۱۳۸۸ مرداد ۲۸, چهارشنبه

این 136 نفر گفتند که به دلایل زیر در جشنواره «سینما حقیقت» نیستند

سینمای ما - جمعي از مستندسازان با انتشار نامه‌اي تحت‌ عنوان «چرا در جشنواره «سينماحقيقتِ» امسال شرکت نمي‌کنيم؟» دلايلشان را پيرامون اين تصميم اعلام كردند. این نامه به امضا 136 تن از مستندسازان رسيده است كه مي‌توان از ميان آنان از اسامي هنرمنداني چون رخشان بني‌اعتماد، مهرداد اسكويي، كامران شيردل، مهناز افضلي، محسن امير يوسفي، مهوش شيخ‌الاسلام،مجتبي ميرطهماسب، فرهاد ورهرام، پيروز كلانتري و ... نام برد.

در متن اين نامه آمده است: «سينماي مستند ايران سندهاي ارزشمندي از واقعيت‌هاي جامعه‌ي ايراني در تاريخ يك‌ صد ساله‌ي خود ثبت كرده است. اين سينما براي تصوير كردن شرايط اين سرزمين توانسته با وجود همه‌ي قيد و بندها، از سال‌هاي دور، دوران انقلاب، دوران جنگ و نيز دو دهه‌ي اخير اسناد بسياري به يادگار بگذارد. متاسفانه سخت‌گيري و ممانعتي كه امروز بر مستندسازان در ارائه‌ي تصوير واقعي و منصفانه از جامعه‌ي ملتهب ما اعمال مي‌شود، بي‌سابقه است.

اين شرايط ما را به كنشي ناگزير وامي‌دارد كه به‌رغم اذعان به اهميت برگزاري جشنواره‌ي «سينماحقيقت» که توانسته طي دو دوره‌ي قبلي فضاي موثري در عرصه‌ي نمايش و گفتمان پيرامون سينماي مستند به‌وجود آورد؛ از شركت در جشنواره‌ي امسال خودداري كنيم.

ما نمي‌توانيم جاي خالي مستندهاي ساخته‌نشده از وقايع اجتماعي اخير را ناديده بگيريم و به دليل ارزش و احترامي كه براي بيان حقيقت قائل‌ايم از هرگونه حضور و شركت در اين جشنواره به عنوان دست‌اندركار، منتقد و تماشاگر خودداري مي‌كنيم.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر