مورد ایران، تنها تلاش حکومت برای رسیدن به بمب هسته ای نیست، بلکه ماهیت رژیم مطرح است» و افزوده گفت: «جناب رئیس جمهوری، من یهودی هستم و شمار زیادی از افراد خانواده من (زاده بلاروس) به دست نازی ها کشته شدند و هنگامی که من سخنان رئیس جمهوری ایران را می شنوم که اسرائیل را به نابودی تهدید می کند، نمی توانم بی تفاوت بمانم. از دیدگاه من، دستیابی حکومت ایران به بمب هسته ای، به منزله یک بازداشتگاه مرگ پرنده خواهد بود. من نمی گویم که همین فردا آن ها چنین کاری خواهند کرد، ولی هیچ اطمینانی هم وجود ندارد که چنین امری رخ ندهد».
پرزیدنت پرس افزوده گفت: «این واقعیت که حکومت ایران به موازات برنامه های اتمی خود، میلیارد دلار را برای تولید انواع موشک های دور برد هزینه می کند، نیت های واقعی رژیم آن کشور را آشکار می سازد».
رئیس جمهوری اسرائیل گفت: «ما هیچ کشور دنیا را مورد تهدید قرار نداده ایم. نسبت به هیچ سرزمین یا کشوری چشم طمع نداریم – و این در حالی که رژیم ایران هر روز و هر شب، نه تنها علیه اسرائیل، که علیه دنیا دست به تهدید می زند». پرزیدنت پرس افزوده گفت: «خدا می داند که بمب اتمی ایران به دست چه عواملی برسد. گروه های تروریستی در همه دنیا فعال هستند، و همان گونه که خود جنابعالی نیز متوجه هستید، از دست یازیدن به هیچ گونه شیوه و روشی رویگردان نمی شوند».

رئیس جمهوری روسیه: «بمب اتمی در
ایران،
مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه»
پرزیدنت مدودیف در پاسخ گفت: «دولت روسیه با بودن جنگ افزار اتمی در دست جمهوری اسلامی ایران مخالف است – این وضع موجب ناراحتی همه ماست و تردیدی نداریم که اگر ایران بتواند سلاح هسته ای به دست آورد، موجب مسابقه تسلیحاتی در کشورهای دیگر خاورمیانه نیز خواهد شد و این بدترین سناریو خواهد بود».
رئیس جمهوری روسیه افزوده گفت که در دیدار با همتای آمریکائی او، پرزیدنت باراک اوباما توجه زیادی به این موضوع نشان داد و مساله به طور جامع مورد گفتگو قرار گرفت و رئیس جمهوری ایالات متحده شیوه بسیار سازنده ای را در مورد مساله اتمی ایران ارائه داد.
پرزیدنت پرس در این دیدار، موضوع رسیدن سلاح های ساخت روسیه به دست حکومت ها و یا سازمان های ضد اسرائیلی را نیز مطرح ساخت و از جمله یادآور شد که برخی سلاح هائی که حزب الله در جنگ سه سال پیش علیه اسرائیل به کار برد ساخت روسیه بود.
در حالی که روسیه در گذشته چنین اتهاماتی را رد کرده بود، پرزیدنت مدودیف این بار گفت که این موضوع را با دقت بیشتر مورد رسیدگی قرار خواهد داد.
در این میان، روزنامه اسرائیلی هاآرتس امروز نوشت: در ماه های اخیر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتم توانسته اند شواهد و مدارکی به دست آورند که ثابت می کند جمهوری اسلامی ایران به اجرای برنامه های نظامی اتمی پرداخته است. این شواهد که ادعاهای محمد البرادعی در دفاع از پروژه های هسته ای ایران را نقض می کند، در بخش بسیار محرمانه گزارش های سازمان آمده که هنوز در اختیار هیچ کشوری قرار نگرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر